Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Röster försvinner i spel


raful

Rekommendera Poster

I en del datorspel som jag spelar så försvinner nästan alla röster. Allt annat ljud funkar, och jag har inte problem med ljudet annars (t.ex. i musik m.m.).

Jag har testat spela spelen på andra datorer, men då är det inga problem, och det gäller dessutom flera spel, så jag tror inte det är spelen det är fel på.

Jag använder Windows 7 x64, ljudkortet är ett Creative Soundblaster Audigy SE och högtalarna är Logitech Z5500. En kompis har samma högtalare, och han har inga problem med det.

Är det någon som vet vad som kan vara fel?

 

Tack på förhand

//Robbin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag utgick från att det var spelkompisars röster som försvann men det var kanske inte så du menade (typ Ventrilo)?

 

Har du kört in något paket med codecs? För då kan felet ligga i någon av dessa. T ex så finns en codec som heter AC3Filter med vilken det går att styra hur starkt just röster ska låta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många högtalare använder du, 5.1? Röster brukar komma från centerhögtalaren, och kanske balansen högtalarna emellan är helt knasigt ställd (det händer att det inträffar, även om man inte själv är där och petar).

 

Högerklicka ljudikonen nere till höger och välj Uppspelningsenheter -> dubbelklicka Speakers -> fliken Nivåer och knappen Balans vid rubriken Play control.

(förvisso för Vista men det är typ likadant i W7)

 

1fha9y.jpg

 

 

 

Sen så för Audigy-serien så brukade Windows vilja stänga av en del av ljudkortets egenskaper men detta var före det att drivrutinen SBAX_PCDRV_LB_2_18_0017.exe släpptes. Kolla så att det verkligen var versionen med slutsiffra 17 som du hade installerat med och att ljudförbättringar inte är avstängt av Windows:

 

23qz7dj.jpg

 

 

 

Vidare så beroende på vad du spelar för spel så behöver du använda ALchemy (om spelet bygger på DirectSound3D, vilket väldigt många gör).

http://support.creative.com/downloads/welcome.aspx?nLanguageLocale=1053&nOS=31&nDriverType=3#type_3

 

Kolla följande tråd för mer info om ALchemy:

//eforum.idg.se/topic/327346-ljudet-knastrar-i-spel-fran-valve-sourcehl2-engine/page__p__1532231__fromsearch__1#entry1532231

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla inställningar stämde, men centerhögtalaren verkar inte fungera alls.

Jag testade avaktivera den, och då fungerade det, så jag ska kolla om jag har kopplat fel.

Tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...