Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn startar inte upp Windows


Erik_Nil

Rekommendera Poster

När datorn startas kommer "Windows Error Recovery" upp, två alternativ finns:

 

"Launch startup repair (recomended)" och

"Launch Windows Normally"

(Det är en engelsk installation av Windows 7 men med svensk "language pack"

 

Trycker jag på normal start så kommer "Starting Windows" upp och låser sig.

Trycker jag på repair så kommer det en processbar med "Loading windows files" sen blir skärmen svart och det händer inget mer.

 

Jag provade boota med Windows 7 skivan men då låste den sig vid samma ställe som med repair alternativet, det blir en liten längre processbar men det låser sig sedan.

 

Då laddade jag hem senaste versionen av Ultimate Boot CD och gjorde de flesta tester men...

När jag försöker starta ett CPU-test så låser sig datorn, spelar ingen roll vilken av CPU-testerna jag försöker mig på. Inte ens CPUinfo fungerar.

Minnestest funkar hur bra som helst utan error, HDD-test funkar hur bra som helst men just med CPU-tester då hänger sig datorn.

 

Skulle det kunna vara så att processorn är paj?

 

Det är min dotters kusin's dator och han hävdar att han stängde av datorn precis som vanligt på kvällen och när han skulle starta den dagen efter då var det detta problem.

 

Mycket tacksam för hjälp!

 

/Erik

 

Moderkort: ASUS M4A78LT-M LE

Processor: AMD Athlon II X2 250 Processor (CPU Cores: 1)

Minnen: Inte så stor koll, jag kan kolla upp det om det behövs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ny dag, nya tag!

 

Fick för mig att jag inte kollat runt i BIOS så mycket igår så jag startade datorn direkt jag kom hem från jobbet, och in i BIOS.

 

Där hittade jag ett alternativ som såg lurt ut.

 

CPU cores Manual/Auto

 

denna stod i läge manual (alltså så var en av kärnorna avstängda)

provade att sätta den i Auto och då startade datorn direkt.

Lite nyfiket bootade jag med Ultimate Boot CD och kunde då köra alla CPU tester.

 

Så slutet gott allting gott!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

! Googlade på mitt problem som dök upp idag, och hur glad blev jag inte av att se exakt samma på detta forum! :)

Fråga: när jag går in på bios så kan jag inte komma åt raderna med CPU...? Den hoppar helt enkelt över dem när man pilar ned.

 

MVH Karl

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

! Googlade på mitt problem som dök upp idag, och hur glad blev jag inte av att se exakt samma på detta forum! :)

Fråga: när jag går in på bios så kan jag inte komma åt raderna med CPU...? Den hoppar helt enkelt över dem när man pilar ned.

 

MVH Karl

 

Hej Karl!

 

Såg inte förrän idag att det var ett svar på min tråd.

Kan tyvärr inte säga på rak arm vad det kan vara... Får du upp någon info alls, i Bios, över CPU'n? Typ och tillverkare tex?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...