Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sparka liv i en klenod och trotjänare Compaq 8405se


ErikBerglund

Rekommendera Poster

ErikBerglund

Detta med hårdvara är inte min tekopp, så att säga. Säger det på en gång. Jag kanske är dum som inte bara slänger skiten på tippen, men jag tänkte jag kollar i alla fall.

 

Någon som vet hur man på bästa sätt uppgradererar en gammal trotjänare Compaq Presario modellen 8405SE. Lådan är ju helt okej. Det gör inget om det kostar ett par tusingar. Ponera att du inte får åka till MediaMarkt och köpa en ny "surfdator". Utan tänkte göra lite mera miljövänligt och använda det jag har. Jag kommer inte spela spel på den så något monster med vattenkylning behövs inte. Ska ha den som extradator när alla andra burkar i familjen är upptagna av ungarna. Mest för surf och lite programmering.

 

Har letat via Google, men inte hittat någon info på nätet om detta.

 

 

Specen finns här

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?cc=se&lc=sv&dlc=sv&docname=c02058585

 

Stort tack på förhand.

 

=)

ERBER

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lesserwisser

Gratisvarianten måste ju vara att installera Ubuntu eller Xubuntu. Jag har installerat det senare på en riktigt gammal mackapär - dock med hyfsat mycket ram-minne. Går som en raket vid surfning och jobb med ordbehandling och kalkyler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det fortfarande bara är 512 MB RAM-minne i datorn så brukar en uppgradering till 1 GB ge stor skillnad.

 

Nästa steg blir ju att du behöver byta ut processor, moderkort och RAM-minne till något modernare men då gäller inte din nuvarande XP-licens längre så du behöver köpa Windows också. Kompletts billigaste uppgraderingspaket kostar 1295 och Windows 7 Home Premium OEM 899 kronor. Det är dock svårt att veta om det kan bli problem med att inte nätaggregatet räcker till eller att anslutningarna inte fungerar. Ett nytt nätaggregat kostar från kring 400 kronor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...