Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Iphone och nätverk


fredrik013

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Jag blir lite frustrerad över hur Iphone utan att jag begär det går ut på internet och hämtar diverse data. Vad jag har förstått så kan man slå av "mobildata", men då kommer man inte åt nätet alls utan att ha tillgång till ett wlan.

 

Men min fråga är då om jag har ett wlan hemma och har mobildata påslaget hur kan jag då vara säker på att telefonen går upp mot mitt wlan och inte mot operatörens kopplingspunkt. Som det är nu ser jag att det tickar datatrafik när jag loggar in på mina sidor hos min operatör och jag har inte ens varit ute på nätet när jag slagit på telefonen vad jag vet men uppenbarligen har jag det. Telefonen "tar alltså egna initiativ".

 

Hälsningar Fredrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken mängd data är det frågan om? Någon enstaka KB eller många MB? Du har väl antagligen några appar installerade? Det är nog mer regel än undantag att appar gör saker över nätet, men det är min egen gissning.

 

På iPhone 4 ser du högst upp i displayen hur den är uppkopplad för tillfället - via ditt WLAN eller operatörens nät. Om min iPhone är uppkopplad via WLAN är den verkligen det. Hur vet jag det? Jo, de tjänster som kräver att den går via operatörens nät fungerar inte inte förrän jag aktivt stänger av WLAN-kopplingen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken mängd data är det frågan om? Någon enstaka KB eller många MB? Du har väl antagligen några appar installerade? Det är nog mer regel än undantag att appar gör saker över nätet, men det är min egen gissning.

 

På iPhone 4 ser du högst upp i displayen hur den är uppkopplad för tillfället - via ditt WLAN eller operatörens nät. Om min iPhone är uppkopplad via WLAN är den verkligen det. Hur vet jag det? Jo, de tjänster som kräver att den går via operatörens nät fungerar inte inte förrän jag aktivt stänger av WLAN-kopplingen.

Jag har hört precis det du säger att appar gör saker på nätet. Hittills har jag ca 40 kb i datatrafik och fick fakturan i början av månaden. Kanske inte myhcket, men jag vill inte det ska dra iväg till megabyte. Det var lite därför jag vill veta det här med wlan, så jag åtminstone hemma och på jobbet kan använda det. Wlanet är dessutom snabbare än 3g.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hört precis det du säger att appar gör saker på nätet. Hittills har jag ca 40 kb i datatrafik och fick fakturan i början av månaden. Kanske inte myhcket, men jag vill inte det ska dra iväg till megabyte. Det var lite därför jag vill veta det här med wlan, så jag åtminstone hemma och på jobbet kan använda det. Wlanet är dessutom snabbare än 3g.

 

Jag vet inte om nåt sätt att se exakt vad datatrafiken har använts till. Men 40KB låter ju som en rätt hanterlig mängd.

 

Men håller du koll på det så ser du ju om det börjar springa iväg och då kan det väl vara läge att börja kolla upp vad det kan vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...