Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tips om program


petergustafsson

Rekommendera Poster

petergustafsson

Hej, jag skulle behöva tips om gratis program för bildbehandling.

 

Jag har många foton som jag tagit med digital kamera och som har stort format, 3456 x 2304.

 

Det jag vill göra är att förminska dessa foton samt spara optimerade för visning på www.

 

Photoshop har ju den funktionen men vad jag vet så måste man behandla varje foto för sig, vilket blir väldigt tidskrävande.

 

Någon som känner till något program som gör detta med flera foton samtidigt?

 

Tacksam för svar.

 

Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Xnview är ett sådant program. Det finns möjlighetet att konvertera storlek på flera bilder i ett svep. Du kan spara ett script med konverteringsinformationen för användning vid senare tillfälle om du vill. Programmet är gratis och har ett svenskt användargränssnitt.

/// Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Photoshop har ju den funktionen men vad jag vet så måste man behandla varje foto för sig, vilket blir väldigt tidskrävande.

Ja om du använder funktionen Save for Web/Spara för Web, men den funktionen är heller inte bra om bilderna är stora eftersom den då inte klarar av det.

 

Istället så kan du köra ett script som tar hela katalogen med bilder och kör enligt dina inställningar. Det använder jag.

File > Scripts > Image processor => Välj katalog, ställ in dina värden och klicka på Run.

 

Med dessa inställningar så blir det hög kvalitet men bilderna tar avsevärt mindre plats och det skapas en ny katalog under orginalkatalogen med namnet jpg. Orginalbilderna ändras inte.

Man får prova sig fram och är kravet att bilderna skall ta väldigt lite plats så ändrar man på värdet för Quality till ett lägre värde.

 

Mvh

 

post-73434-0-42102800-1301335237_thumb.png

 

[Edit] Bilden visar Photoshop CS4 men funktionen finns även i andra versioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...