Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Router - Win7 compatible


Injen

Rekommendera Poster

Får försöka även här, någon kanske vet vad det sitter i.

Installerade Win7 för första gången och har sedan dess haft problem. Titt som tätt så slutar min webläsare (både IE och Firefox) att ladda ner. Detta gäller både filer och när man streamar videoklipp från Youtube/Aftonbladet. Filen fortsätter inte att laddas hem förän webläsaren starts om. Har t,om låtet filen/klippet tugga på över natten, men den stannar där den står.

 

Ett exempel. Att surfa funkar hur bra som helst, inga problem alls. Men 3 av 5 filer videoklipp stannar alltid på 20-30% och där står den stilla tills jag startar om webläsaren. Windows defender och firewall är avstäng. Inget virus eller mallware finns heller. Till slut blev jag så less att jag formaterade datorn, men samma sak kvarstår.

 

Jag har 4 datorer i nätverket, alla är kopplade till samma router via kabel, men det är enbart denna dator med Win7 som har problem, resten körs med WinXP. Tanken slog mig till slut att det måste/kan bara vara router det är fel på. Har läst på olika tillverkare att just deras router är Win7 compatible, kan det ha något med detta att göra? Skulle iofs kunna testa utan router, men då måste jag riva fram råttboet för att komma åt alla kablar, så innan jag gör det så kanske någon här har ett tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom de andra datorernas internetförbindelse fungerar felfritt så kan du utesluta fel på routern. En router är helt oberoende av datorernas OS. Felet ligger antingen i hårdvaran (nätverkskortet) eller Windows (inställningar eller skadad fil). För att utesluta hårdvarufel kan du prova ladda hem när du kör från en live-CD Linux-distribution (ingenting behöver installeras).

 

God Jul!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla drivrutiner är uppdaterade till det nyaste när jag formaterade. Om inte en router är OS beroende, vad betyder det då att vissa Routrar är Win7 kompatibla? Det blir väl att riva fram råttboet och koppla förbi routern helt enkelt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att drivrutinerna är uppdaterade betyder inte att konfigurationen är rätt. Starta cmd.exe och kör kommandot: ipconfig /all. Posta kommandots utdata här. Jämför med vad kommandot ger på någon av de andra datorerna. Windows får ibland problem med IP-stacken och då kan ominstallation av TCP-protokollet hjälpa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdatering. Testade köra utan Router och då funkade det bara bra. Så nu gäller det bara att hitta en annan. Får plocka fram påsen med alla routrar och kolla om någon fungerar fortfarande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...