Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Webbutvecklar utbildning


RasmusAnde

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har kolla lite på olika webbutvecklar utbildningar på distans men vet inte riktigt vad jag skall satsa på. Jag har lite erfarenhet av HTML, CSS, ASP.NET(C#) och SQL sedan innan.

 

Jag vill helst inte vara den som utvecklar designen av hemsidor även om jag kan tänka mig ta några såna jobb med, men vill helst hålla på med "bakom kulliserna programmering", alltså ASP.NET, PHP, SQL, javascript osv.

 

Så jag vill ha lite tips och råd i ämnet.

 

Vad bör man satsa på för tekniker ?

Tips på utbildningar på distans ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du redan har erfarenhet av ASP.NET, HTML och CSS så komplettera med Javascript så är du hemma mer eller mindre.

 

Beror ju på hur mycket erfarenhet du har förståss. Exakt vilket teknik man ska satsa på är svårt att förutspå. Det går lite i trender det där. Men .NET programmerare verkar ganska eftersökt i alla fall. Sen har jag sett att flera personer inte bryr sig så mycket av det man pluggat och säger att man kan. Utan dom vill att du ska kunna bevisa vad du kan. Så att sätta ihop ett arbetsprov med någon spännande website kommer nog hjälpa ganska mycket. Plus att du får erfarenhet och kan lära dig saker när du sätter ihop ett arbetsprov.

 

Men konkret förslag på utbildning... vad känner du att du saknar? Eller vad tycker du att din svagaste del är? Börja där och skaffa dig kunskap om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väll nått sånt jag egentligen vill göra.

Går jag en utbildning så kommer ju troligen mycket vara sånt jag redan kan. Men å andra sidan anser jag ju att nån form av utbildning på papper är bättre än ingen utbildning alls.

 

Men om jag inte går kommer jag försöka lära mig Javascript och AJAX(Verkar skoj :P) först.

 

Har två små frågor nån kunnig gärna får svara på...

1. På den högskola som står högst just nu på listan(om jag går hs) så kommer det vara stort fokus på JAVA. Men kan inte påminna mig om att så mycket använder sig av JAVA idag. Så är JAVA nått att rekommendera ?

 

2. Vad är skillnaden på Javascript och jQuery ?

2.1 Måste jag kunna js för att programmera jq ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2. Vad är skillnaden på Javascript och jQuery ?

JQuery är ett ramverkt som är byggt i och för javascript. Du använder standard javascript för att programmera med jquery. Så det är egentligen inte rätt att försöka hitta skillnader då javascript är ett script/programspråk och jquery är det inte.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Har funderat lite och tror jag vill satsa på .NET utveckling. Applikationer alltså.

Är det någon som som vet om det finns nån vettig distans utbildning innom .net utveckling ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...