Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Thunderbird - mappar som gömt sig


SvenC

Rekommendera Poster

Har ominstallerat Thunderbird på ny hårddisk. Allt funkar, men vissa mappar är försvunna. Om jag söker efter ett visst mail i någon av dem, kommer det fram och det står då att mappen ligger under Local Folders. Men de går inte att hitta där, bara via sök.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Hur flyttade du mail och adressböcker till den nya installationen?

/// Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Hur flyttade du mail och adressböcker till den nya installationen?

/// Jari

 

Jari: jag hade min profile sparad på extern hårddisk, bara flyttade in den och styrde Thunderbird till den. Har funkat förr utan problem, men nu gömmer sig plötsligt dessa mappar......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du gör tvärtemot då?

Du har inte sparat hela Tb-mappen, som en backup-kopia?

 

Annars brukar praxis vara att man Installerar Tb och kopierar tillbaka backup-Tb-mappen över rätt mapp.

 

Din backup har hamnat på rätt ställe, i rätt mapp?

Själva programmet Tb och mappen med profilerna ligger nämligen inte på samma ställe, i samma mapp.

 

Vilket operativ använder du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du gör tvärtemot då?

Du har inte sparat hela Tb-mappen, som en backup-kopia?

 

Annars brukar praxis vara att man Installerar Tb och kopierar tillbaka backup-Tb-mappen över rätt mapp.

 

Din backup har hamnat på rätt ställe, i rätt mapp?

Själva programmet Tb och mappen med profilerna ligger nämligen inte på samma ställe, i samma mapp.

 

Vilket operativ använder du?

 

Hej,

 

Vista.

Den mapp jag sparat är den med åtta siffror/bokstäver som slutar med ".default".

Men det har alltså gått bra att göra så förr.

Börjar ana att det har något att göra med att filen räddades ur en skadad hårddisk, så kanske inte allt kom med?

Det konstiga är att det går att se de försvunna mailen i "sök". Iofs får jag inte fram dem läsbara, men de spåras i alla fall upp. Konstigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Vista.

Den mapp jag sparat är den med åtta siffror/bokstäver som slutar med ".default".

Men det har alltså gått bra att göra så förr.

Börjar ana att det har något att göra med att filen räddades ur en skadad hårddisk, så kanske inte allt kom med?

Det konstiga är att det går att se de försvunna mailen i "sök". Iofs får jag inte fram dem läsbara, men de spåras i alla fall upp. Konstigt.

 

Ser, om jag går in i den "default"-mappen, att de försvunna undermapparna faktiskt ligger där i Local Folders, men av nån anledning inte kommit fram i Thunderbird. Kan man hämta fram dem separat på nåt sätt? Under "importera" i tb kan man ju bara välja import från andra e-postprogram......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat att använda den mapp du sparat som backup, och kopiera in den igen över den default mapp du har problem med, men det är kanske så du har gjort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat att använda den mapp du sparat som backup, och kopiera in den igen över den default mapp du har problem med, men det är kanske så du har gjort?

 

Nej, jag kopierade in den bredvid och ändrade sedan "Path" i konfigurationsinställningarna.

Om jag gör som du säger, vad händer då med mina senaste mail?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Föreslår att du kopierar lämpliga mappar från undermappen Mail i den gamla profilen till samma ställe i den nya mappen, eventuellt efter namnbyte om samma mappnamn förekommer i båda profilerna. Att bara byta en path låter inte som att det är tillräckligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag kopierade in den bredvid och ändrade sedan "Path" i konfigurationsinställningarna.

Om jag gör som du säger, vad händer då med mina senaste mail?

 

Inte säkert att det fungerar genom att ändra sökvägen.

 

Har aldrig gjort just denna överskrivning, men normalt ska inte något ändras, eftersom dessa mail då inte finns med i "backupen", men är inte helt säker på detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...