Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny kylare, högre temp.


Sim0n

Rekommendera Poster

Köpte nyss en kylare som hette shuriken big, och kylpasta, arctic silver 5.

Rengjorde grejerna med kemiskt ren bensin och drog på kylpasta och kylare.

Processorn är AMD Phenom II 955 X4.

 

Nu ligger idle på 30~ och förut låg den på 27~ Är det för att stockkylaren är bättre? eller för att kylpastan typ måste "stelna"?

Köpte kylaren för att den som följde med cpun lät som ett jetplan. Trodde att den skulle gå ännu kallare nu med ny kylare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kylpastan brukar nå sin bästa effekt efter 200 timmar och flera temp cykler, alltså att processorn uppnått sin arbetstemperatur och därefter stängs av och svalnat.

På och avstängning vid normal användning under en längre tid således. Det är lite beroende på kylpasta, men värmelednings-egenskaperna förbättras efter inbränning och tempen kan gå ned med mellan 2-5 grader vid belastning.

 

Det viktiga är dock att den appliceras i ett väldigt tunnt lager, eftersom det är dom mycket små luftspalterna som bildas pga. ojämnheterna mellan processorns kylplatta och motsvarande yta på kylaren som skall fyllas med kylpasta.

 

Så man kan till viss del få omvänd effekt av att ha för mycket kylpasta, eftersom den har ganska dåliga termiska egenskaper att leda värme, sämre än ren metall.

Men avsevärt bättre än luft.

 

Egentligen skulle den inte ens heta kylpasta, utan värmepasta - det är värme som avleds och inte kyla.

 

Finns nästan lika många åsikter om vilken appliceringsmetod som är bäst, som det finns kylpastor..

Video: Olika metoder att applicera kylpasta

 

Kontrollera noga att kylaren verkligen monterats korrekt och har kontakt mellan kylplattan och processorns kylplatta.

 

[Edit] Korrigerat första stycket, för att bättre stämma överens med rekommendationerna och infon från tillverkarna av kylpastorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast en skillnad på tre grader i vila är inget att ojja sig över. Belasta och se vad den når upp till och vänta en vecka eller två om nu inte temperaturen blir alltför hög.

 

Om kylaren vore felmonterade skulle temperaturen i vila vara högre än 30 grader. Belasta och se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm inte så jättestor skillnad, kan ha med pastan att göra, men iofs stelnar väl den inte men.

Stock kan ju varit vassare men, huvudsaken att den kyler när den är under användning, 27-30 idle låter bra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du kan ta det lugnt, så kör ett tag och se. Du märker väl vilken temp den når upp i vid belastning och det är den som räknas egentligen.

 

Tempen du har nu vid vila så att säga är inget att oroa sig för. Du kan ju aldrig få ned den lägre än omgivningstempen med en vanlig kylare.

 

Och pastan som sagt blir bättre efter en tids användning, alltså dess egenskaper att leda värme förbättras, så tempen kan gå ned med någon grad.

Arctic silver 5 är en bra pasta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen kan du ju läsa ett par tester av kylpastor:

 

Sweclockers test av kylpastor

 

Citat:

-Dessutom står det att vissa kylpastor måste köras i upp till 200 timmar med flertalet uppvärmningar och nedkylningar innan de når sin optimala funktionsnivå.

Att testa varje kylpasta så länge var inte praktiskt möjligt då testsystemet behöver användas till andra test. Istället fick varje pasta ”bränna in” i ett par timmar under full cpu-belastning innan den slutgiltigt testades.

 

Mikrodatron - Kall pasta för het dator

 

Citat:

-Det tar ett tag innan kyl pastan presterar som bäst. Med Arctic Silver 5 tar det enligt tillverkaren hela 200 timmar och flera ”cykler” (upphettning och nedkylning) innan pastan nått sin fulla kapacitet. Enligt företaget sjunker ofta temperaturen två till fem grader under inbränningsperioden.

 

-Det viktigaste är att du använder kylpasta och att den är rätt applicerad, inte vilken pasta du använder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är datorn tystare nu?

Då har du ju uppnått vad du ville.

Förresten (jag utgår från att du har en torndator)

Mellan kylplattan på datorn och kylflänsarna går det kopparrör formade förenklat som två U

mit emot varandra

Böjarna på Una

är böjarna åt vänster och åt höger

eller nedåt och uppåt

 

jämfört med rören när man ser på kylaren?

 

Ändras CPU temperaturen om du lägger omkull tornet så kylaren kommer ovanför processorn?

(Nu sitter de sida vid sida som jag ser det)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kallt har du egentligen i ditt rum? Under 30 grader i vila är lågt!

Min Athlon X2 64 6000+, med ett TDP på 95 W om jag minns rätt, idlar på 32-35 grader vanligen och går upp till 50 grader lite drygt vid belastning. Med samma fläkttal på kylaren. (enda som varvar upp är nätagget...)

ja, ena kärnan är alltid 4-5 grader varmare den andra av någon anledning, kanske lite dåligt med kylpasta? Eller mätfel tror jag snarare.

 

Men som sagt, vilotempen är ointressant, det är vad maxtempen är som spelar roll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kallt har du egentligen i ditt rum? Under 30 grader i vila är lågt!

Min Athlon X2 64 6000+, med ett TDP på 95 W om jag minns rätt, idlar på 32-35 grader vanligen och går upp till 50 grader lite drygt vid belastning. Med samma fläkttal på kylaren. (enda som varvar upp är nätagget...)

ja, ena kärnan är alltid 4-5 grader varmare den andra av någon anledning, kanske lite dåligt med kylpasta? Eller mätfel tror jag snarare.

 

Men som sagt, vilotempen är ointressant, det är vad maxtempen är som spelar roll.

Exakt samma hos mig.

 

Dessutom så litar jag inte på att dom inbyggda temp sensorerna visar korrekt, dom har nog en ganska stor felmarginal inbyggd och beroende på hur dessa är monterade i kretsarna så visar dom olika Core temp även om kärnorna skulle belastas likadant.

Dom sitter garanterat inte monterade på det mest optimala stället för temp mätning, utan på ett ställe i kretsen där dom passar in.

Så de dessa temperaturvärden som man får skall man nog bara se som en hyfsad fingervisning om vilken temp det rör sig om.

Ingen mening att stirra sig blind på enstaka grader m.a.o.

 

Det är väl bla. därför som dom seriösa testlabben applicerar en extern kalibrerad tempgivare på CPU:n när dom kontrollerar och testar olika processorkylare och pastor etc.

 

Men ta och testa att belasta CPU:n och se vad du får för temp, som sagts tidigare.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har maxat cod6 och haft datan på hela dagen, den har gått upp i max 47 står det.

Och i mitt rum är det runt 25 grader, och där idlar den också.

Men nätagget hörs knappt, köpte för starkt nätagg för komponenterna (650 W Corsair) så att det inte skulle vara högljut och varmt.

Jag har Xfx radeon 6850 och phenom II 955 X4.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...