Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Segt internet


Villaforever

Rekommendera Poster

Villaforever

Hej.

Mitt internet är jätte segt. Gjorde en koll på bredbandskollen och det visade 0.7 mbit/sek. Mitt abonnemang är ett 10 mbit. När man gör ett sökresultat på bredbandskollen ska det då stå 10 mbit för vara bra eller vad är ett bra resultat. Bredbandskollen själva tyckte resultatet var dåligt.

 

Jag gjorde resultet 5 minuter senare var det 1.45 mbit sek. Varför är det så olika...

 

Det är ikväll som internet har varit segt det funkade bra imorses och andra dagar. Men det finns dagar det är segt också.. Mobila bredbandet som jag sitter på har ju varit sådär också, koppla ur m.m Men telenor vill påstå att det inte var något fel på modemet när jag skickade det på service...

 

Börjar blir rätt smått irriterad på internet som väldigt ofta inte funkar/segar.

 

Tog t ex en halvtimme för min flickvän att lägga upp blogginlägg med en bild och ett litet styckte med text.

 

 

VAD ÄR DET FÖR FEL????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bero på din levarantör, prata med den fråga varför och skanna med Malwarebytes så att det inte finns några virus eller något.

 

Ps Levarantöran kan ge pengar om du säger att den inte ger som den ska ge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Villaforever

Kan bero på din levarantör, prata med den fråga varför och skanna med Malwarebytes så att det inte finns några virus eller något.

 

Ps Levarantöran kan ge pengar om du säger att den inte ger som den ska ge.

 

 

Vad är Malwarebytes. Räcker det inte med mitt avira antivir för skydda mig mot virus?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är Malwarebytes.

Malwarebytes Antimalware undersöker om du installerat (medvetet eller omedvetet, det kan räcka med ett musklick på fel ställe) ett "skitprogram" som t.ex. loggar allt du gör och skickar det vidare till internet.

 

Räcker det inte med mitt avira antivir för skydda mig mot virus?

Jo det gör det men idag är virus (program som sprider sig själv) mycket ovanligt. De stoppas t.ex av en brandvägg på datorn eller i routern.

 

Det vanliga sättet få skit i datorn är att man väljer installera ett program själv. t.ex genom ett bekräftande musklick. Som kan vara nog så förförisk. T.ex. Ett fönster med

"Microsoft rekommenderar att du installerar den här säkerhetsuppgraderingen K12345"

på bildskärmen. Med

"JA" "NEJ" "INTE JUST NU"

Vad gör du då?

Började du med att undersöka om fönstret kommer från Microsoft?

T.ex genom att undersöka vad som finns om den här uppdateringen på internet?

Eller klickar du på rutan?

För är det ett riktigt skitprogram spelar det ingen roll var du klickar, hela fönstret är en enda knapp med "ovanligt" utseende som är kopplat till instruktionen "Installerar det här (skit)programmet för övervakning av alla som använder datorn"

Och Antivirusprogram hindrar dig inte att installera skitprogram eller program som är ökanda/välkända för säkerhetshål. T.ex. Windows och Flash.

Och inga program (vad jag vet) varnar för välkända program "för övervakning av anställda" sök på Google efter: employe PC surveillance system

och sånt kan nån nyfiken som har tillgång till din dator med administrativa rättigheter lätt installera eller varför inte Prey.

http://preyproject.com/

Har du en trådlös router?

I så fall vilken? Fabrikat och modell?

Vilken internetleverantör har du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Villaforever

Malwarebytes Antimalware undersöker om du installerat (medvetet eller omedvetet, det kan räcka med ett musklick på fel ställe) ett "skitprogram" som t.ex. loggar allt du gör och skickar det vidare till internet.

 

 

Jo det gör det men idag är virus (program som sprider sig själv) mycket ovanligt. De stoppas t.ex av en brandvägg på datorn eller i routern.

 

Det vanliga sättet få skit i datorn är att man väljer installera ett program själv. t.ex genom ett bekräftande musklick. Som kan vara nog så förförisk. T.ex. Ett fönster med

"Microsoft rekommenderar att du installerar den här säkerhetsuppgraderingen K12345"

på bildskärmen. Med

"JA" "NEJ" "INTE JUST NU"

Vad gör du då?

