Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Klarar ej av att skapa en torrent


NilsOscar

Rekommendera Poster

Hej Alla!

 

Jag försöker skapa en torrentfil. Har hittat ett antal turtorials på nätet, men det måste vara något fundamentalt jag inte fattar eller fått om bakfoten. Jag hoppas få hjälp med att reda ut min förvirring.

 

Vad jag vill:

Skapa en torrentfil av en 250 Mb filmfil (.MOV) jag skapade (och filmade själv) på julafton. Lägga den på min D-Link 323 NAS, som har en torrentserver och är ständigt påslagen. (Jag har lyckats ladda hem andras torrentfiler, så den borde fungera.) Sedan maila torrentfilen till ett antal intresserade personer.

 

Jag har lyckat skapa en torrentfil, men vad jag har problem att förstå är det där med "trackers". Jag har klistrat in massa ”trackers” (med mellanrum - som jag läst man skall göra) i fältet ”Trackrar” plus raden ”http://<intern ip-adress till NAS>:<portnummer>/announce” eftersom torrentfilen och .MOV-filen ligger på min NAS.

 

Torrentfilen fungerar inte. Är jag helt ute och cyklar? Behöver jag blanda in DynDNS? Måste jag ladda upp filen någonstans? Jag har ju en server som alltid är uppe å snurrar och uppkopplad mot internet.

 

Mycket tacksam för hjälp, för något som tycks vara trivialt för de flesta.

post-33686-0-69895700-1297287660_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver jag blanda in DynDNS?

 

Ja, om du inte har en statisk adress.

Se bilder.

Edit: Lagt till bild.

 

Sen är det fördel om din film ligger i den mapp där dina klara torrents hamnar så behöver du inte "ladda hem den själv".

post-52940-0-22911500-1297288142_thumb.png

post-52940-0-95099900-1297288231_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusen tack. Vi får se om jag lyckas. Jag har skapa ett konto hos DynDNS.biz och gjort några inställningar i routern.

 

Det där med anslutning och lyssningsport hittar jag inte riktigt.Portnummret hämtade jag från nasens webbgränssnitt under BitTorrent/settings. (Jag har lite dålig koll på det här.)

 

Jag kommer få reda på i kväll när försökspersonen försöker ladda hem filen. Jag återkommer med en rapport.

 

Åter igen tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du behöver göra en portmappning till den lokala ip-adressen som NAS,en har.

Alternativt så fungerar det ändå via UPnP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fortfarande inte fått besked om torrentfilen fungerar. Mottagaren har antagligen inte läst sina mail.

 

Dock hittade jag UPnP inställningsmöjligheter i både NASens och routerswitchens webbgränssnitt. Den var inte aktiverad på NASen, men nu är den det.

 

Jag hoppas snart återkomma med den där rapporten. Händer inte så mycket mer i kväll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Torrentfile vill inte börja tanka ner filmen. Misstänker att det är något med portarna. Portar är hokus pokus för mig. Har googlat efter "port mapping" och "portmappning", men inte fått så bra träffar. Har du ett tips på en bra sida eller hur jag skall googla?

 

Skulle vara stenkul om jag fick den här filen att fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Torrentfile vill inte börja tanka ner filmen. Misstänker att det är något med portarna. Portar är hokus pokus för mig. Har googlat efter "port mapping" och "portmappning", men inte fått så bra träffar. Har du ett tips på en bra sida eller hur jag skall googla?

 

Skulle vara stenkul om jag fick den här filen att fungera.

 

 

Du kör med enbart klienten i NAS'en eller?

Testa först med förslagsvis µTorrent på din dator. Själva filmen kan ju ligga kvar på NAS,en.

 

Om du får det att fungera där så kan du fortsätta att kolla i NAS.

Du kan ju även testa att skapa en helt ny torrentfil av någon eller några vanliga filer, vilka som helst.

Om du vill kan du maila mig den .torrent så kan jag vara med att testa.

 

Ditt dyndns-konto.. funkar det? Har du sett till att det uppdateras med din ev. nya ip-adress?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste man verkligen använda sin egna ip eller dyndns? Kan man inte bara köra med en öppen tracker?

Jag TROR att filen måste tankas upp på nätet någonstans, i så fall. Hur som helst har jag provat med bara öppna trackers utan framgång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kör med enbart klienten i NAS'en eller?

