Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur sparar jag filer och installerar jag om min mac?


JBear

Rekommendera Poster

Nån MacbookPro-kunnig som vet hur man blåser rent den lilla älsklingen och börjar om från början?

 

Jag försökte installera ett redigeringsprogram i helgen som inte ville fungera. Men det lämnade startup-filer i system/bibliotek nånting (flera olika ställen förresten). Som säger att dom inte kan dra igång redigeringsprogrammet.

 

Jag vet inte hur jag får bort alla filerna och tänkte därför blåsa om datorn helt enkelt.

 

Först vill jag förstås ta vara på alla bilder och filmer och annat jag har sen tidigare.

 

Jag tänkte spara detta på en extern hårddisk som jag använt för pc (LaCie).

Men förstås inte ens hur jag formaterar den.

 

Jag har bara haft macken i knappt ett år, så förklara gärna i enkla termer - för trots 20 år PC-vana (eller kanske just därför?) blir jag inte klok på den!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På Macar är det normalt bara att dra programikonen till papperskorgen så är programmet avinstallerat.

Ominstallation är något man bara behöver göra på PC med Windows.

Din externa disk behöver du inte formattera, den skall fungera mot Macen ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nån MacbookPro-kunnig som vet hur man blåser rent den lilla älsklingen och börjar om från början?

 

Jag försökte installera ett redigeringsprogram i helgen som inte ville fungera. Men det lämnade startup-filer i system/bibliotek nånting (flera olika ställen förresten). Som säger att dom inte kan dra igång redigeringsprogrammet.

 

Jag vet inte hur jag får bort alla filerna och tänkte därför blåsa om datorn helt enkelt.

 

Först vill jag förstås ta vara på alla bilder och filmer och annat jag har sen tidigare.

 

Jag tänkte spara detta på en extern hårddisk som jag använt för pc (LaCie).

Men förstås inte ens hur jag formaterar den.

 

Jag har bara haft macken i knappt ett år, så förklara gärna i enkla termer - för trots 20 år PC-vana (eller kanske just därför?) blir jag inte klok på den!

Här ett svar från en van Windowsanvändare men icke MacBook Pro kunnig, hoppas det går bra?

På en sådan har jag installerat om operativet. Precis som i Windows så kan man i samband med installationen välja att rensa allt eller bara reparera. Jag valde en helt ren installation.

 

På en annan MacBook Pro kopierades alla dokument till en usb-disk och sedan valdes alternativet att reparera. Den gången fanns allt kvar men operativet uppförde sig som det skulle.

(Det gjorde det inte tidigare, därav reparationen)

En reparation kan dock medföra att filer och inställningar tas bort, förmodligen beroende på vad som är fel.

 

Precis som i Windows kan man få knas om det strulat med användarkonton, om man är inloggad mot en domän, jobbar, sparar filer och sedan loggar man in som en annan användare utanför domänen. Ibland funkar det, ibland inte..

 

För lite diskutrymme brukar också ge en del konstiga fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...