Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Extern hårddisk - Disk okänd Inte initierad


stickans

Rekommendera Poster

Hej!

 

En bekant berättade för mig att hans dator inte hittar den externa hårddisken - och att han där har en massa bilder på sin flicka från det hon liten. :-( Jag sa att han kunde ta med sig hårddisken till mig, för att utesluta att felet inte låg i hans dator.

 

Installerade hårddisken på min dator, men den kommer inte upp som enhet under Min dator.

 

Enhetshanteraren visar dock: Maxtor 3200 USB device. Där står också under Enhetsstatus: "Den här enheten fungerar korrekt".

Everest hittar den också och anger: 0 MB

 

Dom hittar den alltså, men finner inget innehåll.

 

Någon av er som har något tips om hur man ev. skulle kunna komma åt hårddiskens innehåll och rädda rädda bilderna på hans dotter?

 

Om det är så att hårddisken är trasig och det enbart er en specilist som kan komma åt innehållet, vad i runda tal tror ni att en sådan operation skulle kosta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det rör sig om en extern hårddisk så beror felet troligen på ett kraschat filsystem. Filsystemskrasch beror vanligtvis på att disken stängts av eller kopplats ut utan att filsystemet avmonterats (Säker borttagning). Syns den som raw i diskhantering. Formatera inte, då det kan skriva över data .

 

Om så är fallet kan ett dataåterställningsprogram (t.ex. GetDataBack ) återställa datat. Är det disken som är trasig så kostar en återställning vid ett företag från c:a 5000 kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det rör sig om en extern hårddisk så beror felet troligen på ett kraschat filsystem. Filsystemskrasch beror vanligtvis på att disken stängts av eller kopplats ut utan att filsystemet avmonterats (Säker borttagning). Syns den som raw i diskhantering. Formatera inte, då det kan skriva över data .

 

Om så är fallet kan ett dataåterställningsprogram (t.ex. GetDataBack ) återställa datat. Är det disken som är trasig så kostar en återställning vid ett företag från c:a 5000 kr.

Först, tack för ditt svar!

 

Under diskhantering står enbart: Disk 2 Okänd Inte initierad. Ingenting som "raw", rå, eller vad raw står för. Fältet till höger som normalt är blåmarkerat om det är formaterat, annars svart - är helt tomt. Du känner inte till om det finns något program som man kan hämta hem och som kan fixa en filsystemskrasch, om det är det som är boven i dramat ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I samband med dessa typer av frågor brukar jag ju hänvisa till denna tråd: //eforum.idg.se/topic/202452-recovery-av-harddisk/

Inlägg #11

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Raw står för inte formaterad. Inte initierad betyder att disken inte är partitionerad (partitionstabellen är skadad). I praktiken är det ingen större skillnad. För räddningsprogram under Windows se tråden, som Mikael63 hänvisar till. Lyckas det inte med något av dem så kan du pröva med Foremost eller PhotoRec under något POSIX OS (Linux, BSD, Unix). Foremost ingår i SystemRescueCD. http://www.sysresccd.org/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har under dagen försökt få fram hans bilder med tre olika recovery-program som jag fann under Mikael63:s länk, Bad Copy Pro, Inspector Smart Recovery och File Scavenger. Inget av dessa program hunde dock få tag på något på killes externa hårddisk. File Scavenger hittade hårddisken, men den sökning som jag gjorde där fann ”bara” serier med ”Media errors reading sectors”.

 

Letade vidare och fann på ”AV Forums” den här tråden.

http://www.avforums.com/forums/hard-disk-drives-solid-state-drives/876103-maxtor-3200-external-hdd-problem.html

 

Där är det en som haft problem med eamma typ av extern hårddisk, Maxtor 3600, till följd av att hans tjej av misstag satt i en strömkabel från en laptop. :-(

 

I ”min killes” hårddisk hörs ett markant ljud ett tag vid uppstart och ljud hördes även i ”trådens hårddisk”.

 

Den externa hårddisken i tråden, var med ATA-anslutning – och när jag tog bort ytterskalet (satt f ö bara med eltejp – så killen själv eller någon annan har redan börjat dissekera Maxtorn. Kan inte se IDE-kontakten, utan att fortsätta skruvandet, och det tror jag att jag väntar jag med tills han kommer till mig. Kunde dock utläsa ”PAT” i ett av hålen och detta PAT måste vara början på PATA. Jag har en gammal dator stående, som jag skulle kunna plocka bort den sekundära hårddisken ur, och stoppa in hans externa hårddisk och försöka få tag på hans bilder. Någon av er som vet vilken bygling som i så fall bör vara mest lämplig, slave eller cable select?

 

Hos den externa hårddisken i tråden, visade det sig att det var USB-kontakten som bränts sönder. Skulle så vara fallet i den här Maxtor, så finns alltså chansen att jag kan hjälpa honom. Ett litet problem med min gamla dator är att den har så dåligt med RAM-minne, 2 x 256 MB, att den lätt hamnar på 100 % belastning med XP. Och visst, felet kan ju vara något helt annat på hans Maxtor 3200. Enligt tråden får han nog punga ut med mer än motsvarande £350 i så fall. :-(

 

PS: Verkar det lönt för mig att prova ytterligare någon programvara? Cecilias förslag på TestDisk eller något av de som fagerja föreslagit?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det nu är en PATA-anslutning så beror byglingen på om hårddisken ska dela kabeln med något annat.

 

1. Ensam om kabeln

Hårddisken byglas som Master eller Cable Select och placeras längst ut på kabeln.

 

2. Dela kabel med en enhet som är byglad som Cable Select

Hårddisken byglas som Cable Select.

 

3. Dela kabel med en enhet som är byglad som Master

Hårddisken byglas som Slave.

 

3. Dela kabel med en enhet som är byglad som Slave

Hårddisken byglas som Master.

 

Eftersom du nämner ljud kan du lyssna på hur hårddiskar som håller på och går sönder låter: http://datacent.com/hard_drive_sounds.php

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det nu är en PATA-anslutning så beror byglingen på om hårddisken ska dela kabeln med något annat.

 

3. Dela kabel med en enhet som är byglad som Master

Hårddisken byglas som Slave.

 

Eftersom du nämner ljud kan du lyssna på hur hårddiskar som håller på och går sönder låter: http://datacent.com/hard_drive_sounds.php

Först. XP ligger på master-hårddisken och extradisken jag har som jag ska byta ut nu när jag testar har jag lagt in som slave. Då ska alltså även den här byglas som slave. Lite som jag trodde faktiskt. Blev bara lite fundersam när det skrevs om att välja cable select. Alt 3 är vad som gäller alltså.

 

Sedan. Lyssnade på ljuden på Maxtor. Inget av ljuden stämde det minsta med det ljud som hörs när man startar upp hans externa Maxtor 3200. Positivt, så långt. :)

 

Den där länken med ljuden kan vara bra att ha - även om jag självklart hoppas slippa använda den... Där fixade ekorren i mig en Favorit.

 

Tack Cecilia!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...