Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

BSoD med newSID


DarkOnyx

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Jag har problem med att starta upp datorn efter följande episod:

 

Jag skulle använda mig av programmet newsid (som ändrar mitt sid) och efter att den slutfört processen så skulle datorn starta om, så jag gjorde det. Men sen så fick jag en BSoD vid uppstarten och datorn dumpade minnet och restartade sig själv. Därefter testade jag köra systemåterställningsprogrammet som fanns på datorn (på en partition för sig) för att återställa datorn till förgående återställnings punkt (som för mig var när jag samma dag installerat IE9 Beta. Fast det fungerade inte heller (alltså jag fick samma BSoD igen).

 

Så min fråga är, vad ska jag ta mig till, utan att behöva formattera om datorn? Jag har en hel massa saker på hårddisken som jag inte kan förlorar, samt behöver hjälp väldigt fort (p.g.a skolarbete etc.)!!

 

BSoD felmeddelandet: *** STOP: 0x000000F4 (0x0000000000000003, 0xFFFFFA800858C600, 0xFFFFFA800858C8E0, 0xFFFFF80003F7F5D0)

 

PS: Tråden jag skapar är med hjälp av min iPhone och har därför inte tillgång på en annan dator, samt kan inte starta upp min egen utan att få BSoDs T_T

Så, snälla hjälp så fort det går, blir evigt tacksom för snabba svar!

 

PS2: Jag går på universitetet LTH, första året, Datateknik - civilingenjör. Så min kunskap om datorer är på rätt hög nivå (så att ni vet min kunskapsnivå på ett ungefär). Så jag borde faktiskt ha undersökt Programmet mer egenligen, men jag förhastade det så det blev som det blev :(

 

MVH

//Vesal Kariminejad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du trycker på F8 upprepade gånger under uppstarten av datorn kanske du hamnar i en meny med bland annat felsäkert läge, pröva med alternativet Senast fungerande konfiguration. Om det inte hjälper kan du pröva med "felsäkert med kommandotolk" och där försöka återställa SID. I den menyn ska det även finnas reparationsalternativ, om du inte har en skiva med Windows 7 för då finns reparationsalternativen på den.

http://www.sevenforums.com/tutorials/681-startup-repair.html

 

Om du kan få hjälp av någon annan att göra en CD-skiva eller ett USB-minne kan du i alla fall rädda dina viktiga filer med hjälp av guiden http://www.alltomwindows.se/forum/index.php/topic/21771-raedda-data-med-puppy-linux/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej igen, jag hittade rn väg att gå runt det (till viss del i alla fall). Det är att starta systemrecovery-toolen som fanns med, för denna gången fick jag upp en meny med olika alternativ (bl.a att återställa med gammal image, skapa image, återställa till gammal återställingspunkt osv. Angående det sista nämnda så fanns det inga återställningspunkter alls??? :S) Men genom att använda en gammal image kom jag åt en "utforskaren"-liknande miljö, där jag kunde komma åt alla filer och mappar i de olika HDD:erna jag har (har bl.a en extern på 1.5TB) Så jag kan i värsta fall också lägga över allt ifrån min main-partition till den externa hårddisken.

Men angående det du sa med att starta datorn i safemide med kommandotolk, hur ska jag bära mig åt för att ändra min SID genom den? Samt har kollat "vanligt" felsäkertläge, och det fungerade inte, samma BSoD.

 

Fast genom det verktyget kunde man också ominstallera windows (en typisk repair). Fast då måste man installera om alla program osv. och det gör jag inte första hand i alla fall.

Och programmet newsid, enligt vad jag observerade, apply:ade SID:en på en hel massa filer innan den var klar, hur kommer det sig? Och hur ska jag kunna återställa min gamla SID (har faktiskt sparat min gamla SID i en textfil på min externa HDD, om den nu kanske kommer till nytta)

 

MVH

//Vesal Kariminejad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min förhoppning var att om du kommer in i felsäkert läge med kommandotolk kan köra newSID och ändra tillbaks.

 

Jag har ingen aning om hur newSID fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt kommer jag inte in på "Vanliga" felsäkertläge, så då funkar inte den med kommandotolk heller (alktså jag kommer inte in i Windows överhuvudtaget). Så om det finns något annat jag kan göra blir jag väldigt tacksam. För grejen är att alla windowsfiler har ändrat SID, så jag tror det är där felet ligger, alltså att Windows letar efter de filerna med mitt gamla SID, men inte hittar några. Så om jag får återställa min SID på något sätt så tror jag det ska fixa sug, men hur...? :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ändra i registret utan att Windows är igång har jag tyvärr ingen kunskap om. Enligt http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb897418 är det registret som ändras först och sedan filerna.

 

Tillägg:

Jag skulle tro att http://serverfault.com/questions/69144/replacement-for-newsid-when-working-with-windows-7 betyder att Windows 7 blir helt förstörd av NewSID.

Men sökningen http://www.google.com/search?sclient=psy&hl=en&source=hp&q=newsid+win7+bsod&btnG=Search verkar man hitta andra som gjort samma sak som du. Kolla om där finns några tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som om ominsallation/reparering är den ända lösningen... T_T

Men det där verktyget, där finns ett alternativ att reparera windows. Kommer mina filer att försvinna, eller måste jag bara installera om alla program?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har genom starup repair verktyget kommit åt cmd nu!! :)

Jag kan även komma åt registry editor som vanligt, men vad gör jag nu?^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En reparationsinstallation av Windows skriver över Windows-filerna men det är meningen att ens egna filer och installerade program ska lämnas orörda.

