Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med ljud från laptop till tv


Luulu

Rekommendera Poster

Jag har en Acer Aspire 6920G som jag försöker koppla till min Philips 47PFL3605H/12 via HDMI. Bilden är perfekt, men jag får inget ljud alls. Har kopplat samma dator till annan tv (kommer inte ihåg fabrikat och modell) förut och då har det funkat bra. Bara att välja HDMI som standard när jag ville ha det och Högtalare när jag ville köra ljudet genom datorn.

 

Jag har googlat efter en lösning, men misslyckats. Kanske för att jag är en dålig googlare :)

 

Finns det någon hjälte som kan hjälpa mig med detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anslut och ta en titt på dina uppspelningsenheter för datorn (klicka på högtalarikonen i aktivitetsfältet, vid klockan). Där borde alternativet HDMI finnas om datorn klarar av att skicka via HDMI.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar. Jo, där finns alternativ för "Realtek HDMI Output". Och det har som sagt fungerat tidigare, med samma dator (med samma mjukvara) på en annan tv.

 

Ytterligare tips och idéer? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa med annan HDMI kabel? Är det direkt HDMI ut eller är det via en adapter? Testa mot annan TV....Uppgradera, eller backa, till fungerande drivrutin.

 

Testa testa testa. Har du annan källa för HDMI att koppla till TVn? Samma ingång, fungerar ljudet då?

 

Sådär, nu har jag spånat lite...

 

Frågan är helt enkelt om problemet finns i datorn, kabeln eller i TVn. Testa olika delarna i den mån det går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.p4c.phili...&scy=SE&slg=ENG

 

 

post-57552-0-90822200-1294232462_thumb.jpg

 

Hittade det här hos Philips support.Vet inte riktigt hur det kan kollas och åtgärdas om fel-Om man i ljudpanelen markerar HDMI liud ,sen egenskaper och tittar på utformat så finns val. AC3 är väl Dolby digital.Kanske där man väljer .Kanske spelar filens audiocodec också roll.

Programmet Gspot kan ge besked om filens codecs

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...