Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installera XP


Bnalle

Rekommendera Poster

Har försökt installera Windows xp på min lilla laptop men när jag skapå börja installation står det något i stil med att inga hårddiskar kunde hittas "/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är laptopen OK så är det väl så att den är så ny att den har SATA drivkretsar som XP inte känner igen och då hittar XP inga hårddiskar. Nyare XP med SP2 eller SP2b?

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s68897163

kanske nån har det hemma (nån kanske glömt ta bort det från webbsidan)

Nu vet jag inte vad du skall använda det till men jag var hemma hos två pensionärer.

De hade fått en bärbar av sin son som körde den senaste versionen av Windows (enligt pensionärerna)

Den hette Ubuntu.

Men tänk på att för att Ubuntu ska rulla på bra, inte sega behövs minst 512MB RAM i datorn.

Ubuntu

http://ftp.svenskalinuxforeningen.se/distributions/exton/exton-maverick-10.10-1010mb-101025.iso

Arne Extons trimmade linuxreleaser har ofta mycket på svenska och mer drivrutiner till hårdvara än originalet

Ska brännas på DVD med låg hastighet för bästa läsbarhet , bränns som iso eller imagefil

http://linux.exton.net/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillför väl inget till tråden men måste ändå ge :thumbsup: för

som körde den senaste versionen av Windows (enligt pensionärerna)

Den hette Ubuntu.

 

Det här är väl typiskt Linux:

På LINUX.EXTON.NET kan 66 linuxsystem på svenska/engelska beställas för hemleverans. Av dessa kan också 39 stycken laddas ner gratis,

 

Vilken ska jag ha nu då tro...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken ska jag ha nu då tro...

Exakt jätteproblem!

 

Det här var faktiskt ett av de viktigaste argumenten för så där 90 år sedan när T-Forden började få konkurrens. Skitjobbigt med flera olika bilar att välja mellan.

Sedan kom någon människa på att man kanske kunde få be att provköra bilen innan man bestämde sig.

Och så hade man en lösning, jobbig men fungerande: Provkörning.

 

Nu har det gått så lång tid att de som hade det här problemet vid 1900-talets början är döda och många idag har ingen aning om att en gång i tiden behövde man inte testa olika bilar innan man bestämde sig för det fanns bara en bil att köpa! I DDR kunde man faktiskt glädja sig åt detta (Trabant) ända fram till 1990-talet.

 

Och dagens bilköpare, ja dom behöver inte prova alla bilar, man kan läsa tester och man kan kolla vilka bilar som är vanliga. Förmodligen är de vanliga bilarna ganska bra. Och nöja sig med att provköra de vanliga.

http://distrowatch.com/

 

Jag lider själv av det här problemet, har köpt en Garmin Asus Mobil pga bra GPS.

Tyvärr har den ingen som helst täckning för inkommande samtal i min lägenhet (Comviq), tom när den ligger i fönstret. Däremot så kan jag ringa med den.

Och då fungerar den.

Tänk så mycket enklare det varit med bara en mobiltelefon på marknaden. Och bara en mobiloperatör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ber om ursäkt :(:blush:

 

På grund av ett misstag blev båda de dubbelpostade inläggen borttagna i stället för bara ett av dem.

 

Inlägget av Bnalle som skrevs 10:03 började så här:

Från början ligger det Windows vista på denna men eftersom jag tyckte det var alldeles för segt provade jag installera windows xp. Det gick inte eftersom det stod att ett nyare Windows var installerat så jag bestämde mig för att installera Linux på den. Efter att ha kollat runt lite verkade ubunt...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men problemet låter som det typiska när man vill installera XP på en dator med SATA-ansluten hårddisk och där XPs installationsprogram saknar drivrutinen till moderkortets SATA-styrenhet.

 

Det finns tre sätt att komma runt det:

1. Ha drivrutinen för moderkortets SATA-styrenhet (SATA controller) på en diskett och trycka F6 tidigt under XP-installationen.

