Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vista krånglar jättemycket!


janbanan1

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har en sony vaio som är ca 3 år gammal med windows vista sp2.

 

Nu har den börjat krångla väldigt mycket.

 

allting började med att den fastnade/hakade upp sig, och jag var tvungen att stänga av den genom knappen på datorn.

 

Därefter när jag startade den igen så skulle C: gå igenom en inkonsekvenskontroll (stavning?)

Den startade fortfarande inte när den gått igenom men fick igång den till inloggningssidan tillslut med då var några $security filer skadade i system32, så det gick inte att logga in.

 

Sedan sökte jag på lite information, och lyckades komma in i kommandotolken genom felsäkert läge och kunde skriva chkdsk r c:

 

tillslut efter många försök började datorn fungera igen.

 

Men igår fick jag ett bluescreen och datorn började krångla igen.

 

Datorn vill köra inkonsekvenskörning(stavning?) igen, men den startar även om jag inte kör den.

 

 

När jag går in på windows update så finns det 26 viktiga uppdatera att installeras, men så fort jag trycker på "installera uppdateringar" så fastnar hela datorn, även om jag endast tar 1 i taget. samma problem om jag stänger av datorn genom startmenyn, så kommer jag till installerar uppdateringar (när windows stängs av) men där kan den stå hur länge som helst, i 3 timmar har den stått på 1/26 installeras så har vart tvungen att stänga av datorn.

 

Och nu funkar inte heller den här datorn, den öppnas men så fort jag går in på C: så stängs det ner och explorer.exe stängs ner helt (explorer.exe är startmenyn och skrivbordet)

 

 

Så nu tänkte jag kika vad jag ska göra? jag kan gå in på internet men så fort datorn anstränger sig (fläkten låter) så får jag bluescreen :(

 

tack på förhand!

 

mvh Anton

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Primärt skulle jag kontrollera hälsan på hårddisken.

Du kan starta med att kolla hälsofliken i HD Tune

http://www.hdtune.com/

Kan ge indikation på om något är galet med disken men inte hela sanningen. Kan vara svårtolkat ska sägas.

 

Nästa steg att ladda ned program från tillverkaren av hårddisken

http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287

bränna ut på CD och köra. Om du nu har en CD-läsare/brännare. Annars kan det gå att köra dem från USB tror jag.

 

Om hårddisken inte påvisar något fel är nog mitt enkla råd:

Gör backup på dina data, formatera om hårddisken och installera om. Oftast det enklaste sättet att få ordning på problem av denna art.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kan gå in på internet men så fort datorn anstränger sig (fläkten låter) så får jag bluescreen
Förutom hårddiskproblem skulle i alla fall denna del kunna bero på överhettning.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, är nog bäst att formatera om hela hårddisken.

 

har recovery disk som jag gjort när jag fick min dator, men är osäker på om jag vill ha vista, gillar det själv inte alls, använder XP och windows 7 på jobbet och tycker det är mycket säkrare.

 

Hur får man xp eller windows 7? är det en cd man ska köpa som installerar det när man formaterat om?

 

 

tack för svaren!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte stor idé att installera om Windows om hårddisken är trasig eller datorn överhettad.

 

Det är svårt att hitta Windows XP i vanliga butiker numera, samt att man kan råka ut för problemet som beskrivs t ex i tråden //eforum.idg.se/topic/327701-hitttar-ej-hardisk-i-setup-installation/page__p__1534557__fromsearch__1#entry1534557

 

Windows 7 kan man köpa i butik. Man behöver inte formatera innan man installerar utan det gör man under installationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte stor idé att installera om Windows om hårddisken är trasig eller datorn överhettad.

 

Det är svårt att hitta Windows XP i vanliga butiker numera, samt att man kan råka ut för problemet som beskrivs t ex i tråden //eforum.idg.se/topic/327701-hitttar-ej-hardisk-i-setup-installation/page__p__1534557__fromsearch__1#entry1534557

 

Windows 7 kan man köpa i butik. Man behöver inte formatera innan man installerar utan det gör man under installationen.

 

 

Så du tycker det är lika bra att skrota datorn istället för att formatera om den?

 

 

/A

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...