Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Microsoft Security Essential uppdateras inte!


Angelo

Rekommendera Poster

Hej

 

Har använd MSE i nån månad nu funkar bra, men det känns som om man måste uppdatera den manuellt eftersom den uppdaterar sig sällan.

Då undrar jag om det e ngt fel på min dator eller e det många andra som har samma problem?

 

bumb.jpg

 

Som bilden ovan visar så kontrolleras virusdefinitionerna men de skapas/uppdateras inte i datorn.

Då undrar jag om MSE har oxo någon molnbaserat säkerhetssystem?..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Microsoftlänken här säger följande:

"Security Essentials uppdaterar automatiskt virus- och spionprogramsdefinitionerna på datorn. Om definitionerna inte uppdateras på sju dagar (om du till exempel inte har startat på datorn på en vecka) meddelar Security Essentials dig om att definitionerna är inaktuella."

och

"När definitionerna uppdateras visar Security Essentials en uppdateringsikon i meddelandefältet."

http://www.microsoft.com/security_essentials/HelpTopic.aspx?mkt=sv-se&assetId=be469080-4428-44f0-81ad-2db445661eb9#mainNav

 

Ang. molnbaserad, se länk här,

http://social.answers.microsoft.com/Forums/en-US/msestart/thread/c3f8c93b-e5ef-4c98-8e8e-92e28e792e5c

 

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är några andra som rapporterar samma sak: http://www.alltomwindows.se/forum/index.php/topic/21133-microsoft-security-essentials-paa-svenska/page__view__findpost__p__177243

Personligen skulle jag byta antivirusprogram om inte uppdateringarna fungerar, det är ju viktigt att antivirusprogrammet uppdateras åtminstone varje dag för bästa skydd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått för mig att uppdateringen för MSE hänger ihop med uppdateringen för windows update. Så har man stängt av automatisk uppdatering av den så följer lixom MSE med. Men så kanske inte är fallet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Beroende på hur programmet är inställt, ska det uppdatera virusdfinitionerna före varje genomsökning. Har man det inte inställt på att söka genom datorn en viss tid, så får man manuellt uppdatera. Så har jag fattat att det funkar.

 

Finns det inget att uppdatera, så uteblir ju uppdateringen av virusdefinitionerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Testade för en stund sedan och Microsoft Security Essential uppdaterades automatiskt, innan genomsökningen gjordes, precis som det står i programmet. Har programmet installerat på Windows XP Pro, som jag kör i VMware Workstation virtuellt.. Kollade på hemsidan och det stämde med dom sista definitionsfilena.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått för mig att uppdateringen för MSE hänger ihop med uppdateringen för windows update. Så har man stängt av automatisk uppdatering av den så följer lixom MSE med. Men så kanske inte är fallet?

 

Windows update e på med de rekommenderade inställningarna. Men tydligen så är inte virus-definitionerna för MSE inte "viktiga" för Windows Update utan det står bara "valfri" när man kollar under uppdaterinshistoriken. -MInus för det Microsoft..-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beroende på hur programmet är inställt, ska det uppdatera virusdfinitionerna före varje genomsökning. Har man det inte inställt på att söka genom datorn en viss tid, så får man manuellt uppdatera. Så har jag fattat att det funkar.

 

Finns det inget att uppdatera, så uteblir ju uppdateringen av virusdefinitionerna.

 

 

Då har ändrat i inställningarna så att MSE kör en snabbsökning varje dag vid 23.00 och att det ska uppdateras innan varje genomsökning.

Och vid 23.30 började den uppdateras och söka genom datorn.

Tack för det Olle :thumbsup:

 

Men kanske inte så safe ändå med 1 uppdatering per dag elr?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vore förstås bättre med fler uppdateringar, framför allt så är det ju bäst om uppdateringen görs innan du börjar surfa på kvällen och inte efteråt. Men du kanske brukar sätta på datorn efter klockan 23.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm sant.. jag borde nog ändra det till ett tidigare tid. Tack för det Cecilia :thumbsup:

 

Sen läste jag på länken du hade bifogat i din första svar; att man kunde scemalägga uppdateringarna med windows schemaläggare. Undrar om man kan göra så att MSE uppdateras några ggr per dag åtminstone.. Försökte själv men kunde inte komma nån vart...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...att man kunde scemalägga uppdateringarna med windows schemaläggare. Undrar om man kan göra så att MSE uppdateras några ggr per dag åtminstone.. Försökte själv men kunde inte komma nån vart...

