Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med Utfors-adresserna...


Jodie

Rekommendera Poster

Sedan många år har jag haft och flitigt använt några Utfors-epostadresser.

I början av vecka 2 nu i januari fick jag epost från Glocalnet till mina Utfors-adresser med bl.a. följande information:

 

"Vi förbättrar din e-post!

 

Under perioden 17-21 januari kommer vi att uppgradera din e-posttjänst.

Du kommer att kunna läsa och skicka e-post som vanligt, men det kommer inte vara möjligt att ändra ditt lösenord eller göra andra inställningar för din e-post under dessa dagar. (---) Använder du din e-posttjänst via en e-postklient kommer du inte att märka någon skillnad efter uppgraderingen."

 

Men istället för en förbättring blev en enorm försämring, ty fr.o.m den 20 januari lyckas mitt Outlook Express inte längre logga in och hämta post på mina Utfors-adresser (dock kan de nås via Glocalnets webmail). Men hämtningen från andra leverantörers adresser fungerar.

 

Naturligtvis har jag letat på Glocalnets sidor efter ett omnämnande av problemet, en förklaring och en lösning, men tyvärr inte funnit ett ord om saken.

 

Finns det någon mer här som råkat ut för problemet? Och kanske vet en lösning?

 

Jag vore mycket tacksam för en lösning!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Finns det någon mer här som råkat ut för problemet? Och kanske vet en lösning?"

 

Glocalnet och Bredbandsbolaget ägs av Telenor nu för tiden.

Och det funkar därefter.

"Ringde och påpekade att det är fel på e-mailservern och föreslog att dom skulle lägga upp det som en driftstörning på hemsidan. Svaret var hinner inte måste ju svara i telefonen:)"

från

http://www.cint.se/sweden/asp20/Leaf.asp?Id=99916&LastJudgement_ID=&ShowAll=Yes

 

Lösning?

När telenor köpte min internetleverantör så bytte jag internetleverantör!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon mer här som råkat ut för problemet? Och kanske vet en lösning?

 

Jag hade precis samma problem. Nu verkar jag ha hittat lösningen.

Jag läste ovan att det funkar i Glocalnets webmail. Här loggar man in med e-postadressen och lösenord. Då tänkte jag att de kanske har ändrat i systemet så att man även i e-postklienten ska logga in mot POP3-servern med e-postadressen, och inte som brukligt med det speciella kontonamnet (typ "nisse.jul.hem" då man har adressen "nisse.jul@hem.utfors.se").

Jag testade och hokus pokus - DET FUNKADE!!

 

Alltså, för att förtydliga:

Använd e-postadressen + lösenord, vid inloggning mot POP3-servern.

 

Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade precis samma problem. Nu verkar jag ha hittat lösningen.

Jag läste ovan att det funkar i Glocalnets webmail. Här loggar man in med e-postadressen och lösenord. Då tänkte jag att de kanske har ändrat i systemet så att man även i e-postklienten ska logga in mot POP3-servern med e-postadressen, och inte som brukligt med det speciella kontonamnet (typ "nisse.jul.hem" då man har adressen "nisse.jul@hem.utfors.se").

Jag testade och hokus pokus - DET FUNKADE!!

 

Alltså, för att förtydliga:

Använd e-postadressen + lösenord, vid inloggning mot POP3-servern.

 

Lycka till.

 

 

STORT TACK... visst hittade du lösningen! Det fungerar perfekt nu! :)

 

Om även du har en hemsida via Utfors kanske du vet något också om följande problem:

 

Sedan många år har jag haft en hemsida under http://hem.fyristorg.com/[användarnamn]/ Dock har jag inte loggat in dit med FTP-programmet på ett antal år, och nu när jag har försökt ett par dagar lyckas det inte. Men själva hemsidan har såvitt jag vet funnits kvar hela tiden och gör alltså så fortfarande.

Har de månne ändrat något med inloggningsproceduren även till hemsidorna? :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har de månne ändrat något med inloggningsproceduren även till hemsidorna? :unsure:

 

Tyvärr kan jag inte vara behjälplig i detta fallet. Har ingen hemsida på den platsen.:mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Tyvärr kan jag inte vara behjälplig i detta fallet. Har ingen hemsida på den platsen.:mellow:

 

Då hoppas jag på att någon annan här vet och vill berätta om det månne ändrats något med inloggningsproceduren även till Utfors-hemsidorna... :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Har du varit i kontakt med supporten på Glocalnet?

 

Nej, det har jag inte - jag hoppas fortfarande att någon här ska kunna berätta om det månne ändrats något med inloggningsproceduren även till Utfors-hemsidorna. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
tomteskogen

Nej, det har jag inte - jag hoppas fortfarande att någon här ska kunna berätta om det månne ändrats något med inloggningsproceduren även till Utfors-hemsidorna. :rolleyes:

 

Jag var precis i kontakt med glocalnets support p.g.a. samma problem med hemsidan.

Till att börja med så har nog personalen gått på uppförandekurs för det var en trevlig person jag snackade med.

 

Problemet med hemsidan skall ha uppstått när de gjorde uppdateringen på eposten.

Svaret var att användarnamnet och lösenordet inte var sammankopplade till varandra och då går det inte att logga in.

Det skall ha drabbat ett antal av kunderna men inte alla.

 

Tyvärr så måste man kontakta supporten och sen blir det till att vänta några dagar innan felet är åtgärdat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Jag var precis i kontakt med glocalnets support p.g.a. samma problem med hemsidan.

Till att börja med så har nog personalen gått på uppförandekurs för det var en trevlig person jag snackade med.

 

Problemet med hemsidan skall ha uppstått när de gjorde uppdateringen på eposten.

Svaret var att användarnamnet och lösenordet inte var sammankopplade till varandra och då går det inte att logga in.

Det skall ha drabbat ett antal av kunderna men inte alla.

 

Tyvärr så måste man kontakta supporten och sen blir det till att vänta några dagar innan felet är åtgärdat.

 

Tack för svaret! :)

 

Har du själv fått problemet löst nu och utan att ändra din inloggningsinformation?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Jag hade samma problem. Problem både med mejlen och med ftp.

Mejlen fixade sig genom att istället använda epost-adressen som användarnamn

och det gamla vanliga lösenordet.

 

ftp-kontot och dess anslutning var lurigare att få ordning på. Jag testade mig fram. Försökte t.ex. köra ftp mot goto.glocalnet.net

och mot privat.utfors.se, o.s.v.

Men lösningen var att istället för att använda ftp-adressen: hem.fyristorg.com

så använder man: ftp.fyristorg.com

Och samma gamla vanliga lösenord som förr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem. Problem både med mejlen och med ftp.

Mejlen fixade sig genom att istället använda epost-adressen som användarnamn

och det gamla vanliga lösenordet.

 

ftp-kontot och dess anslutning var lurigare att få ordning på. Jag testade mig fram. Försökte t.ex. köra ftp mot goto.glocalnet.net

och mot privat.utfors.se, o.s.v.

Men lösningen var att istället för att använda ftp-adressen: hem.fyristorg.com

så använder man: ftp.fyristorg.com

Och samma gamla vanliga lösenord som förr.

 

STORT TACK... underbart, nu är bägge problemen lösta! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...