Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Klickljud i datorn


Murmel

Rekommendera Poster

På senare tid har min dator börjat göra saker som jag inte gillar, till exempel att låta konstigt. Ett klickljud kommer inifrån datorn och jag tror det är från hårddisken. Det kommer inte hela tiden, men väldigt mycket under tiden datorn startar och annars då och då. Jag kan tänka mig att det har att göra med ansträngning, men jag vet inte.

Jag har en stationär dator och jag tycker att det laggar till lite när den klickar för fullt.

 

Någon som vet vad som händer i datorn och hur man kan bli av med det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om klickljudet kommer från hårddisken bör du stänga av datorn och skaffa en ny hårddisk.

Sedan kan du klona din gamla disk till den nya, under förutsättning att den gamla "pallar" detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer - rädda de filer du rädda kan och använd sedan din gamla disk som julgransprydnad eller liknande.

 

I vilket fall som helst är steg 1 att göra en backup. Steg 2 att felkolla disken och steg 3 att byta ut den, troligtvis.

 

Du kan ladda ned HD Tune och titta på SMART-status

http://www.hdtune.com/

Hälso-fliken dvs.

Troligen är det något värde där som är helt galet högt.

Först dock, skapa en kopia av allt viktigt du har på hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar! Jag laddade ner HD Tune och det var varningskyltar på Relocated Sector Count, Calibration Retry Count och Relocated Event Count. Jag startade Error Scan och datorn laggar och klickar hela tiden.

Jag litar inte på tekniska prylar längre, det känns inte säkert att förvara sina filer någonstans. Jag tar mycket bilder och vill inte förlora dem. Det var inte länge sedan min Externa Hårddisk gav upp och är det dax för den interna att gå sönder. Filer jag är extra rädd om bränner jag ut på DVD-skivor, men jag vet inte hur säkert det är heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rädda dina filer INNAN du kör en djupare test av disken om du nu tänkt det. I sig behövs ingen djupare test, SMART-testet har redan lagt domen över din disk. Den går inte att rädda. Disken går bara mer och mer sönder för varje sektor den försöker läsa. Med lite tur har du ännu inte förlorat några data, disken kan ha lyckas rädda undan data från de skadade sektorerna. Det är det som segar ned den. Varje flyttad sektor är en seg sektor att läsa samt disken hittar hela tiden nya sektorer som är skadade och försöker flytta dessa till oskadade områden på disken.

 

DVD som backup. En siffra jag hörde för ett antal år sedan, kanske det var när CD var mer aktuellt än DVD men samma teknik i grunden, är att vanliga skrivbara konsumentskivor bör roteras vart femte år. Dvs vart femte år kontrollerar du att din data är sunda och kopierar över dem till en ny DVD.

 

Jag föredrar idag att snarare sprida ut mina filer över flera olika media. Jag har en extern disk som jag manuellt gör backup mot ibland och ett USB-minne som automatisk backup sker till. Ett tredje alternativ, som jag inte testat, är att använda en nättjänst. Kostar inte så mycket egentligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...