Testa först med förslagsvis µTorrent på din dator. Själva filmen kan ju ligga kvar på NAS,en.

 

Om du får det att fungera där så kan du fortsätta att kolla i NAS.

Du kan ju även testa att skapa en helt ny torrentfil av någon eller några vanliga filer, vilka som helst.

Om du vill kan du maila mig den .torrent så kan jag vara med att testa.

 

Ditt dyndns-konto.. funkar det? Har du sett till att det uppdateras med din ev. nya ip-adress?

 

 

Det ser mörkt ut. Har testat att lägga till "<intern ip>:<port>" och ladda hem filen från NASen till min pc. Fungerar ej. Jag har kollat på mitt konto hos DynDNS och det ser bra ut. Vet ej om man kan köra ett test också? Min ipadress har inte ändrats sedan jag skapade kontot.

 

Ja, Jag försöker köra med enbart klienten på NASen, då den jämt är påslagen.

 

Jag maila gärna torrentfilen. Det är bara en vanlig familjevideo. Inget pinsamt eller särskilt innehåll.

 

Bifogar bilder på hur torrentfilen ser ut nu. Samt en cut and paste från routerswitchens webbgränssnitt. Jag har lagt till en http portforward med samma ip-adress jag mappar NASen mot (ej med på bild). Kan det vara en annan för torrentklienten?

post-33686-0-59882800-1297441165_thumb.jpg

post-33686-0-21460100-1297441777_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här ser det ut i routerswitchloggen. Tyder på att DynDNS fungerar tycker jag. Undrar vad 192.168.1.4 är för något? Min pc och NASen har andra adresser. Är det torrentservern på NASen kanske?

 

"

Friday, Feb 11,2011 15:19:16

[Dynamic DNS] host name tomtenkommer.dyndns.biz registeration successful, Friday, Feb 11,2011 15:19:00

[service blocked: ICMP_echo_req] from source 92.134.5.85, Friday, Feb 11,2011 14:37:29

[DOS attack: Smurf] attack packets in last 20 sec from ip [76.203.200.255], Friday, Feb 11,2011 14:37:26

[LAN access from remote] from 84.250.222.255:125125 to 192.168.1.4:728728

"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man vill köra med en annan tracker än sin egen dator måste man ladda upp filen.

Om man agerar tracker själv vilket man väl vill när det gäller privata filer som man bara vill dela med sig av till vissa personer så behövs ingen uppladdning.

Porten behövs för att routern ska slussa trafiken rätt, till just NAS,en och inte till någon annan dator på LAN-sidan.

Dyndns (eller liknande) behövs om man riskerar att erhålla en annan ip-adress av sin leverantör.

 

Enklast torde det ändå vara att testa allt från sin dator en klient som µTorrent. Bara under testet alltså.

 

I klienten ska det stå att man har 100% på själva filmfilen.

Står det 0% har man inte själv "fått hem" filen och då kan ingen annan tanka heller.

 

 

En fråga: Är det skilda mappar där pågående nerladdningar hamnar och där färdignerladdade filer hamnar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser mörkt ut. Har testat att lägga till "<intern ip>:<port>" och ladda hem filen från NASen till min pc. Fungerar ej. Jag har kollat på mitt konto hos DynDNS och det ser bra ut. Vet ej om man kan köra ett test också? Min ipadress har inte ändrats sedan jag skapade kontot.

 

Ja, Jag försöker köra med enbart klienten på NASen, då den jämt är påslagen.

 

Jag maila gärna torrentfilen. Det är bara en vanlig familjevideo. Inget pinsamt eller särskilt innehåll.

 

Bifogar bilder på hur torrentfilen ser ut nu. Samt en cut and paste från routerswitchens webbgränssnitt. Jag har lagt till en http portforward med samma ip-adress jag mappar NASen mot (ej med på bild). Kan det vara en annan för torrentklienten?

 

1. Är det verkligen port 553050? verkar väl vara en siffra för mycket?

 

2. Porten öppnas till xxx.xxx.xxx.5. Då måste NAS,en ha den adressen. men om du misstänker att Servern(mjukvaran) tar xxx.xxx.xxx.4 så är det dit porten ska mappas.

