Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installera skrivare i nätverk med Thomsson TG 784


rickard 1

Rekommendera Poster

Jag har ett paket på prov från Telia med digital-TV, IP-telefoni och bredband; allt går via en gateway, Thomsson TG 784. Jag kör flera datorer i nätverket med olika OS; Vista, W2000, 7 och Linux 10.04.

 

Jag vill installera en skrivare ,Brother 2030 centralt, som tar emot utskrifter från alla datorerna.

På fråga till Telia hur en anslutning skall gå till, får jag bifogade länk till en 84 sidig manual till gatewayen, en IP-adress 192.168.1.254, samt ett förslag att använda Telias premium support för 19 kr/minut.

 

http://downloads.thomson.net/telecom/documentation/TG784/R82X/SetupUserGuide/PDF/TG784_SetupUserGuide_sv.pdf

 

Telia vägrar att hjälpa till i den vanliga supporten, med argumentet att de inte vill/kan ge support på alla möjliga skrivare.

 

Jag kan inte hitta någonting om installation av skrivare i maualen eller på IP-adressen.

 

Min skrivare har en USB-kabel som jag anslöt till gatewayen; det fungerade inte.

 

Fråga 1: Hur går det generellt till att ansluta en skrivare till ett nätverk? Kan det enkelt och populärt beskrivas?

 

Fråga 2: Hur vet jag att denna gateway klarar att ansluta en skrivare?

 

Fråga 3: Är det en rimlig ståndpunkt av en internetleverantör att inte utan kostnad informera om hur en anslutning av denna typ skall göras till en gateway dom levererat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett paket på prov från Telia med digital-TV, IP-telefoni och bredband; allt går via en gateway, Thomsson TG 784. Jag kör flera datorer i nätverket med olika OS; Vista, W2000, 7 och Linux 10.04.

 

Jag vill installera en skrivare ,Brother 2030 centralt, som tar emot utskrifter från alla datorerna.

På fråga till Telia hur en anslutning skall gå till, får jag bifogade länk till en 84 sidig manual till gatewayen, en IP-adress 192.168.1.254, samt ett förslag att använda Telias premium support för 19 kr/minut.

 

http://downloads.thomson.net/telecom/documentation/TG784/R82X/SetupUserGuide/PDF/TG784_SetupUserGuide_sv.pdf

 

Telia vägrar att hjälpa till i den vanliga supporten, med argumentet att de inte vill/kan ge support på alla möjliga skrivare.

 

Jag kan inte hitta någonting om installation av skrivare i maualen eller på IP-adressen.

 

Min skrivare har en USB-kabel som jag anslöt till gatewayen; det fungerade inte.

 

Fråga 1: Hur går det generellt till att ansluta en skrivare till ett nätverk? Kan det enkelt och populärt beskrivas?

 

Fråga 2: Hur vet jag att denna gateway klarar att ansluta en skrivare?

 

Fråga 3: Är det en rimlig ståndpunkt av en internetleverantör att inte utan kostnad informera om hur en anslutning av denna typ skall göras till en gateway dom levererat?

 

 

Svar 3 Varför ska telia ha support på hur du kopplar in skrivare på gatewayen ? de levererar internet,,, prova och få support på brother så får du se vad du får för svar av dom.. troligen det att de inte lämnar sån support för att det finns så många olika gateways..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Gatewayen innehåller en printerserver. Skrivaren skall anslutas som en nätverksskrivare. Datorerna i nätverket bör kunna hitta skrivaren. Om inte kan du ansluta och konfigurera skrivaren med hjälp av printserverns ip-adress. Det är möjligt att printerservern måste aktiveras i gatewayen. Det torde framgå i manualen för TG 784.

/// Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Gatewayen innehåller en printerserver. Skrivaren skall anslutas som en nätverksskrivare. Datorerna i nätverket bör kunna hitta skrivaren. Om inte kan du ansluta och konfigurera skrivaren med hjälp av printserverns ip-adress. Det är möjligt att printerservern måste aktiveras i gatewayen. Det torde framgå i manualen för TG 784.

/// Jari

 

Hej och tack för svaret,

Min skrivare har bara en USB kabel och bara ett uttag i skrivaren där denna kabel sitter. Kan du beskriva lite mer i detalj hur jag ansluter skrivaren som en nätverksskrivare.

 

Mycket tacksam för din hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Jari Karivainio

Hej!

Beklagar, jag har inte lyckats hitta någon dokumentation eller manual på nätet till TG 784. Eftersom usb-porten i gatewayen kan användas på flera sätt antar jag att användningsområdet ställs in i routern. T ex att usb-porten konfigureras som en printserver.

Exakt hur det görs bör framgå av manualen som följde med gatewayen. Skrivaren bör därefter kunna anslutas som en nätverksskrivare till de pc;n som finns i nätverket.

/// Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...