Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hackig bild från DVD-skivor


Kalle Dator1

Rekommendera Poster

Hej !

 

Jag har under lång tid sysslat med att bränna DVD-skivor av inspelad film, redigerade program från TV m m. Nu på senare tid även från mpg2-filer.

 

För det mesta har jag använt Adobe Encore för filmer (AVI-filer) och VideoRedo för mpg, och i båda fallen transkodas ju filerna innan de bränns ut på skivan. Jag använder oftast en extern DVD-brännare, ansluten med USB

 

På sista tiden har jag märkt att filmen har fått en ojämn kvalitét, d v s bilden hackar, ibland eller ofta stannar den några sekunder, någon gång för att inte komma igång igen... Det uppstår mönster (färgglada linjer och små fyrkanter) i bilden...

 

Då är min fråga:

 

Är det kvalitéten på skivorna som har blivit sämre, eller är det kodningen, kanske t o m brännaren har försämrats ?? Eller vad...

På förlagan i datorn syns inga liknande störningar !

 

De senaste bränningarna är rent förskräckliga....

 

mvh

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bränner alltid på en lägre hastighet än vad skivorna klarar.

 

Kvaliteten på skivorna varierar mellan olika fabrikat. Själv kör jag med Verbatim, efter att ha fått många "frisbees" av billigare fabrikat.

Men det finns många andra bra fabrikat på skivorna.

 

DVD-brännaren kanske inte har fullt stöd för det DVD-fabrikatet du använder?

Brukar ibland fixas med en Firmware uppdatering från tillverkarens webbsida och dom brukar ju också skriva ut vilka fabrikat som stöds.

 

Du kan ju också fått damm/smuts på lasersensorn i DVD-brännaren, speciellt om den har några år på nacken så kan damm alltid leta sig in.

Det finns speciella rengöringsskivor med mikrofiberborstar på dom flesta elektronik och datorhandlare tex. Kjell & Company. Brukar kosta under hundringen.

Dessa passar också på vanliga DVD-spelaren och rengöringsspåret aktiveras via en meny ungefär som på en helt vanlig DVD-film (i allafall på min hama-rengöringsskiva).

 

Dessutom skall du inte ha startat några andra program i bakgrunden som kan störa.

Ingen aktiv virusskanning och ingen installation av uppdateringar etc. samtidigt heller.

Defragmentera hårddisken regelbundet bör göras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Lite sent påkommet, men ändå - jag har faktiskt testat några skivor med skrivhastigheten 6 i stället för 16.

Det är en fantastisk skillnad på bildkvalitén, och inga hack eller störningar har jag kunnat märka, annat än de som redan finns i förlagan. Nu kanske 6 är extremt mycket lägre, men vem har bråttom egentligen...

 

Det som man kan undra är väl då om brännaren slarvar vid den högre hastigheten, och därmed gör ett noggrannare jobb vid den lägre. Känns kanske lite långsökt ! ?

 

Tack för tipsen !!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja nu bränner ju du med en extern brännare skrev du och det är möjligt att det blir problem att skyffla data tillräckligt snabbt vid extern bränning och högsta hastighet?

 

I allafall, desto större anledning att skriva med lägre hastighet då, vilken hastighet som är optimal det måste man nog prova sig fram med.

 

Billigare skivor går sämre också, även fast det står att dom skall klara högre hastighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...