Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

drivrutiner till ljudkort


uiopå

Rekommendera Poster

Ljudet försvann när jag formaterade om hårddisken. Enligt Everest är ljudkortet Intel 28801GBICH7 High Definition Audio Controller, version 1.4.0. Jag har klickat på raden för uppdatering av drivrutiner men då hamnar jag på Intels hemsida och där går det inte att få fram 2880osv. Jag har försökt med att gå igenom alla ljudkort men de verkar heta Realtek ngt allihop, inget som börjar med Intel som är ett ljudkort! När jag skriver in det i sökfliken får jag som svar att det inte finns någon match till sökningen. Någonstans måste man väl kunna hitta dessa drivrutiner? Någon som vet? Eller kan det vara något annat som är fel?

 

Det kanske är Sound Blastern det är fel på? I alla fall kollade jag i enhetshanteraren och där sägs att enheten inte kan starta - kod 10, och att den inte 'använder några resurser eftersom ett problem har uppstått'. Hur ska jag ta reda på vad problemet är och hur får jag det att fungera igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nr. 1: Kolla så att du har kopplat in dina högtalare korrekt.

Nr. 2: När du köpte datorn bör du har fått med någon skiva med drivrutioner, om inte kontakta din datortillverkare så bör dom skicka en skiva med drivrutiner och sen tycker jag att du ska prova att installera den från skivan.

 

MVH

Artur

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Jag föreslår att du går till dator eller moderkortstillverkarens supportsida på webben och kontrollerar om inte nödvändiga drivers och program finns att hämta. Enligt din beskrivning framgår det att "ljudet" är integrerat på moderkortet. Är din dator en Acer eller Asus?.

/// Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn är tyvärr ett hopplock av delar så det finns ingen 'tillverkare'. Jag hade problem med grafiken också efter omformateringen och då hämtade jag nya drivrutiner till moderkortet. Borde inte ljudkortet också ha blivit fixat då om det är integrerat? Nu tycks det som om jag har två olika ljudkort -Intel28osv och Sound Blaster, eller i alla fall säger Everest att jag har Intel och enhetshanteraren att jag har Sound Blaster. Då måste jag kanske öppna datorn och se med egna ögon vad det är, vilket jag helst ville undvika. Kan jag försöka med att avinstallera det ena och se om det börjar fungera då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det Intel Pentium Dual CPU e 2160 som 'ljudet' är integrerat i? Annars står det i Everest vid 'moderkort' att det är okänt och sedan bara en massa siffror? Men är inte Pentium 'processorn' och inte 'moderkortet'? Inne i datorn finns också något som heter MAXTOR STM 3160815 AS. Vad är det för något? Jag trodde det var det som var 'moderkortet' men enligt Everest är det 'hårddisken'?? Jag har varit på Intels och Maxtors hemsidor men där står bara en massa obegripligheter. Jag fattar inte alls vad det är jag ska ladda ned och det finns absolut ingenting där som är till någon som helst hjälp. Allt på deras hemsidor kunde lika gärna vara skrivet på koreanska, för det säger verkligen ingenting för mig. Även om jag fattar att det finns miljoner människor som talar flytande koreanska . . . Att öppna datorn hjälpte inte heller, jag trodde att jag skulle där finna något som det står tillverkarnamn på - Realtek, Creative Labs etc., men ingenting. Kan någon förklara för mig, på ett begripligt sätt, vad det är jag ska ladda ner och var???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tro att moderkortet kommer från en märkesdator. Vet du vem som tillverkade den datorn?

 

Pentium är en serie av processorer från Intel.

 

Maxtor är en vanlig hårddisktillverkare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan kolla så att inte det interna ljudkortet blivit inaktiverat i BIOS, I regel brukar man trycka "del" när du startar upp. Brukar stå något i stil med, "press del to enter setup"

 

I regel tillverkar inte ljudkort utan endast komponenter till moderkort, processorer etc. Utan detta är oftast andra tillverkare.

Så vad du vill veta är vilken tillverkare som gjort just det interna ljudkortet oberoende av vilken tillverkare som gjort moderkortet.

 

Vad du kan göra, är att öppna datorn och ta reda på vilken modellbeteckning moderkortet har. Då kan du få reda på vad det är specifik modell och kan ladda ned drivrutiner för just ditt moderkort.

 

// F

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...