 

Det enda jag kan komma på är att försöka göra tvärtom mot vad newSID gjorde, vilket verkade vara hyfsat beskrivet i Technet-länken.

 

Men kolla först att du inte har fler återställningspunkter att pröva med. Kommandot för det är:

%systemroot%\system32\restore\rstrui.exe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen, jag löste problemet helt själv!! Jag hittade en tråd på ett forum. Det handlade om att återställa korrupta register, genom att skriva några få rader i cmd. Efteråt kunde jag starta datorn, fast då var alla drivrutiner ur funktion, så windows installerade om allihop och därefter så startade jag om datorn ytterligare en gång och då var allt som vanligt igen (eller nästan). Två saker funkar inte nu, ett, internet explorer (försöker starta men stängs av direkt = flimrar av/på), och två, msn live messenger (där får ajg upp ett felmeddelande som säger:

"msnmsgr.exe - Systemfel"

"Det gick inte att starta programmet eftersom wlidcli.dll saknas på datorn. Du kan försöka åtgärda problemet genom att installera om programmet.")

Så nu har jag två andra problem, men troligen är det första löst (av mig själv :P)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis! :thumbsup:

Verkligen bra gjort.

 

Du kan pröva med Systemfilsgranskaren, sfc /scannow, som kan reparera Windows-filer. Det kanske kan fixa till IE.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Får inte Internet Explorer och MSN att fungera :(

Jag prövade med det du sa, men det fixade troligen en hel massa andra saker (kollade log-filen), men inte de två huvudsakerna. Fast nu hittar jag inte ens internet explorer (iexplorer.exe finns inte ens!). Och om man går till avinstallera/ändra program och väljer aktivera/avaktivera windows-funktioner så finns inte internet explorer med i listan som innan!! :S

Jag kan inte heller avinstallera windows live essentials, när jag kör avinstallations programmet så säger den att avinstallationen lyckades men filerna finns kvar, och programmet finns kvar i listan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försökte även installera om WLE (Windows Live Essentials) men då får jag felmeddelanden efter installationen:

Det gick inte att uppdatera till de senaste versionerna

Det gick inte att installera följande program: Messenger, Mail, Writer

 

Eftersom det inte gick att uppdatera ett av programmen, uppdaterades inget av dem.

Fel: 0x80040609

Källa: Messenger

 

Detfick inte att installera program

Det gick inte att installera följande program: Bing Bar

 

Ett okänt fel uppstod.

Fel: 0x80040705

Källa: PackageInstallTask

 

Det gick inte att installera program

Det gick inte att installera följande program: Photo Gallery och Movie Maker

 

Ett okänt fel uppstod.

Fel: 0x80070020

Källa: D3DX10_42

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tydligen en del skador kvar för Windows verkar ju inte må riktigt bra. Risken är att det blir värre för varje sak du prövar. En chansning är ju att pröva med en systemåterställning (Start - Program - Tillbehör - Systemverktyg) i felsäkert läge till en tidpunkt innan du började med newSID. Annars är det kanske dags att tänka på (reparations)installation av Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, men grejen är att alla mina återställningspunkter försvann efter newSID, så..., jag vet vad jag ska göra. För det kommer ta väldigt lång tid och installera om allt igen, cirka 10-12 timmar minst. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Usch, jag vet, det är inte kul med ominstallation av Windows. Du har väl kollat att systemåterställningspunkterna fortfarande är borta.

 

Se till att ha säkerhetskopior på allt viktigt i alla fall. Sedan kan du ju pröva med en reparationsinstallation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du menar med reparationsinstallation är...? Vad blir skilldnaden mellan det och ominstallation? För om det går att "reparera" Windows utan att behöva installera om alla program så vill jag gärna veta hur^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En reparationsinstallation är en installation av Windows utan formatering, dvs det är meningen att alla ens egna filer och installerade program ska finnas kvar men Windows-filerna skrivs över med dem som finns på Windows-skivan. Det är en funktion som finns på en standard installationsskiva från Microsoft, men om du har en märkesdator som kom med färdiginstallerad Windows så varierar det vad datortillverkaren har skickat med för installationsalternativ. Kolla lite vad du hittar i manualen (nedladdningsbar) och på tillverkarens webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hejsan, under denna tid jag inte skrivit i tråden har jag försökt lösa mitt problem. Jag har lyckats delvis, alltså, jag har fått Windows Live Essentials (Windows Live Messenger) att installeras och fungerar fint!

Men..., jag har ännu inte kommit på något sätt att läsa mitt problem med Internet Explorer. För program-mappen finns nämligen inte! (varken i 64-bit mappen "Program Files), och inte heller i x86-mappen)

Så när jag försöker installera nya Internet Explorer 9 (för Windows 7 64bit, SP1) så misslyckas det. Jag har även försökt att "avinstallera" beta versionen jag hade innan mitt problem uppstod men det misslyckas också, och IE finns heller inte i listan lägg-till/ta-bort Windows-komponenter.

Jag bifogar log-filen till IE9-installationen jag gjorde idag, samt till en annan "fix" jag hittade på Microsoft's support-hjälp.

 

Hoppas på ett svar och en lösning som fixar till mitt problem som jag haft i flera veckor nu... T_T

 

IE9_main.txt

scesrv.txt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...