Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Test av annan webbläsare


DAL30

Rekommendera Poster

Enkel fråga för den som kan svaret:

Jag har webbläsaren IE 7 och vill testa den "snabbare" Google Chrome.

Frågan: Blir det problem för mig att återgå till IE 7, om jag tycker att Google Crome inte passar mig? :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, bara att avinstallera. eller låta vara kvar och sätta IE som standardläsare.

 

Inga problem.

Testa du, testa.

Fast IE7? Uppgradera! IE9 finns nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

Chrome må vara lite snabbare, men den utsätter dej för mer skadlig kod på internet..

 

Läs igenom följande:

nsslabs.com senaste webbläsartest

 

Windows Internet Explorer 9 (beta) caught an exceptional 99% of the live threats, leading the non-IE pack by 80%.

IE9's protection includes SmartScreen URL filtering, which is included in IE8 as well as SmartScreen application reputation, which is new to IE9.

 

Windows Internet Explorer 8 caught 90% of the live threats, an exceptional score which was a 5% improvement from the Q1 2010 test and built upon prior improvements from the Q3 2009 and Q1 2009 tests. IE8 showed a 71% lead over the next best browser.

 

Mozilla Firefox 3.6 caught 19% of the live threats, far fewer than Internet Explorer 8 or Internet Explorer 9. This is a 10% decrease in protection from the Q1 2010 test.

 

Apple Safari 5 caught 11% of the live threats. Overall protection declined 18% from Q1 2010.

 

Google Chrome 6 caught 3% of the live threats, down 14% from the Q1 2010 test.

 

Opera 10 caught 0% of the live threats, providing virtually no protection against socially-engineered malware.

 

3% av skadligt innehåll..

Och Chrome har till och med FÖRSÄMRAT sitt skydd mot ovanståede sedan förra året!!??

Bara det bör få vem som helst att dra åt sig öronen..

 

Bara så du inte låter dej luras av myter och andra osanningar som vissa "microsoft-motståndare" sprider.. (det är inte sämre bara för att microsoft tillverkat produkten..)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående säkerhet när det gäller webbläsare, kan man läsa //eforum.idg.se/topic/328396-internet-explorer-8/ där samma sak diskuteras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En reflektion är

att testet som det hänvisas när det gäller IE överlägsenhet verka endast gälla en typ av hot.

 

För annars så betyder det här att har man en brandvägg som skyddar mot direkta attacker utifrån så behövs inte längre några "antivirus" och "antimalware" program.

så länge man använder IE.

Om antivirus och antimalware program fortfarande behövs trots man använder IE så är den automatiska frågan:

Varför då?

Vilka hot skall dom skydda mot?

Hot som det alltså inte finns nått skydd mot i IE.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, om du installerar chrome så påverkar det inte internet explorer, möjligen att din standardwebbläsare blir crome.

Om du mot förmodan inte tycker om den är det bara att avinstallera chrome och fortsätta köra IE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enkel fråga för den som kan svaret:

Jag har webbläsaren IE 7 och vill testa den "snabbare" Google Chrome.

Frågan: Blir det problem för mig att återgå till IE 7, om jag tycker att Google Crome inte passar mig? :rolleyes:

 

Du kan ha hur många webbläsare som helst samtidigt, även igång samtidigt.

Däremot kan du inte ha flera version av IE samtidigt, eftersom Microsoft har sett till så att varje ny version skriver över den gamla, det är enbart beta-versioner man kan ha samtidigt med den senaste skarpa.

 

Så kör på du.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chrome må vara lite snabbare, men den utsätter dej för mer skadlig kod på internet..

 

Läs igenom följande:

nsslabs.com senaste webbläsartest

 

 

 

3% av skadligt innehåll..

Och Chrome har till och med FÖRSÄMRAT sitt skydd mot ovanståede sedan förra året!!??

Bara det bör få vem som helst att dra åt sig öronen..

 

Bara så du inte låter dej luras av myter och andra osanningar som vissa "microsoft-motståndare" sprider.. (det är inte sämre bara för att microsoft tillverkat produkten..)

 

Nu gällde ju frågan om det gick att ha flera webbläsare igång samtidigt, inte hur skadliga varje webbläsare må vara eller inte vara.

Det är ju en helt annan fråga, som går att diskutera hur mycket som helst, men det kan man göra i en annan tråd, inte här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa du, testa.

 

Jag kan också testa IE8, men jag skall överväga något med tanke på vad som skrivs om GC.

Tack för dina synpunkter!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chrome må vara lite snabbare, men den utsätter dej för mer skadlig kod på internet..

3% av skadligt innehåll..

Och Chrome har till och med FÖRSÄMRAT sitt skydd mot ovanståede sedan förra året!!??

Bara det bör få vem som helst att dra åt sig öronen..

 

STORT TACK, WinGuider.se, för din sammanställning av webbläsartestet!

Det är skäl att överväga, innan man gör en ändring av webbläsare.

Jag funderar nog därför ännu ett tag.

Du får en poäng för ditt inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående säkerhet när det gäller webbläsare, kan man läsa //eforum.idg.se/topic/328396-internet-explorer-8/ där samma sak diskuteras.

 

TACK, Cecilia, för ditt inlägg!

Jag skall ta mig en funderare, innan jag byter min "lite äldre" IE 7 till en nyare IE-typ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En reflektion är

att testet som det hänvisas när det gäller IE överlägsenhet verka endast gälla en typ av hot.

