Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Styrenhetsfel på hårddisken?


kalh

Rekommendera Poster

Hej!

Någon som kan detta?

Loggboken upplyser om FEL! :huh:

- Händelse-ID 11

- System

- Styrenhetsfel på \device\Harddisk1\DR1

 

Anm. Det finns tydligen en styrenhet inuti hårddisken på en av skivorna...?

Sedan finns det uppenbarligen styrenhet-/er till hårddisk och annat på själva "moderkortet". Vad man nu kallar "moderkort" i en Laptop.. kretsplatta?

 

Mjukvarufel eller hårdvarufel? :unsure:

Och på vilken styrenhet? Borde väl vara den i hårddisken...

Enhetshanteraren och andra felsökningsprogram visar inte på att något är fel...

Tacksam för råd.

Eller är det bara "loggboksnojja"? :o

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Någon som kan detta?

Loggboken upplyser om FEL! :huh:

- Händelse-ID 11

- System

- Styrenhetsfel på \device\Harddisk1\DR1

 

Anm. Det finns tydligen en styrenhet inuti hårddisken på en av skivorna...?

Sedan finns det uppenbarligen styrenhet-/er till hårddisk och annat på själva "moderkortet". Vad man nu kallar "moderkort" i en Laptop.. kretsplatta?

 

Mjukvarufel eller hårdvarufel? :unsure:

Och på vilken styrenhet? Borde väl vara den i hårddisken...

Enhetshanteraren och andra felsökningsprogram visar inte på att något är fel...

Tacksam för råd.

Eller är det bara "loggboksnojja"? :o

kalh

Vilket operativsystem gäller det?

Förmodar att du bara har en hårddisk eller har du en USB-disk också?

Harddisk 1 skulle tyda på att det är fler än en disk - systemdisken brukar väl vara Harddisk0 ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:thumbsup:Anguli och Monshi.

Toppen att några förbarmar sig!

Kört HDTune Pro och Health Status visar OK för alla "tester".

Om nu programmet kollar Styrenheten..???

Ser ingen styrenhet i testerna.

Av en händelse så blev jag nyfiken på loggboken.. Och FELET finns loggat från den från den 2010-12-31 t.o.m idag... En eller flera gångar per dag. Startar laptopen flera gånger per dag. Sedan kan loggen vara rensad före 2010-12-31 av något städprogram, vet inte säkert.

 

Operativsystemet är Windows 7 Home Premium 64 bitars, fabriksinstallerad på 1 st hårddisk Seagate Momentus SATA 500 GB, 7200 RPM. När laptopen var nyköpt och jag startade den första gången blev jag uppmanad att göra en "Recovery-skiva"... Datorn visar bara en Lokal Disk C:. Jag ser ingen partition som skulle kunna innehålla en "Recoverydel".

 

Stoppar jag i ett USB-minne så blir det ju en disk det också...

Bäst att kolla om FELET kommer då jag ansluter ett sådant minne.

 

Finns styrenheten innanför skalet till hårddisken?

Jag googlar på om det finns andra HDD-test som kan kolla styrenheten...

 

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:thumbsup:Anguli och Monshi.

 

Stoppar jag i ett USB-minne så blir det ju en disk det också...

Bäst att kolla om FELET kommer då jag ansluter ett sådant minne.

 

Finns styrenheten innanför skalet till hårddisken?

Jag googlar på om det finns andra HDD-test som kan kolla styrenheten...

 

kalh

Jo, visst finns det andra enheter som syns i din konfiguration (gå in i Datorhantering/Lagring/Diskhantering så kan du se alla typer av diskar (Hårddisk, USB-minnen, CD/DVD...).

Du ser också vilka bokstäver och mummer de olika diskarna har så du kan se vilken disk som bråkar.

När det gäller att drivrutinen upptäcker ett styrenhetsfel på en disk behöver det inte vara ett hårt fel - det är snarare en inkompatibilitet mellan drivrutinen, Windows och firmware i diskkontrollern, alltså ett "halvhårt fel". Det betyder oftast inte att en disk håller på att gå sönder - för det finns andra felmeddelanden och sensationer.

 

Jag hade en hel del styrenhetsfel och när jag tittade efter var faktiskt felorsaken ett USB-minne för memory stick som satt i en HP Officejet all-in-one printer/scanner/fax. Det började när jag uppgraderade till Windows 7 så det var säkert drivrutinen till HP-skrivaren som inte gillade det nya operativsystemet.

Dessa felmeddelanden försvann när jag inaktiverade USB-enheten och tog bort drivrutinen för disken.

Dessförinnan låste faktiskt felet upp datorn och jag fick flera gånger om dagen göra reset gen om att ta bort och sätta in USB-kabeln till HP-skrivaren.

