Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

10-tumsdator som HTPC


Jan A

Rekommendera Poster

Jag har en Acer aspire One mini-PC som avänds bl.a. för att se SVT-Play och filmer från Headweb på Vår TV via analog ljudsladd och VGA för grafiken. Redan detta belastar datorn ganska hårt och vid höga upplösningar hackar det. Nu funderar jag på att köpa till ett externt grafikkort som via usb-porten ska ge en HDMI-anslutning och full HD upplösning. Dessutom hade jag tänkt köpa ett externt ljudkort med 5.1-ljud och kopppla det till hemmabion. Nu är frågan om min lilla dator, 1,66 GHz, kommer att orka med det här? Belastar det externa grafikkortet och ljudkortet datorn mycket eller sköter de sig helt själva? Lite onödigt att betala närmare 1000:- för de båda prylarna om det ändå inte kommer att fungera, då är det ju bättre att byta upp datorn till något bättre, men jag misstänker att det blir betydligt dyrare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använde ett Creative usb 5.1 ljudkort till min media-pc. Och det fungerade inte när man skulle se film. Jag misstänker att det beror på begränsningar i bandbredden i usb, ljudet laggade så mycket att det var fånigt.

 

Gick ganska bra för att se DVD. Gick inte alls vid blu-ray. Personen i filmen rörde på läpparna... ... ... Ljud hördes ur högtalarna.

 

Så om du väljer att köra ljud genom en usb-port och grafik genom en annan så riskerar du att dom inte går att synka överhuvudet taget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

SVT-play använder Flash.

Flash är det mest processorintensiva program som antagligen finns på webben idag.

I ett test av en bärbar dator sjönk batteritiden från 6 timmar vid surfning utan Flash till 3 timmar vid surfning med Flash.

Med en processorkärna som du har är det fullt normalt att det hackar. Processorn räcker inte till.

Det här kan du se genom att öppna aktivitetshanteraren. Du kommer med nått från SVT-play igång ligga på 50 - 100% CPU belastning. Stänger du av Flash i din webbläsare så ser du att CPU belastningen vid vanlig surfning går ner till mellan 10 - 20% gissar jag.

 

Eftersom Flash belastar datorns processor, inte grafikkortet, kommer ett nytt grafikkort inte att hjälpa. Du måste ha en kraftfullare dator, minst 2 kärnor, och kanske också en snabbare internetförbindelse....

Kan kanske räcka.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?rec=685504

 

Jag har själv en 4-kärnig 2,4GHz Intelprocessor 4GB RAM där just nu det är förbrukat totalt 1,2GB till använt, bufferar och cashe. Och får 6,5Mbit/s i internetförbindelse med TP-test.

Men jag MÅSTE ha Flash avstängt vid besök på eforum för annars segar det ihop totalt....

t.ex tar det evigheter (känns som) från jag trycker på skickaknappen tills nått händer. Om det händer nått överhuvudtaget. Att dessutom 3 eller 4 rörliga bilder runt eforums texter upplevs som , ja det känns som jag ska börja må illa, betyder att har jag Flash igång efter varit på t.ex. Youtube, så stänger jag direkt av Flash när jag kommer till eforum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack till både .M och jannejanne för era synpunkter. Det verkar inte vara någon bra idé att göra som jag har tänkt. Jag får leta efter en ny dator istället. Den som jannejanne rekommenderade är ju väldigt billig trots att den har skärm, vilket jag ju egentligen inte behöver, men saknar dock vad jag kan se 5.1 ljud och digital ljudutgång, så det får nog bli någon annan.

 

När det gäller hastigheten i webläsaren har jag märkt en enorm skillnad när jag bytte från IE till Opera. Även Chrome är betydligt snabbare. Men du har kanske redan bytt, jannejanne, och i så fall är det ju bara flash som är problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...