Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

RAW filer till digital fotoram


LasseBe

Rekommendera Poster

Dom digitala fotoramar som finns på marknaden är nästan alla gjorda för JPEG filer. Nu fotograferar jag endast i RAW med Nikon och får då NEF filer. Kan Raw filerna på nåt fiffigt sätt konverteras till JPEG så att filerna kan laddas in i fotoramen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enklaste brukar då vara att öppna bilden/bilderna i råformatet, och sedan spara om igen i jpeg.

Kom ihåg att raw-formatet är bildens original-format, så att du inte bara deletar dessa raw-filer, när du fått det att fungera.

Du får alltid en något sämre kvalité, när du konverterar från raw till jpeg.

 

Det finns många bildprogram att öppna bilder i, både gratis och betal-program, men många klarar tyvärr inte att öppna en bild direkt i raw/råformat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder photoshop Elements 9 men jag kan bara öppna och konvertera en fil i taget, helst skulle jag vilja konvertera en katalog på en gång. Det blir annars tidsödande att lägga in några hundra bilder i fotoramen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min systemkamera (Canon) kan man ställa in på att spara en jpeg-kopia direkt när man tar kortet. Vet inte om det går på Nikon, men du kan ju kolla på kamerans inställningar, för det låter som att det skulle passa dig bra. Minneskort är ju inte så dyra i dag.

 

Annars använder jag Rawstudio för att konvertera många raw-filer på samma gång:

http://rawstudio.org/

 

(Det finns dock inte till Windows.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är likadant på en Nikon man kan ta Raw och JPEG samtidigt. Jag får leta vidare efter nåt program som kan konvertera flera filer på en gång. Tack för Dina tips

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...