Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte avinstallera integrerat ljud


lebn

Rekommendera Poster

Hej,

Har följt tråden och mitt problem är att jag inte kan avinstallera Realtek HD Audio.

 

Jag har en XP Pro, moderkort: Gigabite P55-USB3 med integrerat ljudkort Realtek HD Audio.

 

Mitt problem är att jag inte för död o pina kan avinstallera det. Jag har satt in ett sep ljudkort, Aureon 5.1 och avaktiverat Realtek i Bios (Azalia Codec). Jag har försökt att via Kontrollpanelen; Lägg till/Ta bort program att avinstallera Realtek och i Enhetshanteraren, både under ljud och System (Microsoft UAA Bus Driver for High Definition Audio). Men felmeddelandet kvarstår i Enhetshanteraren (Okänd enhet - felmeddelande 1) vad jag än gör. Jag har även manuellt tagit bort allt som har med Realtek Audio i Registret. Men varje gång jag startar datorn kommer Guiden för ny maskinvara upp och vill att jag ska köra guiden. Och naturligtvis hittar den inte drivrutinerna. Men varför känner datorn av och försöker installera programmet vid varje uppstart? Och finns det något sätt ö.h. att bli av med Realtek??

Jag har även googlat och hittills inte funnit något svar på frågan. Tacksam om någon

har en lösning.

Leif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack. Jag glömde att tillägga det, men jag har avaktiverat det i Bios. Men problemet kvarstår. Jag har fortsatt att plocka bort i reg och så hittade jag RTHCPL.exe i systemet o tog bort samt Hdaudbus i reg och nu äntligen är jag kvitt det integrerade ljudet.

 

MEN mitt problem kvarstår ändå - nämligen att datorn låser sig slumpmässigt, och högtalarna börjar brumma intensivt. (Nivån på brummandet styrs av volymknappen) Jag trodde detta berodde på att enhetshanteraren visade på en konfliktenhet (Realtek alltså) men tydligen är det nåt annat fel.

Nån som kan hjälpa mig. Nätverket är tillräckligt kraftfullt, fläktarna rena, ram minnet, temp. allt är OK. Datorn är byggd av en tekniker i somras, så den är ju rel ny.

Enhetshanteraren visa inga konflikter. Problemet dyker upp (tror jag) när jag har ljudet (musik) igång och samtidigt kör andra program ex. photoshop eller annat. Det finns ingen logik och ingen loggfil som markerar fel.

 

Var ska jag börja felsöka? Nån som har upplevt samma problem o löst det?

 

Mycket tacksam för tips.

Leif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...