Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

CPU aktiv till 25% utan att något skulle pågå.


pehrbau

Rekommendera Poster

Jag kör Wind 7 64 ultimat, ASUS P6T SE, i7 950, 12 GB, systemdisk 83 GB SSD. Maskinen används mest till videoredigering.

När det inte borde pågå något så visar aktivitetshanteraren ca 25% under prestanda. Ingen trafik under nätverk. 76 processer listade. Svårt att se vilken process om är mest aktiv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

76 processer igång - är det utan att du har startat något program? Lät mycket. Själv har jag allsköns s/w installerad inkl. Adobe CS4 etc. etc. och har vid Windows 7 kallstart (efter några minuter då det gått ned några) 57 processer igång - just nu är det 63 st. med Firefox, e-mail klienten och något mer som jag startat igång.

 

Det kan vara antivirus programmet som kör "idle-scanning" alltså det kanske kör antivirusskanning på "ledig cpu-tid" om det har den optionen och är inställt på detta.

 

Har du någon hårddisk också? Tänkte på den inbyggda diskdefragmentaren som default är påslagen i Windows 7 och kanske kör en schemalagd defragmentering av hårddisken - ifall du har en sådan? Den schemaläggningningen bör du isåfall slå av om du håller på med videoredigering. Givetvis bör du om du också har en hårddisk defragmentera då och då, speciellt om du håller på med videoredigering. SSD-disken är inte aktuell på samma sätt att degfragmentera.

 

Du kan öppna Aktivitetshanteraren > Prestanda > Resursövervakaren > Översikt > öpnna upp "Processor och diskfönsterna" => Så ser du vilken process/tjänst som arbetar dels processor-intensivast och dels disk-intensivast.

 

I bilden nedan så ser man att DkService.exe arbetar och det är Diskeeper diskdefragmentararen som jag använder. Jag har sorterat Processor på "CPU" och Disk på "Läser" som du ser. Det borde kunna ge dig lite koll på vad som körs mest i systemet.

 

post-73434-0-16124900-1292620054_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Eftersom du har Asus moderkort undrar jag om du har "AI Suite" installerat. Det programmet kan lätt använda 20-25% av CPU:n

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar och förslag.

Först - jag har inte Al Suite installerat.

 

Jag följde rådet och hittade orsaken till belastningen. Jag hade försökt att installera Google World för någon dag sedan och detta gick inte. Vet ej varför för har använt det tidigare med samma OS men det gick inte efter total ändring av hårdvara till den jag redogjort för tidigare.

 

Detta installationsförsök hade lämnat spår efter sig som inte syns i kontrollpanelen men syntes i resursövervakaren. Det var två google processer som var igång och när jag stoppade dessa försvann problemet.

 

Efter omstart kom båda igång igen och jag gick därför in i msconfig och tog bort dem där bland startprogrammen. Detta tog bort det ena men inte det andra som inte heller försvann efter ny omstart.

 

Gissar att jag måste in i registret och radera allt som har med google att göra. Under program(86) finns en mapp med namnet google som innehåller en hel del men har ett tidigare datum än när jag startade installationsförsöket. Jag använder också google sökmaskin istället för bing så det är väl den som också ligger under google på den platsen.

 

Eftersom du också verkar hålla på med video så kan jag berätta att jag använder Edius sedan det kom 2001. Jag använder också Encore sedan version 1 och har därför Adobe Premiere/Encore CS5 installerat. Även AE CS4 och Auditon CS2 finns inlagda.

 

Har hållit på med video sedan tidigt 90-tal.

 

Hälsningar från ett snöigt kallt Skanör.

 

/ Pehr (Pehrbau)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...