Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Extern SATA hittas ej


mro1229

Rekommendera Poster

Hej IDG,

 

Jag har en 2 TB SATA-hårddisk från Western Digital som jag har satt i en kabinett som kopplas in via USB. Den hittas varken i Diskhantering eller Explorer utan endast i Enhetshanteraren som USB-masslagringsenhet.

 

Där går tydligen inte drivrutinerna att installera säger han. Det är USBSTOR.sys som han försöker installera till den. Enligt Western Digital's hemsida så ska inga externa drivrutiner behövas utan det ska räcka med de som finns i Windows.

 

Några förslag på hur man ska ordna till det här problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar disken om installerar den internt?

Exakt vilken WD disk är det? De har ju en serie med en ny konfig av databitarna/magnetpolerna på diskarna som kräver lite extra ur det som ska styra dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer in här eftersom jag stött på liknande problem.

Fruns kusin har en extern "mediahårddisk" med scart och hdmi anslutningar som hans dator inte ville hitta, den var ny i september.

Jag installerade om xp i hans dator nyligen och samtidigt testade jag hans hårddisk på min dator, win 7, men inte heller där hittades någon hårddisk. Inuti fanns en sata skiva som jag kopplade internt i min dator men samma resultat. Han åkte tillbaks med skivan och dom "konfigurerade" den och ville ha ca 600kr för jobbet, han betalade 300.

Borde inte dessa fungera när de är nya eller i allafall ha instruktioner om vad som måste göras för att de ska fungera?

Kommer inte ihåg vilket märke det var.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

600 kr för att "installera" en hårddisk? F'låt men låter som bondfångeri.

Eller fixade de mediadisken (låter som om det vore något som likt detta

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=618714

iofs och då är det inte bara en hårddisk.

Och ja - om man plockar ut disken ur denna och stoppar in den i en dator borde den dyka upp i diskhanteraren. Dock är det troligt att partitionen i sig är oläslig då jag antar att det är en variant av Linux i boxen.

jag ber dig, om du har fler frågor rörande det skapa en egen tråd.

 

Tillbaka till tråden, TS fråga:

 

Det har senaste året kommit hårddiskar med en ny konfig av mediat i disken. Western Digital är tillverkaren jag känner till och de har släppt detta verktyg

http://support.wdc.com/product/downloadsw.asp?sid=123

för att man ska kunna initiera disken så att den fungerar i alla operativsystem.

Win Vista och Win 7 ska klara dessa diskar utan problem, det ska bara vara XP i den familjer som måste använda verktyget.

mer om AFD

http://hothardware.com/Articles/WDs-1TB-Caviar-Green-w-Advanced-Format-Windows-XP-Users-Pay-Attention/

 

Funderingen i denna tråd var om det det var en sådan disk som satt i USB-kabinettet? Nu har jag i sig ingen anledning att tro att det skulle innebära problem men innan någon bevisat motsatsen är det en teori värd att utforska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...