Började du med att undersöka om fönstret kommer från Microsoft?

T.ex genom att undersöka vad som finns om den här uppdateringen på internet?

Eller klickar du på rutan?

För är det ett riktigt skitprogram spelar det ingen roll var du klickar, hela fönstret är en enda knapp med "ovanligt" utseende som är kopplat till instruktionen "Installerar det här (skit)programmet för övervakning av alla som använder datorn"

Och Antivirusprogram hindrar dig inte att installera skitprogram eller program som är ökanda/välkända för säkerhetshål. T.ex. Windows och Flash.

Och inga program (vad jag vet) varnar för välkända program "för övervakning av anställda" sök på Google efter: employe PC surveillance system

och sånt kan nån nyfiken som har tillgång till din dator med administrativa rättigheter lätt installera eller varför inte Prey.

http://preyproject.com/

Har du en trådlös router?

I så fall vilken? Fabrikat och modell?

Vilken internetleverantör har du?

 

Ja det kan ju visserligen vara förklaringen tilla tt det går segt men jag har haft så mycket andra problem som har hänt så det är nog inte bara det att jag kanske har fått in något skitprogram.

 

Hur som helst har jag iaf varit i kontakt med Telenor och de vill att jag ska återigen lämna in modemet på service. Jag testar det en gång till och får se vad som hänt, har bett dem kontakta mig om de inte hittar något fel, tänker nämligen inte godta att få tillbaka ett oberört modem igen.

En sak till vad är normalt man har för hastighet om man har 10 mbits modem och det finns en mast (enligt telenor) 200 m bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har det mobila bredbadnet på en laptop så kan du ju alltid testa det på ett annat ställe,,, utomhus eller hos nån kompis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Hur nära masten är spelar ingen roll. Det som påverkar bandbredden är vilken kapacitet din isp eventuellt har i den masten. Det är inte ens säkert att det just är den masten du ansluter till. Befinner du dig för nära en mast kan du dessutom hamna i radioskugga även om moderna sändarantenner brukar vara aktiva (kan i viss mån rikta sändingen).

// Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Villaforever

Om du har det mobila bredbadnet på en laptop så kan du ju alltid testa det på ett annat ställe,,, utomhus eller hos nån kompis.

 

 

Vad hjälper det mitt problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Villaforever

Hej!

Hur nära masten är spelar ingen roll. Det som påverkar bandbredden är vilken kapacitet din isp eventuellt har i den masten. Det är inte ens säkert att det just är den masten du ansluter till. Befinner du dig för nära en mast kan du dessutom hamna i radioskugga även om moderna sändarantenner brukar vara aktiva (kan i viss mån rikta sändingen).

// Jari

 

 

Vad är ISP.

Enligt telenor så är det den masten jag ansluter mig till.

Men vad är det normala man har i mbits om man har ett 10 mbits abonnemang

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Isp = Internet service provider. Jag skulle tro att abonnemanget du har om du kontrollerar avtalet är "upp till" 10 Mb/s. Är den ende hos just din leverentör som använder mobilt bredband kan du kanske komma upp i 6 - 8 Mb/s. Min erfarenhet är att allt över 3 Mb/s är ett plus. Oftast är det bara runt 0.3 Mb/s. Men som sagt det beror helt på vilken kapacitet just din bredbandsleverentör har i ditt område.

/// Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad hjälper det mitt problem?

 

ja om man tänker lite grann så ser du om det är bättre hastighet nån annanstans än hemma så är felet inte mobila modemet.. då är det mottagningen vilket det troligen är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, det var inte så snabbt.

 

Läste lite nu... du har inte installerat något, men är du säker? Inte någonting? Men det kan ju spridas lite hursomhelst. Nu har jag inte läst hela tråden, men jag rekommendar (ja, även jag) Malwarebytes. Sök igenom lite bara.

 

Om detta inte fungerar, så är det bara ringa och skälla på Telenor (som tydligen var din ISP) ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Villaforever

ja om man tänker lite grann så ser du om det är bättre hastighet nån annanstans än hemma så är felet inte mobila modemet.. då är det mottagningen vilket det troligen är.

