Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan man anmäla utländska svindlare till svensk polis?


VIM

Rekommendera Poster

Jag har under tre års tid - tyvärr inte upptäckt det förrän idag, tokigt men sant - blivit utsatt för fyra svindlarföretag som månatligen har dragit ett antal hundra kronor var från mitt personkonto hos Nordea. Min fråga är hur man ska bära sig åt för att få pengarna tillbaka? Jag har idag skrivit till dem och krävt att få mina påstådda beställningar som mail och avvaktar över helgen till nästa fredag 5 maj.

Finns det någon som kan tipsa om hur man ska göra?

 

De fyra företagen är:

1)RLHELPNET.COM

2)SMCUSTOMSERVICE.COM

3)ASKVIPOCEAN.COM som lär vara danskägt

4)BZZSMEDIA.COM

 

SE UPP FÖR DESSA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nog ganska svårt att få tillbaka något idag, om det nu pågått i flera år.

Det du kan göra är ju att polisanmäla naturligtvis, och att prata med din bank.

Du måste ju ändå direkt spärra dessa så dom aldrig mer kan dra från ditt bankkonto.

 

Måste ändå,fast du lite erkänner själv, slå dig på fingrarna, och undra, hur man gör för att inte upptäcka att någon/några drar "konstiga" belopp varje månad, år efter år?

Har du aldrig reagerat på detta?

 

Det ser ju ut som om dessa är något du fått via din mobil?

 

Men hur stor chansen är att du får tillbaka något, inte så stor, du har ju ändå låtit detta pågå,, och då kan det tyvärr tolkas som att du godkänt det hela.

Du måste ju nu kunna bevisa att du blivit pålurad, inte kunnat avsäga dig detta, och så vidare.

Men tittar man lite snabbt vad det handlar om för sajter, så är det ju skumrasksidor allihopa, någon av dom verkar inte ens finnas längre.

 

Försök att rikta in dig på att stoppa detta hos din bank i första hand, och polisanmäl i alla fall.

Pengarna kan du nog glömma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag kollade upp detta lite och jag får nog säga att jag inte håller med dig om att företagen är så skumma som du påstår.

I vart fall inte alla.

 

 

1)RLHELPNET.COM är ett företag som så vitt jag förstår är placerade på Cypern. Deras affärsverksamhet går ut på att ta vara en tredjepart mellan en köpare och en säljare (oftast webbsidor som säljer saker, inte sällan porr faktiskt men även andra sidor) De är också sammanlänkande med Brazzers (se punkt 4) som är en site där man mot betalning kan köpa porr i HD-kvalitet.

 

Hur lätt det är att bli av med ett abonnemang hos dem vet jag inte men sidan verkar vara rätt öppen för att man ska kontakta dem.

 

2)SMCUSTOMSERVICE.COM

Kunde jag inte hitta något alls om.

 

3)ASKVIPOCEAN.COM som lär vara danskägt

Är ett SPANSKT föratag som i stora drag har samma affärsidé som rl (se 1) dock inte porr utan mer abonnemang, prenumerationer och utskick. jag har själv råkat hamna i deras register men till skillnad från dig upplever jag dem som väldigt tillmötesgående. Jag ringde, sa hur det var och 5 minuter senare hade vi löst allt.

 

4)BZZSMEDIA.COM

Så vitt jag kan se samma företag som nummer ett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ändå inte någon typ av företag som man normalt håller på med, eller vill hålla på med, kanske inte så skumma så, men knappast inte speciellt seriösa heller, sådana företag som man bör hålla sig ifrån i dagens läge, absolut inga typer av företag som jag skulle rekommendera att hålla på med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller definitivt med dig Laso. Man bör undvika dessa företag (och liknande).

Ville mer peka på att även om deras affärsverksamhet i många fall är tveksam och sköts på tvivelaktiga sätt så kanske man inte ska dra alla över en kam. :P

 

Trevlig valborg, nu ska jag sova ruset av mig så man orkar promenera med en röd fana imorgon :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...