Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ett problem med hårddisken upptäcktes


Exit6

Rekommendera Poster

Hej,

 

fick förra veckan detta meddelande när jag startade datorn. Efter att att läst lite pa diverse forum verkar det som om enda lösningen är att köpa en ny harddisk (alt. reparera)?

 

Försökte att säkerhetskopiera men Recoverydisken ligger pa 10gig och kunde inte kopiera allt (C-disken ligger pa 300g varav ca 100g är använt).

 

Enda som jag egentligen vill spara är foton, video och en databank men det vore jobbigt att installera om allting igen samtidigt som jag inte har nagon windows-cd här (utomlands). Far man överhuvudtaget en windows-skiva med Dell datorer? Bad en bekant kolla hemma men hon kunde inte hitta nagon och jag kommer inte ihag om det följde med en vid köpet.

 

Om jag nu maste köpa en windows-skiva, känns onödigt att slänga ut 125euro pa en vista skiva som jag ända anser vara ett daligt operativsystem. Har bara 1gig-ram rekomenderat är 2gig (?) om jag inte minns fel. Skall jag da satsa pa XP istället 25euro)?

 

Tack pa förhand

 

Hälsningar Jens

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne
Far man överhuvudtaget en windows-skiva med Dell datorer?

Ja om man är VIP-kund t.ex större företag. Privatperson, nej, inte idag.

Skall jag da satsa pa XP istället 25euro)?

Vad har du för alternativ? För 25€?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja om man är VIP-kund t.ex större företag. Privatperson, nej, inte idag.

 

Vad har du för alternativ? För 25€?

 

Alternativet är ju da Vista ;)

 

Reparerade/kontrollerade harddisken igar och nu verkar den fungera.. Egeneskaper->verktyg->kontrollera nu

 

Enda problemet nu är att Recovery disken är full. Vad kan jag ta bort och vad ska jag absolut inte röra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ta bort det du kopierat dit. Det du kallar recovery disk är inte en disk utan en av två partitioner på din hårddisk. Så när hårddisken får fel så drabbas båda partitionerna. Recovery partitionen är avsedd att brännas till en DVD för att kunna installera Windows vid byte av hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...