Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Xbox 360 + Wireless Router + Access Point


Fizd

Rekommendera Poster

Utrustning:

-Xbox 360

-Wireless router Netgear N300 - WNR3500L

-Wireless Access Point TPLINK TL-WA500G

 

Tanken är att få en trådlös uppkoppling mellan routern och AP samt en bekablad uppkoppling mellan AP och Xbox, som ska stå i Client mode för att själva xboxen saknar en trådlös lösning.

 

På routern har jag på föjlande inställningar:

-DHCP enabled

-MAC address reservation för både AP och Xbox

-WPA2-PSK AES security

 

På min Access Point har jag föjlande inställningar:

-Client Mode, som anger Routerns MAC address samt nätverkets SSID.

-DHCP disabled

-Security Enabled med WPA2-PSK AES (samma Passphrase, fast att jag är osäker om det verkligen behövs till nätverkets verifiering eftersom jag redan har mac filtering på.)

 

Xbox:

Automatisk IP/DNS

 

Själva wifi uppkoppling mellan dessa apparater verkar fungera, men varken Xbox'en eller någon annan apparat, t.ex. Bärbar datorn uppkopplad bekablad till AP'en verkar få ett IP utdelat. Jag kan inte heller pinga nätverket.

 

När jag kollar på Routerns Statistics - Attached Devices, så ser jag Access Point'n i listed devices, som jag har även givit ett static IP.

 

När jag kollar på AP'ns Wireless Statistics så står det föjlande info:

 

MAC address - Access Point - STA-Joined

Mac Address - Router - APUP

 

Det verkar att den kan skicka packets, men inte ta emot.

 

När jag ändrar AP'ns Mode från Client till Repeater, får jag föjlande statistics:

 

MAC Access Point - APUP

MAC Router - APUP

 

jag kollade i AP'ns manualen men det står inget beskriven om de ovannämnda begrepp.

 

Men det blir inga förbättringar över huvud taget. Vad kan de bero på att jag inte får tillgång till nätverket? Vad har jag gjort fel? Vilka inställningar måste jag ändra? Tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inga lösningar, men för att komma vidare så kan det ju vara bra med att börja testa utan några säkerhetslösningar (kryptering, MAC-filtrering) igång för att få så få felkällor som möjligt.

 

PS. MAC-filtrering är ett dåligt skydd som lätt går att komma förbi. Det enda som duger säkerhetsmässigt är kryptering med WPA2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gett ett till försök med mac filtering + security/kryptering disabled. Det blev fortfarande ingen förbätring, klienten får bara ett local IP och det går inte heller att pinga klienten eller routern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...