 

2. Integrera denna drivrutin med installationsprogrammet för XP till en ny CD-skiva med hjälp av programmet nLite.

 

3. Om det finns stöd i BIOS ändra så att BIOS emulerar att SATA-anslutningen ser ut som en IDE/PATA-anslutning för installationsprogrammet (och sedan XP). Gör hårddisken något långsammare.

 

Obs! Mycket viktigt att kontrollera att datortillverkaren har tagit fram drivrutiner för Windows XP, för utan korrekta och fullständiga drivrutiner kommer man troligen inte få XP att fungera bra. Detta gäller särskilt bärbara datorer där mycket är special.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga till första alternativet: måste den ligga på en diskett, usb eller liknande funkar inte? I så fall var finns det att ladda ner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drivrutinen är det datortillverkaren som tillhandahåller eftersom det är en bärbar (om tillverkaren har brytt sig om att ta fram den).

 

XPs installationsprogram är endast skrivet för att läsa in extra drivrutiner från diskett och kan inte göra det från USB-minne eller annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag någon gång tidigare påpekat så menar Dells support att installationsskivan "XP med SP2" har stöd för SATA inbyggt.

Nu vet jag ju inte om det stämmer för alla skivor med XP SP2 eller om det bara är Dells skivor.

 

Om man skulle låna en sådan skiva, men använda sig egen nyckel, så torde väl problemet vara löst?

 

Annars så är Cecilias förslag med nLite ganska kvickt. Det finns ju en mängd val & drivers man kan inkludera men det är ju bara de för SATA som så att säga behöver vara med från början. Övriga drivrutiner som behövs KAN man ju inkludera men går ju annars att installera via ex. USB-minne..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag någon gång tidigare påpekat så menar Dells support att installationsskivan "XP med SP2" har stöd för SATA inbyggt.

Nu vet jag ju inte om det stämmer för alla skivor med XP SP2 eller om det bara är Dells skivor.

 

Om man skulle låna en sådan skiva, men använda sig egen nyckel, så torde väl problemet vara löst?

 

Annars så är Cecilias förslag med nLite ganska kvickt. Det finns ju en mängd val & drivers man kan inkludera men det är ju bara de för SATA som så att säga behöver vara med från början. Övriga drivrutiner som behövs KAN man ju inkludera men går ju annars att installera via ex. USB-minne..

 

Borde gälla alla skivor med XP SP2, för dessa skivor som Dell bifogar, är i princip en kopia av en vanlig skiva, men dom lägger på eget tryck på skivorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag någon gång tidigare påpekat så menar Dells support att installationsskivan "XP med SP2" har stöd för SATA inbyggt.

Nu vet jag ju inte om det stämmer för alla skivor med XP SP2 eller om det bara är Dells skivor.

Visst ingår det en del drivrutiner för SATA-styrenhet i installationsprogrammet för XP med SP2, men långt ifrån för alla typer av SATA-styrenheter. De som finns kanske däremot räcker för de styrenheter som Dell använder sig av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag kan se har inte Fujitsu tagit fram några drivrutiner för XP till din dator och då får du räkna med att vissa delar inte kommer att fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag installerar XP men inte t.ex. det funkar att läsa skivor i windows..... Kan jag forfarande installera Ubuntu från skiva? Har ju den i när windows inte är startat ännu..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag installerar XP men inte t.ex. det funkar att läsa skivor i windows..... Kan jag forfarande installera Ubuntu från skiva? Har ju den i när windows inte är startat ännu..

 

Att Windows inte kan läsa skivor på grund av saknad drivrutin, inverkar inte på installation av Ubuntu eller någon annan Linux-distribution.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej någon som kan hjälpa att integrera denna drivrutin med installationsprogrammet för XP till en ny CD-skiva med hjälp av programmet nLite. Kanske vet någon bra guide eller ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej någon som kan hjälpa att integrera denna drivrutin med installationsprogrammet för XP till en ny CD-skiva med hjälp av programmet nLite. Kanske vet någon bra guide eller ...

Youtube - sök: nlite sata

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...