 

Lycka till. Jag kan tyvärr inte hjälpa till så mycket mer utan att ha din PC framför mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anguli och Monshi :thumbsup:

Nu har jag kollat av loggboken samt testat med att ansluta USB-minnen via en USB-hubb...

FEL blir det i loggboken när USB-minnet är i...

\Harddisk1\DR1 eller \Harddisk1\DR2 eller \Harddisk1\DR3 beroende på vilken USB-port som jag använt.

Alltid lär man sig något nytt.

 

Monshi... jag laddade HD Tune och vad jag förstår så är "Health-an" OK på hårddisken... Jag och många med mig vet jag har svårt att tolka detta med tröskelvärden.

Sedan är det ju så att prestanda/funktionalitet varierar mellan fabrikat och modeller.

Jag "roade" mig med att hämta en gratis fullversion av ett annat HD-testprogram. Gissa vad jag fick veta!

"Hårddisken är sliten... flera orsaker påverkar prestandan, och kan bero på anslutningskabeln och/eller ett mekaniskt fel...Hårddisken skulle behöva kylning..."

Vid nästa kontroll så var "hälsan" inte fullt så dålig??!

Min hårddisk ligger uppenbarligen inte på topp.. efter en jämförelsetest...

Hårddisk-kylare i en laptop?

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite gammal dator? Kanske kontrollera om det finns dammansamlingar i fläktar och liknande? Annars finns det inte så mycket du kan göra för att kyla en hårddisk i en bärbar dator.

 

Vad för testprogram laddade du ned?

 

HD tune, det finns en funktion i programmet för att göra en skärmdump av vad som finns i programmet för stunden. Du kan ta en sådan och ladda upp här så kan vi ta en titt. Ska dock säga att S.M.A.R.T. statusen långt ifrån säger allt.

 

Vill du kolla disken lite mer extensivt kan du ladda ned program från

http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287

och då helst ta program från den som tillverkat din disk.

 

men vette tusan vad det är som genererar de fel du ser i logboken fast det tycks ju som om det är USB-minnet som orsakar det och inte inte din hårddisk.

Fungerar USB-minnet som det ska? Är det bara ett specifikt minne som ger dessa fel eller ger alla som ansluts det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anguli och Monshi :thumbsup:

Nu har jag kollat av loggboken samt testat med att ansluta USB-minnen via en USB-hubb...

FEL blir det i loggboken när USB-minnet är i...

\Harddisk1\DR1 eller \Harddisk1\DR2 eller \Harddisk1\DR3 beroende på vilken USB-port som jag använt.

Alltid lär man sig något nytt.

....

Om det är problem ska man alltid kolla att koppla ur USB-enheter. De är fortf källan till många problem trots Windows 7 SP1 och allt. Behandla alltid USB-enheter (skrivare, minnen, hårddiskar...) som "prime suspects" om något inte funkar!

 

Förutom de styrenhetsfel jag tidigare skrev om kan jag t ex starta Windows u.a. om

My Book Essential WDBACW0030HBK - hårddisk - 3 TB - SuperSpeed USB 2.0/3.0

är inkopplad på en USB 2.0-port.

Men om någon av

iomega_prestige_desktop_3.5_usb 2.0_1tb

WESTERN DIGITAL MYBOOK ELITE 1TB USB 2.0

är inkopplad vägrar Windows att starta!

 

Ang kylning av din notebook rekommenderas att spruta havsvatten på den tills den kallnar. (Det är inte ett hjärtlöst skämt, jag har fulll respekt för de tappra som kämpar därborta). :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:thumbsup: Anguli och Monshi!

Dator köpt ny idag = gammal i morgon...

Min Sony Vaio är köpt i juli 2010... garantin gäller i 2 år.

Hårddisken är en Seagate Momentus 500 GB 7200 RPM.

Jag har kört de felsökningsprogram som är fabriksinstallerade.

Det finns olika "hälsotester" och ingen påvisar något fel.

Jag har bara kopplat i USB-minne när något skall sparas över eller så.

USB-minnena har jag flest av SanDisk Cruzer, 2-4-8 GB... Eller är det en undermålig HUBB av fabrikat A G K...?

HD-testen gjorde jag med Ashampoo HDD Controll.

Börjar själv tvivla på om det är något fel på "Seagaten",

den tillhör kanske inte de allra vassaste?

Jag skall se om jag kan fixa en skärmdump senare...

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:thumbsup: Anguli och Monshi!

Dator köpt ny idag = gammal i morgon...

Min Sony Vaio är köpt i juli 2010... garantin gäller i 2 år.

