Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

HDMI till Displayport-problem


Wepe

Rekommendera Poster

Hej!

Ska försöka få bild från min laptop (HDMI) till min externa skärm (Displayport). Köpte en konverteringskabel (Deltaco) och provade. Ingen bild. Upptäckte att det stod "Source" på DP-kontakten så jag googlade och det verkar vara så att dessa kablar är enkelriktade, trots att varken tillverkaren eller återförsäljaren uppger detta. Provade en annan kabel från Kjell & Co som inte hade någon märkning om vare sig input, output eller source men den funkade inte heller. Har inga problem att få bild via HDMI-HDMI på TV:n så jag tror på idén om att det är kablarna som är enkelriktade.

Är det någon som stött på samma problem och har en universallösning på hur man löser detta eller var man kan få tag på en konvertingskabel eller adapter som funkar åt andra hållet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Härligt... endast 1300 spänn...

Då får det nog bli en HDMI-DVI istället. Synd bara att den stationära datorn är kopplad på DVI-kontakten och en splitter går på 4000 kr (!!!). Teknik är underbart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, HDMI är HDMI och är elektriskt skilt från hur Displayport fungerar. DP å sin sida är flexibelt och du kan få ut HDMI via denna.

 

Tyvärr finns det ingen enkel lösning, HDMI-signalen måste konverteras till DP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, då vet jag. Konstigt att de inte är mer tydliga på den punkten hos återförsäljarna (läs Dustin).

Tack för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.webbshopp...61;c:36216;pl:1

 

Det är väl något sånt här du behöver istället för Dvd splittern för 4000kr hos Dustin som ju är för samtidig visning på två skärmar från ett uttag.

 

LARSAS

Jupp... Får se om det blir en vana att koppla in laptopen och så det blir värt det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Men vänta. Om din skärm har Displayport så har den väl DVI också ?

 

Och då är det naturligt att du skaffar en HDMI -> DVI-adapter eller en kabel HDMI till DVI.

 

HDMI är ju i princip DVI + ljud (förutom att HDMI även har ett digital rights-protokoll inbyggt i signaleringen.

Men det används bara när man kollar på film i en del fall.

 

Ok nu är det 2013 så skribenten torde redan ha löst problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...