Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Virus Windows Recovery från Spotify


pelsesnak

Rekommendera Poster

YES! Starade om datorn och nu funkar alt verkar det som! Tack så himla mycket för hjälpen!!!!!!!!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra! :)

 

Installera och kör Avast så får vi se om det programmet hittar några fler skadliga filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur man får upp sån log som jag har postat innan men detta kom upp när jag gjorde en fullständig systemskanning:

post-122857-0-36032800-1301427283_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra, de där två filerna var två filer som ComboFix flyttade till sin karantän, dvs de var redan oskadliggjorda.

 

Hur fungerar datorn nu?

Om allt är bra är det dags för en avslutande städning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu återstår bara en sista städomgång:

 

1. Ta bort samtliga systemåterställningspunkter eftersom dessa kan vara infekterade.

Börja med att skapa en ny systemåterställningspunkt:

XP:

Start - Program- Tillbehör - Systemverktyg - Systemåterställning

Välj att skapa en ny återställningspunkt och tryck på Nästa.

Vista och Windows 7:

Högerklick på Datorn - Egenskaper - Systemskydd

Tryck på Skapa.

 

Ta sedan bort alla gamla systemåterställningspunkter genom att köra diskrensningsprogrammet.

Högerklicka på C: i Den här datorn/Utforskaren och välj Egenskaper.

På fliken Allmänt finns det en knapp som heter Diskrensning. Välj den.

Efter några minuter kommer programmet upp och då väljer du en flik som heter Fler alternativ eller något likande. Tryck på den Rensa-knapp som tar bort alla systemåterställningspunkter utom den senaste.

 

2a. Tryck Windows-tangenten + R

Kopiera och klistra in denna rad:

ComboFix /Uninstall

 

Observera att det är ett mellanrum före /

Klicka på OK.

 

2b. Ladda ner avinstallationsprogrammet OTC till Skrivbordet.

http://oldtimer.geekstogo.com/OTC.exe

Dubbelklicka på filen för att starta programmet.

Tryck på knappen CleanUp! och ComboFix m.fl. rensningsprogram kommer att avinstalleras efter en omstart av datorn. Om något sådant program är kvar efter det så fråga hur du ska ta bort det. Ta bort eventuella loggar.

 

3. Spara TFC (Temporary File Cleaner) av OldTimer på Skrivbordet.

http://oldtimer.geekstogo.com/TFC.exe

 

Stäng alla program och fönster.

Kör TFC (om du har Vista eller Windows 7 så högerklicka på filen och välj Kör som administratör).

Klicka på Start-knappen för att starta städningen.

Det kan ta några minuter och låt datorn vara ifred under tiden.

 

När det är klart är det meningen att datorn ska startas om automatiskt. Om den inte gör det så startar du om datorn själv. Ta bort TFC-filen.

 

4. Byt alla lösenord som du använder i datorn och på internet eftersom dessa kan ha kommit i orätta händer.

http://mnin.blogspot.com/2009/02/why-i-enjoyed-tiggersyzor.html beskriver ett skadligt program som spionerar genom att ta skärmbilder, logga tangentbordsnedtryckningar och läsa lösenord som är lagrade i webbläsare, epostprogram etc.

 

5. Förbättra skyddet i datorn, se mina Råd för en säkrare dator: http://sites.google.com/site/ceblstockholm/home

Eftersom du har en del gamla programversioner med kända säkerhetshål i datorn är det viktigt att du låter Secunias program kontrollera datorn och att du åtgärdar till inget problem finns kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha även programent Malwarebytes antimalware. ha det alltigt som ett bakup rensaren om din dator blir igen så där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ta sedan bort alla gamla systemåterställningspunkter genom att köra diskrensningsprogrammet.

Högerklicka på C: i Den här datorn/Utforskaren och välj Egenskaper.

På fliken Allmänt finns det en knapp som heter Diskrensning. Välj den.

Efter några minuter kommer programmet upp och då väljer du en flik som heter Fler alternativ eller något likande. Tryck på den Rensa-knapp som tar bort alla systemåterställningspunkter utom den senaste.

 

 

När jag trycker på diskrensning så kommer detta upp, vilken ska jag välja?

post-122857-0-79913600-1301655635_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...