Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skärmflimmer med VGA/DVI-adapter. Köpa HDMI?


RaZorwire

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Jag köpte en ny dator innan jul, med ett 5850-grafikkort och en BenQ G2420-bildskärm. Grafikkortet har inga VGA-portar, men den enda sladden som medföljde var en VGA-sladd, så jag kopplade den till en DVI-port med en liten adapter-kontakt-grej (som också medföljde).

 

Allt fungerade bra, förutom att när jag spelade vissa spel så flimrade skärmen på ett märkligt sätt med vita ränder som såg ut att rulla upp och ned för bilden.

 

Jag fick veta att 5850-kort ibland har mjukvaruproblem och att en drivrutinsuppdatering borde hjälpa; men det gjorde det inte. Jag läste runt lite här på forumet och såg andra som hade liknande problem med en liknande kombination av skärm och grafikkort, och provade därför med en annan skärm - inkopplad direkt i DVI-porten - då fungerade det utmärkt. Jag provade sen också att koppla min skärm med en lånad HDMI-sladd, och då blev det heller inga problem.

 

Så, min fråga är alltså om det är värt att köpa en HDMI-sladd för att få det att fungera? Efter det jag har sett är de ganska dyra. Går det bra att köpa en billigare HDMI-sladd, eller kommer det att bli en märkbar fördröjning mellan datorn och skärmen? Om jag inte vill lägga ut mycket pengar, ska jag satsa på att köpa en DVI-sladd i stället? Eller är det helt enkelt så att det är något fel på min VGA/DVI-adapter och jag har rätt att få en ny?

 

Tacksam för svar! :)

 

(Anledningen till den kanske lite väl detaljerade inledningen är att jag har läst om andra som har samma problem och tänkte beskriva alla "symptom" ifall det är någon som känner igen sig och kanske blir hjälpt av det).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken upplösning har du på skärmen? VGAs brister blir tydliga när man kommer upp i storlek på skärmar, då är DVI/HDMI att föredra helt enkelt.

 

Du kan gott gå och köpa en billig HDMI-sladd från Kjell&co eller Clasholson. Inget fel på dessa. Det är först när vi börjar tala om långa sladdar som kvalitén egentligen spelar någon roll, då det kan spela in hur bra de är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

 

Jag har 1028*1080 på skärmen, så... Jag antar att det kanske kan vara värt att köpa en HDMI-sladd. Men, är det någon som vet något om huruvida min adapter förmodligen är trasig eller om skärmen helt enkelt inte klarar DVI -> VGA-signal?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa mot annan monitor! VGA är ingen bra signal, störningar kommer lätt in i en meterlång kabel när det är höga upplösningar. För mig när jag testade det gav det en darrande bild med tydliga störningar. HDMI/DVI är mycket mycket bättre. Lite som att titta på digitalTV via en s-video-kabel jämfört med HDMI...

 

Köp en HDMI-kabel!!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...