 

3. Trackern som ska anges är

http ://kontonamn.dyndns.biz:553050/announce

Inget annat behövs.

Med reservation för om nu 553050 är rätt portnummer

En annan reservation jag sett är att just "announce" har förekommit som "anounce", alltså felstavat eller så. Men jag tror att det gällde en specifik version av µTorrent, där man hade så att säga bakat in ett fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga: Är det skilda mappar där pågående nerladdningar hamnar och där färdignerladdade filer hamnar?

 

Ja, bifogar en bild som är tydligare än om jag skulle beskriva strukturen. Jag har lagt filmfilen i "complete" och torrentfilen i mappen "torrents". Kan det strula?

post-33686-0-83516300-1297451251_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Är det verkligen port 553050? verkar väl vara en siffra för mycket?

Nej, det är ett annat portnummer, men det är samma som i torrentfilen.

 

 

2. Porten öppnas till xxx.xxx.xxx.5. Då måste NAS,en ha den adressen. men om du misstänker att Servern(mjukvaran) tar xxx.xxx.xxx.4 så är det dit porten ska mappas.

Jag har med båda. Plus DynDNSadresserna.

 

 

3. Trackern som ska anges är

http ://kontonamn.dyndns.biz:553050/announce

Här har jag prövat

http ://xxx.xxx.xxx.4:553050/anounce

http ://xxx.xxx.xxx.4:553050/announce

http ://kontonamn.dyndns.biz:553050/anounce

http ://kontonamn.dyndns.biz:553050/announce

 

Inget fungerar

 

 

Med reservation för om nu 553050 är rätt portnummer

En annan reservation jag sett är att just "announce" har förekommit som "anounce", alltså felstavat eller så. Men jag tror att det gällde en specifik version av µTorrent, där man hade så att säga bakat in ett fel.

Portnummer 553050 är ett annat, men samma som som återfinns i routerawitchens webbgränssnitt. Jag har prövat både "announce" och "anounce" med lika dåligt resultat.

 

Jag skall flytta runt filerna lite i mappsystemet på NASen. Återkommer om jag hittar en kombination som fungerar. Skall även kolla att det inte är ett litet tecken någonstans som spökar. Jag skall göra en ordentlig översyn. Det här är ju knasigt värre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om någon utifrån ditt LAN ska kunna tanka filen måste du ange dyndns-adressen och med rätt portnummer.

Att du har med dina lokala ip-adresser hjälper inte.

 

Routern måste slussa rätt port till rätt maskin.

 

Om du, som jag påpekat, använder dig av en riktig klient, som det är känt att detta fungerar med så underlättar ju det i felsökningen.

Nu vet du ju inte exakt var felet finns, i routern, i NAS,en, I Bittorrentklienten i routern osv.

 

Testa alltså med den senaste klienten av µTorrent.

När det funkar med den kan du fortsätta felsöka med klienten i NAS,en.

 

Brandväggen är väl öppen för den porten med antar jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om någon utifrån ditt LAN ska kunna tanka filen måste du ange dyndns-adressen och med rätt portnummer.

Att du har med dina lokala ip-adresser hjälper inte.

Nej, det har jag väl lärt mig. Jag har med dem för att teta om jag kan ladda hem torrentfilen till min lokala pc.Vet ej om man gör så, men det gick hur som helst inte.

 

 

Brandväggen är väl öppen för den porten med antar jag?

Brandväggen låter bra att kolla. Det har jag helt glömt. Inställningarna i roterswitchen kan också vara bra att dubbelkolla. Jag har satt portforvard på HTTP-protokollet. Har även testat FTP-protokollet. Skall det vara ett annat protokoll?

 

Jag laddar också hem den senaste torrentklienten. (Jag kör med uTorrent.)

Jag gör dock inget mer i dag. Återkommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försökte göra inställningar i min pc:s brandvägg. Men så kom jag på att det inte kan göra någon skillnad eftersom den rimligtvis inte påverkar trafiken från och till NASen. Hurivida NASen har en brandvägg eller hur man gör inställningar i den har jag inte den blekaste aning om. Har försökt komma åt NASen med Putty, men det händer inget. Eller sitter det en brandvägg i Serverroutern?

 

Jag har gjort en helt ny torrent som jag gärna delar med dig. Skickar den nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...