Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

HDMI kabel


pope16

Rekommendera Poster

Generellt brukar dom säga att HDMI kablar på max 5 m, är det ingen skillnad på, oavsett vad dom kostar, dom digitala signalerna, ettor och nollor strömmar igenom i rätt vågform oavsett.

 

Men det finns "Hifi-nördar" som påstår att dom kan höra skillnader på längder på mer än fem meter, och att man även kan se skillnader i vissa förhållanden även bildmässigt.

 

Jag har själv både billigare och dyrare 2-meters HDMI-kablar mellan olika prylar här, och jag märker ingen skillnad, vare sig i bild eller ljud, så jag anser det lite onödigt att köpa en HDMI -kabel för 800:- när jag kan köpa en för en hundring, och få samma resultat.

 

 

-------------------------------

Flyttar tråden till mer passande forum

Laso - Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

+1 på Laso

 

Testar har visat att på kortare längder finns det ingen elektrisk skillnad mellan en (vettig) no-name kabel och en dyr guldpläterad kabel.

det är först när längderna är betydande som det är viktigt med en kabel som har renare egenskaper, dvs är bättre skärmad, har bättre ledningsegenskaper (såsom dämpning, distorsion, reflektion). Man ska dock minnas att det är en digital signal som skickas, en ganska robust signal, och fel i signalen slår inte igenom i resultatet så lätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen lär det väl kunna vara skillnader i kvalitét vad gäller själva utförandet, passform, böjtålighet osv.

Men sitter väl kabeln på plats lär ju inte det heller vara av betydelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad kan skilja i funktion på en 2 m HDMI kabel för 40:- och en för flera hundra kr.

 

 

Det finns många åsikter kring kablar, även då de transporterar digital information.

Det är omöjligt att såväl se som höra skillnad på en dyr kabel som en billig, när det gäller överföring av digital signal. Orsaken är att det är ettor och nollor som skickas.

Det i sin tur innebär att antingen finns det ljud/bild eller så finns det inte. En digital signal kan inte ta upp information när den skickas i en kabel, lika lite som den kan förlora en del av sin information.

Jämför man detta med en analog signal så är det sant att en analog signal kan deformeras i transport genom en kabel.

 

En dyr kabel för digital signalöverföring ger således inte en bättre bild/ljud än en billig gör. Däremot kan en dyrare kabel ge en säkrare bildöverföring än en billig. Det gäller i synnerhet långa kablar. Med detta menas att signalen når fram från sändaren till mottagaren utan att signalstyrkan minskat så mycket att den mottagande apparaten inte kan koda av signalen.

 

Återigen, kvalitén i signalen påverkas inte av hur dyr eller billig en kabel är!

Dessutom kan man fråga sig om en kabel blir bättre om man betalar mer för den än man behöver.

 

GH Data säljer en Deltaco-kabel, 3 meter med guldplätterade kontakter och nylonöverdrag, för 450 kronor plus frakt. Den kabeln måste vara extremt bra med tanke på priset.

 

http://www.ghdata.se/products/Kablage/Ljud-och-videokablar/Deltaco/Deltaco-videokabel-HDMI-3-m?prodid=435985

 

Exakt samma kabel säljs av Teknikproffset för 59 kronor plus frakt. Den kabeln måste vara usel eftersom den är 391 kronor billigare, trots att det är en identisk kabel, såväl till fabrikat som modell.

 

http://www.teknikproffset.se/DATOR/KablarAdaptrar/Bild--Ljud/HDMI/Deltaco-HDMI-Kabel-Nylon-ha---ha-3-meter.htm?sClickID=Prisjakt-38

 

Därmed måste det vara bättre att köpa den från GH Data för att man betalar mer.

Eftersom kabeln är 7,62 gånger dyrare hos GH Data måste ju den vara minst 7 gånger bättre! Eller??

 

Vill du ha en extremt lyxig och dyr HDMI-kabel som är 10 meter lång skall du köpa den hos Jumbo.se. Det är en HDMI-kabel med guldplätterade kontakter. Priset är endast 2125 kronor inklusive moms men frakten tillkommer.

 

http://www.jumbo.se/?open=product&search=107-k&x&y&product=11265

 

En sådan kabel måste bara vara extremt bra.

 

Frågan är om kabeln som ClickOK säljer går att använda. Det är också en 10 meter lång HDMI-kabel med guldplätterade kontakter. Den kostar bara 90 kronor inklusive moms och frakten tillkommer.

 

http://www.clickok.se/PartDetail.aspx?q=p:1469176;c:36142

 

Kruxet är bara att det är exakt samma kabel som Jumo säljer för 2125 kronor, Deltaco HDMI-107-K.

Prisskillnaden är 2035 kronor före frakten.

Om man skall följa det som "nördarna" säger, en dyr kabel ger bättre kvalitet, då skall du välja att handla från Jumbo.se och inte från ClickOk. Det är identiska kablar men Jumbo.se tar 2035 kronor mer för kabeln.

Eftersom kabeln är 23 gånger dyrare hos Jumbo.se måste ju den vara minst 23 gånger bättre! Eller??

 

Vad jag vill påvisa med detta är att priset inte bestämmer om det blir bra eller dåligt. En kabel kan inte påverka en digital signals innehåll när den är just digital. Antingen kommer signalen fram och kodas av eller så uteblir den helt.

 

Köp du din billiga HDMI-kabel! Den kommer att fungera lika bra som en mycket dyr kabel så länge den är 2 meter lång. 10 meter brukar man säga är den maxlängd en kabel bör ha utan att man tappar så mycket signalstyrka att signalen kan utebli hos mottagaren. I vissa fall går det att använda 15 meter lång kabel. Längre än så bör man använda en repeter.

 

Jag har kopplat min dator till min TV med en Deltaco HDMI-107-K, en 10 meter lång HDMI-kabel (som nämns ovan). Det fungerar hur bra som helst och bilden är kanon!

Det finns inte heller några som helst problem med ljudet.

 

Visserligen betalade jag 189 kronor för min Deltaco-kabel men det var för 2-3 år sedan. Priset har gått ned på den kabeln sedan jag köpte den.

 

Vänligast

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åge N, snyggt detektivarbete. Här kan vi snacka om bondfångeri.

 

Fast helt säkra på att det är exakt samma kabel kan vi inte vara utan att beställa hem, Deltaco vill jag tro gör kablar för olika prisklasser. Bilderna var dock slående lika.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej Monshi, helt säkra kan vi inte vara på att det är identiska kablar. Tittar vi på de respektive sidorna så överensstämmer artikelnumren som bolagen anger. Det gäller i synnerhet ClickOK och Jumbo.se, där båda anger HDMI-107-K, vilket är korrekt artikelnummer för Deltaco 10m HDMI-kabel med guldplätterade kontakter (just den jag själv har).

Man får utgå från att det är just den kabeln från båda företagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja då har jag köpt kabel för 40:- på Dollar Store och den fungerar alldeles utmärkt.

Får tacka för väldigt informativt svar på min fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...