Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bluetooth-problem


E.L.T

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har ett irriterande problem. Min dator och telefon (SonyEricsson C903)kan inte ansluta till varandra. Bluetoothen i mobilen vet jag fungerar för jag har haft den ansluten med andra telefoner. Jag har aldrig förut anslutit något till datorn med BT men förstår att det ska komma upp koder som enheterna ska utbyta? Så långt kommer jag inte. Om jag går till "maskinvara & ljud/ Bluetooth-enheter/ lägg till trådlös enhet" så finns det inget att välja på! (Har Vista).

 

I hjälp finns bara skit-råd (ursäkta språket) som "se till att enheten är på synligt" och "ligger nära varandra". Jag har provat att stänga av brandvägg och antivirusprogram men det hjälper inte. Frågade en kille som är mer teknisk än jag men han hade ingen aning, han trodde det var "något program som blockerar". Kan det vara så att bluetoothen i datorn gått sönder? Min pojkvän kunde ansluta sin mobil till min dator utan problem, men det var rätt längesedan, minst ett halvårssedan.

 

Hjälp! Nån som vet något??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn är en Acer aspire 5738G. Självklart är bluetooth aktiverat. Det är väl bara att trycka på knappen med symbolen på, BT-ikonen syns nere vid klockan då.

 

P.S Jag har också provat att stänga av det trådlösa nätverket i fall det kanske stör, men det funkade inte heller. Jag har också kollat BT-inställningarna så att datorn ska acceptera att en enhet ansluter till den. Funkar inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej.

Då har jag bara några egna erfarenheter att dela med mig av:

 

Alla Acer Travelmate (gamla nu) på min dåvarande arbetsplats "tappade" möjlighet till kommunikation via blåtand när SP2 till XP installerades. Ingen brydde sig om att felsöka utan skaffade en "dongel" i stället. Kanske inte troligt att detta fel drabbat dig, enda gemensamma lär ju vara just Acer men..

 

I något fall (annan dator) så fungerade en enhet med Toshibas "drivers" men inte med Microsofts "drivers. För en annan enhet var det tvärtom. Kanske går att testa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn är en Acer aspire 5738G. Självklart är bluetooth aktiverat. Det är väl bara att trycka på knappen med symbolen på, BT-ikonen syns nere vid klockan då.

 

 

 

Hej

Det är inte säkert att BT är aktiverat bara för att ikonen finns vid klockan. För att vara säker på att BT är aktiverat, högerklicka på ikonen och se om alternativet "Aktivera" finns med bland de alternativ som dyker upp. Är BT aktiverat finns alternativet "Avaktivera" istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till Mikael63: Jag tror inte möjligheten till BT-anslutning har "tappats" eftersom det har fungerat en gång förut att använda BT på datorn.

 

Till vertpre: om jag högerklickar på ikonen finns varken "aktivera" eller "avaktivera" som alternativ (eller något liknade). Det finns dock "lägg till/visa BT-enhet", "skicka/ ta emot fil" o.s.v. därför antar jag att Bluetooth är aktiverat.

 

I bland kommer ett felmeddelande efter en stund som säger:

"FEL: det går inte starta bluetooth-stacktjänsten". Vad innebär det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan använda telefonen och söka upp datorn och skriva in den första koden i mobilen. Då kommer en ruta i datorn som säger "klicka på meddelandet om du vill lägga till BT-enhet". Då klickar jag, meddelandet försvinner och sen händer inget. Telefonen säger att anslutningen misslyckades.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bluetoothstack är ett protokoll som sköter dataöverföring och kommunikation mellan enheter. Om du går in på Kontrollpanelen-Administrationsverktyg-Tjänster, om den finns där, se om den ska starta automatiskt eller manuellt eller om den är inaktiverad.

 

Prova också att ladda ner den senaste drivrutinen till BT. Vad den heter står väl manualen. Sedan installera om BT.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan använda telefonen och söka upp datorn och skriva in den första koden i mobilen. Då kommer en ruta i datorn som säger "klicka på meddelandet om du vill lägga till BT-enhet". Då klickar jag, meddelandet försvinner och sen händer inget. Telefonen säger att anslutningen misslyckades.

 

Eftersom du hittar datorn med mobilen. Skicka en bild eller något till datorn. Bry dig inte om att lägga till enhet eller koder. För att se om det fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På "Kontrollpanelen-Administrationsverktyg-Tjänster" står det att Bluetooth aktiveras automatiskt.

 

Att skicka bild till datorn från telefon fungerar inte. Då hittar inte mobilen datorn, trots att den gör det annars.

 

Manualen har jag inte här just nu, så jag får prova senare med att hämta senaste drivrutinen för BT.

 

Några fler förslag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...