Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rastrera bilder / hel trycksak


snowstop

Rekommendera Poster

Jag håller på att göra en broschyr för en förening där bilderna måste vara rastrerade. Är det någon som vet hur man gör detta? Har ingen erfarenhet av fotoprogram, så det måste vara något enklare program, eller om man helt enkelt laddar upp de färdiga bilderna nånstans och får dem rastrerade i svart-vitt. Nå'n som vet nå't sån't ställe på webben? Föreningen skall kunna köra upp broschyren på en vanlig kopieringsmaskin när originalet är klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilder rasterar man antingen i Photoshop (eller motsvarande program) eller så går det säkert i InDesign/QuarkXpress eller motsvarande layoutprogram.

 

Om man kan exportera (eller skriva ut) till PDF borde väl den inställningen finnas där också.

 

Bäst kvalitet får man om man tar med en PDF-fil till ett officeföretag som kan printa ut broschyrer direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag håller på att göra en broschyr för en förening där bilderna måste vara rastrerade. Är det någon som vet hur man gör detta? Har ingen erfarenhet av fotoprogram, så det måste vara något enklare program, eller om man helt enkelt laddar upp de färdiga bilderna nånstans och får dem rastrerade i svart-vitt. Nå'n som vet nå't sån't ställe på webben? Föreningen skall kunna köra upp broschyren på en vanlig kopieringsmaskin när originalet är klart.

Hej. Jag förstår inte riktigt vad du menar. Vanligtvis så gör man sin broschyr och så rastreras bilderna när de skrivs ut. Att rastrera innebär att du kan använda skrivarens (vanligtvis) fyra färger och blanda dem. Men OK. Kanske att din förening har ett mycket ålderdomligt sätt att göra sin broschyr? Berätta gärna mer vad du fått för uppgifter från föreningen. Jag tror både du och föreningen kan tjäna på att modernisera det hela.

/GRYM

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...