 

 

jo det förståss, men det har funkat rätt bra innan så helt plötdligt har det börjat sega på kvällarna ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mobilt bredband är väldigt känsligt för hur många som använder samma basstation (sändare/mottagare), så om det plötsligt har blivit sämre just på kvällarna är det troligt att fler i närheten av dig har skaffat mobilt bredband.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Villaforever

Mobilt bredband är väldigt känsligt för hur många som använder samma basstation (sändare/mottagare), så om det plötsligt har blivit sämre just på kvällarna är det troligt att fler i närheten av dig har skaffat mobilt bredband.

 

Nu hur som helst går sdet segt iaf. Jag har lämnat in mitt modem till service hos telenor och använder mig av min flickväns modem. Men det går rätt segt ändå tyvärr. Förre gången mitt modem var på service och jag hade mitt flickväns modem var det inga problem.

 

det m programmet som föreslås trådarna högre upp hur fungerar det och hur vet man och hur gör man om "skräp" påträffas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det m programmet som föreslås trådarna högre upp hur fungerar det och hur vet man och hur gör man om "skräp" påträffas?
MBAM (Malwarebytes Anti-Malware) fungerar ungefär som ett antivirusprogram men är särskilt inriktat på att hitta de typer av skadliga filer som de flesta antivirusprogram är dåliga på att hitta. MBAM kommer att visa en lista på sådant som det tycker är skadligt och du måste klicka på en knapp för att flytta filerna från deras nuvarande plats till MBAMs karantän.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Villaforever

MBAM (Malwarebytes Anti-Malware) fungerar ungefär som ett antivirusprogram men är särskilt inriktat på att hitta de typer av skadliga filer som de flesta antivirusprogram är dåliga på att hitta. MBAM kommer att visa en lista på sådant som det tycker är skadligt och du måste klicka på en knapp för att flytta filerna från deras nuvarande plats till MBAMs karantän.

 

Försvinner de då eller och problemet försvinner om det är nu dessa filer som orsakar segheten. Nu är det dock morgon och internet funkar helt okej. Varför denna "jojjo uppvisning"??? rätt irriterande!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försvinner de då eller och problemet försvinner om det är nu dessa filer som orsakar segheten.
Filerna försvinner inte helt utan flyttas till ett ställe där de inte används men om man ångrar sig kan man återställa filerna. Om ett problem beror på någon fil och den filen flyttas upphör problemet.

 

Nu är det dock morgon och internet funkar helt okej. Varför denna "jojjo uppvisning"??? rätt irriterande!!
Typiskt mobilt bredband, nu på morgonen/förmiddagen är det inte många som använder mobilt bredband i närheten av dig men när folk kommer hem från jobb och börjar surfa mm går hastigheten ner pga överlastning. Påtala dessa svängningar för din operatör och fråga om det är så att nätet är överlastat kvällstid och om de tänker uppgradera snart.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det dock morgon och internet funkar helt okej. Varför denna "jojjo uppvisning"??? rätt irriterande!!

 

 

 

 

På morgonen och dagen arbetar man eller går i skolan.Framåt kvällen så ökar utnyttjandet av mobila bredbandet.

Stämmer precis med min egen erfarenhet.Hos mig fungerar mobila bredbandet bra på morgonen och dagen men försämras framåt kvällen.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Villaforever

 

På morgonen och dagen arbetar man eller går i skolan.Framåt kvällen så ökar utnyttjandet av mobila bredbandet.

Stämmer precis med min egen erfarenhet.Hos mig fungerar mobila bredbandet bra på morgonen och dagen men försämras framåt kvällen.

 

LARSAS

 

Jag provade att köra det programmet men precis som jag skrev i tråden virus m.m när jag gjorde viruskoll med avira så haka den upp sig efter en stund.

 

Jo självklart blir det belastning på de mobila bredbandet på kvällen, men inte till följd att det knappt går spela farmville på facebook, lägga upp blogginlägg utan att det ska närmare halvtimme för varje sak... Då tappar vitsen med mobilt bredband sin funktion tycker jag. När jag pratade med telenor så sa de att den mast jag har ska klara mitt abonnemang på 10 mbits och att de även har kapacitet för 16 mbits i staden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...