Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ta värde från formulär och granska


Melot

Rekommendera Poster

Jag håller på att knepa och knåpa lite med min community för att försöka göra det möjligt att ändra tema m.m. för användarna. Dock vill jag att användarna ska ha möjligheten att bara ändra headern. Så om de gillar designen i övrigt kan de välja en av fem banners till temat.

 

Jag har tänkt att det ska fungera så här: Jag har skapat ett enkelt formulär som ser ut såhär:

 

<form action="/" method="post">
<select name="banner">
 <option value="ett">Första bannern</option>
 <option value="två">Andra bannern</option>
 <option value="tre">Tredje bannern</option>
 <option value="fyra">Fjärde bannern</option>
 <option value="fem">Femte bannern</option>
</select>
<input type="submit" />
</form>

 

Det som sen är tänkt att hända är att jag ska kunna ta värdet som användaren anger och därefter få sidan att byta banner. Till min hjälp använder jag en modul som injicerar CSS med högre prioritet än standarden. Så jag kan alltså få den att uttrycka en annan bild för headern via css.

 

För att den ska avgöra om den ska byta banner eller inte så skriver man en PHP-regel. Då hade jag tänkt att här ska den ta värdet från formuläret och om det är true så byter den ut banner. Ungefär såhär:

 

  <?php
$banner = $_POST['banner'];

if ($banner == 'tre') {
 return TRUE;
}
else {
 return FALSE;
}
?>

 

Problemet är att jag inte är så haj på varken PHP eller HTML-formulär så det lär inte vara riktigt så enkelt som jag hoppas. Dessutom vill jag att det värde som man har fyllt i ska sparas av webbläsaren eller liknande så att man inte behöver ändra bannern så fort man går till en ny sida.

 

Lite hjälp skulle uppskattas :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom vill jag att det värde som man har fyllt i ska sparas av webbläsaren eller liknande så att man inte behöver ändra bannern så fort man går till en ny sida.

T ex kan du ge varje banner ett unikt värde som omsätts till en bildlänk och som du lägger in i en databas för just kopplingen medlem<->vald banner.

Sen hämtar du ut bildlänken på dina php-sidor och den finns kvar tills dem väljer att ändra den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj det lät lite avancerat. Med avancerat värde, menar du då det som står efter "option value" ? Hur man sen lägger in det i en databas har jag ingen aning om heller, skulle det inte kunna funka att använda sessions möjligtvis?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan väl räcka att lägga in valt värde i cookies?

Då slipper man mecka med en databas men får det lite mer långlivat än sessionsvariabler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då slipper man mecka med en databas
Tanken med databas-varianten är för att man ibland väljer att rensa datorn och då också cookies osv...

 

Med avancerat värde, menar du då det som står efter "option value" ?
Jag nämnde inte något avancerat värde utan unikt, det behöver inte vara svårare än vad du redan gjort dvs 1, 2, 3, 4...

Sen kan man välja hur man vill lagra det i en databas, som ett tal eller omsatt till en bildlänk t ex 1=banner1.gif, 2=baner2.gif, osv...

Sen när man hämtar ut bannerlänken så lägger man in den i rätt img-tagg.

(finns såklart mer avancerade sätt att ev skapa banner-id kopplat till ett medlems-id och sedan hämta ut rätt bild ur en bild-tabell tillhörande rätt bild-id men men...)

 

Så var min tanke :)

 

Skulle du känna dig manad att ta utmaningen så kan du börja läsa här lite om att lägga in värden i databas:

http://www.w3schools.com/PHP/php_mysql_insert.asp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...