Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Atheros AR 9285


Ias

Rekommendera Poster

Hej!

 

Köpte en HP Pavillon DV6-3163EO i5 för några månader sedan. Jag köpte en Router D-Link Dir-825. Routern har ju två band 2,4 samt 5,0, men jag kan bara se 2,4 bandet. Varför ? Routern är inställd på N-standard, vilket även datorn har. Det mystiska är att grannen med en inte alltför avancerad laptop kan se båda mina nätverk. Mitt 2,4 band ger "bara" 36 mbit av 100 mbit inkommande. Hur är mitt nätverkskort ? Ska jag byte det redan nu ? Jag har Windows 7 64 bit på datorn.

 

PS Bonusfråga: Jag har Samsung 6005 TV samt hembio ( se länk ) samt Iphone 4, hur gör jag enklast för att få Spotify att fungera enklast i min hembio ?

 

http://www.samsung.com/se/consumer/tv-home-theatre/home-theatre/home-theatre-system/HT-BD7200R/XEE/index.idx?pagetype=prd_detail

 

Som ni förstår, är jag ingen stjärna på detta. Tacksam för hjälp!!

 

Kent

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Kan ju bero på mycket. T.ex att din dator inte är inställd för att använda N.

Annars är ju routern inte nån stjärna när det gäller N enligt det här testet.

"The good news is that you can actually find the DIR-825. The bad is that its performance, particularly in the 5 GHz band, will probably cause many of them to go right back to the store."

http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/30588-d-link-dir-825-xtreme-n-dual-band-gigabit-router-second-times-the-charm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Köpte en HP Pavillon DV6-3163EO i5 för några månader sedan. Jag köpte en Router D-Link Dir-825. Routern har ju två band 2,4 samt 5,0, men jag kan bara se 2,4 bandet. Varför ? Routern är inställd på N-standard, vilket även datorn har. Det mystiska är att grannen med en inte alltför avancerad laptop kan se båda mina nätverk. Mitt 2,4 band ger "bara" 36 mbit av 100 mbit inkommande. Hur är mitt nätverkskort ? Ska jag byte det redan nu ? Jag har Windows 7 64 bit på datorn.

Det är ju inte alla nätverkskort som har stöd för bandet 5 GHz fast de stödjer n-standarden. Eftersom datorn inte verkar se 5 GHz kan det ju vara så i ditt fall.

 

Har du prövat med olika placeringar av routern och datorn?

Se också till att under uttestningen stänga av bärbara telefoner och deras basstation eftersom de också använder bandet 2,4 GHz.

Pröva också med olika kanaler i routern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...