Jag har skapat en aktivitet i Schemaläggaren med 4 körningar varje dag. För min del täcker det in uppdateringsbehovet, då uppdateringar sker 2 gånger per dygn. Med denna schemaläggning så får jag mina 2 uppdateringar varje dag.

Du kan lägga in hur många tider som helst för körningar.

Fungerar utmärkt.

post-9397-0-78482500-1295688105_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har skapat en aktivitet i Schemaläggaren med 4 körningar varje dag. För min del täcker det in uppdateringsbehovet, då uppdateringar sker 2 gånger per dygn. Med denna schemaläggning så får jag mina 2 uppdateringar varje dag.

Du kan lägga in hur många tider som helst för körningar.

Fungerar utmärkt.

post-9397-0-78482500-1295688105_thumb.png

 

Jag kom oxo så långt men kunde inte hitta processen för MSE update - vad heter den och var kan jag hitta den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...men kunde inte hitta processen för MSE update - vad heter den och var kan jag hitta den?

Den heter MpCmdRun.exe och du hittar via C:\Program\Microsoft Security Client\Antimalware

 

Jag har lagt till en schemalagd aktivitet och valde "Vid inloggning" som "Utlösare". Samtidigt tog jag bort några av klockslagen i den andra aktiviteten. Det finns alltid en uppdatering tillgänglig då jag loggar in på morgnarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för det ebba

Har du fått det att fungera?

Om inte, se till att du har lagt till ordet signatureupdate i "Lägg till argument". I fliken Åtgärder markerar du din åtgärd och Redigera...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det funkar jättebra faktiskt. Jag har lagt till "signatureupdate" till "Lägg till argument" för säkerhets skull. Dessutom kunde man göra så att det hela upprepades varje timme. Så nu har jag en MSE som letar efter uppdateringar varje timme.

Tack igen för det hela :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Hej,

 

Hur skall jag göra detta i win7?

 

Har kommit till schemaläggaren, skapa aktivitet men sen hänger jag inte med längre.

 

Då kommer en ruta upp som frågar efter namn, plats, beskrivning osv.

 

Går det att få en guidning vidare från där jag är, så vore jag tacksam.

 

 

 

Mvh/ Muunie

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glöm min fråga ovan.

 

Har kommit lite längre. Det jag undrar nu istället är då jag skall söka fram MpCmdRun.exe filen i Årgärd om jag skall vara i program eller program (x86) ? Hittade den bara i Program, så hoppas det blev rätt?

 

Vad är skillnaden på Program och Program (x86)?

 

Skrev inget på plats under fliken "allmänt".

 

Tror jag fick den att välja filen under Åtgärder- starta ett program - och så sökte jag fram filen.

Är jag på rätt?

 

Skall se om jag lyckades...

 

Ser ej ut så här heller i win7 men ganska ok guide

http://www.addictivetips.com/windows-tips/microsoft-security-essentials-automatic-virus-signature-update/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HIttade den bara i Program, så hoppas det blev rätt?

 

Nu står det "upprepa var 5e timme då den utlösts" verkar det ok?

 

Skrev inget på plats under fliken "allmänt".

MpCmdRun.exe ligger i Program.

Hur ofta den ska utösas bestämmer du själv. Som exempel, se min bild där jag nu också har vid inloggning:

post-9397-0-59485600-1361649896_thumb.png

 

Så här står hos mig för plats:

\Microsoft\Microsoft Antimalware

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pchb1knowfinder

Varför inte istället välja ett AV som är ett bra AV och som uppdaterar sig själv automatiskt flera gånger om dagen , inga manuella handhavanden .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...