Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ubuntu 10.04 LTS "log in" vid test


kimJ

Rekommendera Poster

Tjena

Har en XP jag tänkte köra Ubuntu på.

Tryckte in skivan med 10.04.1LTS och valde testa Ubuntu istället för att installera(för att se om det funkar).

Då frågar den efter "log in"!

Vad betyder detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det betyder att du skall ange användarnamn och lösenord. Om du bara testar är det ingen betydelse vad du skriver. Om du sedan väljer att installera till hårddisken så kommer namn och lösenord att behövas vid varje inloggning på ditt konto. Den användare som först skapas kommer att höra till gruppen sudoers. Endast medlemmar i gruppen sudoers kan köra program, som kräver root-rättigheter (administrativa program).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det betyder att du skall ange användarnamn och lösenord. Om du bara testar är det ingen betydelse vad du skriver. Om du sedan väljer att installera till hårddisken så kommer namn och lösenord att behövas vid varje inloggning på ditt konto. Den användare som först skapas kommer att höra till gruppen sudoers. Endast medlemmar i gruppen sudoers kan köra program, som kräver root-rättigheter (administrativa program).

 

Testade Prova "Ubuntu 10.04" igen och kommer till "log in"

skrev in något på användarnamn och lösenord och får svaret "Authentication failure",

och hamnar på logga in med användarnamn och lösenord igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt https://help.ubuntu....ommunity/LiveCD så rekommenderas att lämna användarnamn och lösenord tomma och bara trycka på ENTER eller vänta.

 

Bra tips, men tyvärr.

Trycker man Enter hamnar du i användarnamn, lösenord osv.

Jag väntade även i +20minuter och det ända som hände var att bilden blev svart pga någon form av skärmsläckare.

 

Fler alternativ är välkomna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet kan orsakas av en misslyckad nedladdning eller bränning så att någon fil blivit korrupt. Säkrast är att göra en ny nedladdning från ftp.sunet.se//pub/Linux/distributions/ubuntu/ubuntu-cd/lucid och kontrollera med md5sum eller shasum (filen md5sums). Md5sum är en kontrollsumma för att kontrollera att en fil är oförändrad. Bränn med låg hastighet och låt brännarprogrammet verifiera bränningen. http://www.md5summer.org/about.html.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet kan orsakas av en misslyckad nedladdning eller bränning så att någon fil blivit korrupt. Säkrast är att göra en ny nedladdning från ftp.sunet.se//pub/Linux/distributions/ubuntu/ubuntu-cd/lucid och kontrollera med md5sum eller shasum (filen md5sums). Md5sum är en kontrollsumma för att kontrollera att en fil är oförändrad. Bränn med låg hastighet och låt brännarprogrammet verifiera bränningen. http://www.md5summer.org/about.html.

 

Var hittar man md5sums filen för Ubuntu10.04.2. Dubbelklicka på 10.04... och det stod bara "Out of memory"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var hittar man md5sums filen för Ubuntu10.04.2. Dubbelklicka på 10.04... och det stod bara "Out of memory"

Om du menar vilka MD5-summor det ska vara för olika iso-filer så har Sunet en fil MD5SUMS på sidan som fagerja länkade till. Det är bara att öppna den filen för att se de korrekta MD5-summorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du menar vilka MD5-summor det ska vara för olika iso-filer så har Sunet en fil MD5SUMS på sidan som fagerja länkade till. Det är bara att öppna den filen för att se de korrekta MD5-summorna.

 

Okej, jag ser MD5SUMS filen, vad gör jag nu?

Ska man ladda ned både MD5SUMS och Ubuntu samtidigt,

och sedan kolla om MD5SUMS blev rätt så blev nog Ubuntu också rätt?

Eller hur funkar det?

MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du utgår från en ISO-fil du har laddat ner. Sedan kör du ett program som beräknar MD5-summan för ISO-filen, t ex med programmet som fagerja länkade till:

Beskrivning: http://www.md5summer.org/help.html

Nedladdning: http://www.md5summer.org/download.html Välj "Download self extracting exe"

 

Den beräknade MD5-summan jämför du med den MD5-summa som det står på Sunet att filen ska ha. Om det är lika har filen förts över utan fel, men om det är olika summor har det blivit överföringsfel.

 

Blev det lättare att förstå nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej igen!

 

Tänkte att problemet kanske beror på att min CD läsare är konstig.

Ibland startar Installation av Ubuntu-skivan och kör fram till Test av Ubuntu för att sedan bli svart,

ibland blir det svart direkt.

Även om jag kör in en DVD-film eller liknande fungerar det endast ibland, den hittar ofta inte ens skivan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DVD-läsarens lins eller liknande är kanske smutsig så att det blir svårt att läsa skivan. Det finns rengöringsskivor att köpa men du kan ju också byta ut DVD-läsaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

upptäckt att jag sitter och bränner 703MB iso till 700MB skivor.

doh!

 

Ja, då är det inte underligt att installationen inte lyckas. Bränn antingen till DVD eller beställ en pressad skiva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...