Hårddisken är en Seagate Momentus 500 GB 7200 RPM.

Jag har kört de felsökningsprogram som är fabriksinstallerade.

Det finns olika "hälsotester" och ingen påvisar något fel.

Jag har bara kopplat i USB-minne när något skall sparas över eller så.

USB-minnena har jag flest av SanDisk Cruzer, 2-4-8 GB... Eller är det en undermålig HUBB av fabrikat A G K...?

HD-testen gjorde jag med Ashampoo HDD Controll.

Börjar själv tvivla på om det är något fel på "Seagaten",

den tillhör kanske inte de allra vassaste?

Jag skall se om jag kan fixa en skärmdump senare...

kalh

Är det fel på en hårddisk brukar det visa sig på annat sätt - ofta blir det "mjuka fel" som iofs är lätta att feltolka som att olika program fått fnatt.

Är det inget fel från början på en hårddisk håller den oftast minst lika länge som datorn i övrigt. (Specen för en hårddisk av bra kvalitet idag brukar ange 300,000 timmar MTBF vilket betyder 34 års kontinuerlig drift!).

 

Styrenhetsfel är, som jag tidigare skrev, problem mellan operativsystemet/drivrutinen och diskens kontroller/firmware. Håll koll på vilken disk som rapporterar problemet - har du bara en hårddisk kan man anta att det är den.

Men det förekommer "spökfel" också - dvs styrenhetsfel på en disk som inte ens är inkopplad!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anguli :thumbsup:

Det finns bara 1 st hårddisk i Vaion... Sedan förser Vaio Care mig med uppdateringar.

Men det finns kanske skäl att söka direkt hos Seagate om det finns nytt att hämta.

Garantibyte av hårddisk i stationär PC har jag upplevt på 90-talet, p.g.a. obeprövad nykonstruktion..

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag återkommer med denna sammanfattning för att visa på den poster som Ashampoo tycker gör att min hårddisk är dålig. De övriga programmen visar på nästan samma värden, men sätter OK som ju också Ashampoo gör.

Ashampoo ger denna kommentar till sin ”Hälsotest” av hårddisken:

Denna hårddisk verkar fungera mycket dåligt!

Det är bara några tecken på slitage, och dessa kan ignoreras. Hårddiskens prestanda är dålig! Det finns många överföringsfel, sannolikt på grund av en defekt anslutningskabel eller ett mekaniskt fel.

Hälsa:

Bra 79% Dålig 59% Temperatur: 36 grader C

Lägsta status: 56%

 

Program Ashampoo HD TunePro Active SMART

#1 Read Error Rate

Värde 115 117 119

Värst 99 99 99

Tröskel 6 6 6

Status 56% OK OK OK

#7 Seek Error Rate

Värde 70 75 75

Värst 60 60 60

Tröskel 30 30 30

Status 64% OK OK OK

#190 Airflow Temperature

Värde 67 67 64

Värst 53 53 53

Tröskel 45 45 45

Status 40% OK OK OK

 

Ashampoos Benchmark placerar min Seagate på 919 plats bland 5180…

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Tyvärr blev inlägget otydligt! Jag försökte att ta bort det och redigera det, men det gick inte att radera.

Varför vet jag inte?

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Monshi!

Nu skall jag se om jag får till en bild från HD Tune Propost-17391-0-10160600-1300897382_thumb.png

Det ser ut att funka...

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Tyvärr blev inlägget otydligt! Jag försökte att ta bort det och redigera det, men det gick inte att radera.

Varför vet jag inte?

kalh

 

Tyvärr kan du bara redigera ett inlägg, det är bara en moderator som kan ta bort/deleta ett inlägg.

 

Vill du av någon anledning ta bort ett inlägg, så kan du anmäla och motivera, så kan en moderator hjälpa till.

 

Anmälningsknappen finns nere till vänster under inlägget.

post-13429-0-93561900-1300897519_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga farliga värden där inte, allt ser bra ut. De värden som kanske är lite fel på är Read error rate och Seek error rate men.. inte säker på det.

 

Du kan fortsätta att använda den men, som alla bör, ha en säkerhetskopia av det som är dig kärt.

 

Fasiken, det är inte lätt att lästa SMART-värdena, olika tillverkare har lite olika sätt att presentera dem.

Läs mer

http://en.wikipedia.org/wiki/S.M.A.R.T.#ATA_S.M.A.R.T._attributes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Monshi :thumbsup::thumbsup:

Tack för ALL hjälp!

Jag håller med dig, att tolka SMART är inte så lätt.

Tröskel hit och tröskel dit, lätt att snubbla då. :D

Säkerhetskopierar gör jag, hårddiskar har ju inget evigt liv.

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...