 

För annars så betyder det här att har man en brandvägg som skyddar mot direkta attacker utifrån så behövs inte längre några "antivirus" och "antimalware" program.

så länge man använder IE.

Om antivirus och antimalware program fortfarande behövs trots man använder IE så är den automatiska frågan:

Varför då?

Vilka hot skall dom skydda mot?

Hot som det alltså inte finns nått skydd mot i IE.

 

TACK, jannejanne, för ditt tankeväckande inlägg!

Ja, det finns olika aspekter på detta med webbläsare och skydd.

Jag tar åt mig innehållet i inlägget och funderar vidare. :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, om du installerar chrome så påverkar det inte internet explorer, möjligen att din standardwebbläsare blir crome.

Om du mot förmodan inte tycker om den är det bara att avinstallera chrome och fortsätta köra IE

 

Tack, ACWN, för inlägget!

Ytterligare en synpunkt att ta med i tänkandet! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ha hur många webbläsare som helst samtidigt, även igång samtidigt.

Däremot kan du inte ha flera version av IE samtidigt, eftersom Microsoft har sett till så att varje ny version skriver över den gamla, det är enbart beta-versioner man kan ha samtidigt med den senaste skarpa.

 

Så kör på du.

 

TACK, Laso, för ditt upplysande inlägg! :thumbsup:

Alltså: Att testa olika webbläsare går bra.

Och sedan gäller det att man tar ett bra (och klokt) beslut.

Du får en poäng!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack,

 

Tycker att det är bra synd att sitta med lite äldre program.

 

Men det blir det säkert ändring på nu. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu gällde ju frågan om det gick att ha flera webbläsare igång samtidigt, inte hur skadliga varje webbläsare må vara eller inte vara.

Det är ju en helt annan fråga, som går att diskutera hur mycket som helst, men det kan man göra i en annan tråd, inte här.

 

Tack ännu en gång, Laso!

Det var bra med ditt påpekande av den hänvisning som WinGuider.se gav.

Du skrev:

Läs igenom följande:

nsslabs.com senaste webbläsartest

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Som redan påpekats så bör du i vilket fall som helst uppgradera din befintliga Webbläsare IE7 till åtminstone IE8 om du har Windows XP.

Kör du på Vista eller Windows 7 så uppgradera till IE9.

Det skall du kunna göra via Windows Update.

En hel del har förbättrats sedan IE7.

IE9 har ju tex. blivit väldigt mycket snabbare (och säkrare) än sina föregångare också.

 

Sedan som också redan sagts - installera du fritt flera olika och testa. Det är inga problem med det och inte mycket att fundera på.

Bara att avinstallera den eller dom som inte faller dig i smaken.

Det är mycket ens egna preferencer och smak som avgör vad man tycker bäst om.

 

Själv har jag både

IE8 och Firefox 3.6.15 på Laptopen med Windows XP

IE9 och Firefox 3.6.15 på stationära med Windows 7

Firefox är min primära webbläsare som jag är mycket nöjd med.

 

Och i dagarna (imorgon 22/3 ?) så kommer nya Firefox 4 ut.

Så då blir det att installera denna..:rolleyes:

 

Pc För alla - 10 skäl till att välja Firefox 4

Pc För Alla - Så mycket snabbare är IE9 mot konkurrenterna

 

Räkna med flera tester framöver och som vanligt finns det alltid olika läger som favoriserar sin egen webbläsare och vad som är så bra med just den...;)

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack,

Tycker att det är bra synd att sitta med lite äldre program.

Men det blir det säkert ändring på nu. :)

 

Tack för inlägget, Thirteen!

Ja, med alla goda synpunkter, så verkar jag komma fram till en "förnyelse". :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som redan påpekats så bör du i vilket fall som helst uppgradera din befintliga Webbläsare IE7 till åtminstone IE8 om du har Windows XP.

Kör du på Vista eller Windows 7 så uppgradera till IE9.

Det skall du kunna göra via Windows Update.

En hel del har förbättrats sedan IE7.

IE9 har ju tex. blivit väldigt mycket snabbare (och säkrare) än sina föregångare också.

 

Sedan som också redan sagts - installera du fritt flera olika och testa. Det är inga problem med det och inte mycket att fundera på.

Bara att avinstallera den eller dom som inte faller dig i smaken.

Det är mycket ens egna preferencer och smak som avgör vad man tycker bäst om.

 

Själv har jag både

IE8 och Firefox 3.6.15 på Laptopen med Windows XP

IE9 och Firefox 3.6.15 på stationära med Windows 7

Firefox är min primära webbläsare som jag är mycket nöjd med.

 

Och i dagarna (imorgon 22/3 ?) så kommer nya Firefox 4 ut.

Så då blir det att installera denna..:rolleyes:

 

Pc För alla - 10 skäl till att välja Firefox 4

Pc För Alla - Så mycket snabbare är IE9 mot konkurrenterna

 

Räkna med flera tester framöver och som vanligt finns det alltid olika läger som favoriserar sin egen webbläsare och vad som är så bra med just den...;)

Mvh

 

TACK, Flyfisherman, för en bra genomgång av webbläsar-frågan!

Nu börjar jag att bli klar över hur jag bör göra!

Du får min poäng som TACK!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Tack för Poängen och lycka till med testerna.:thumbsup:

Tala gärna om vad som blir ditt val och gärna dina synpunkter också.

 

Är du brydd över nyare gränssnitt eller utseende och kanske inte hittar i menyerna, så ställ bara frågorna.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...