Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny 17" - Vad köpa


Yellow dog

Rekommendera Poster

Tänkte byta ut min g:a XP maskin och slå till på en ny bärbar men vad sjuttsingen skall man välja??

Kollat lite på prisjakt och surfat runt lite på nätet och ja, man blir ju bara mer gråhårig..............

Har i vart fall knåpat ihop en "önskelista" på prisjakt med lite kriterier men sedan är ju frågan vilken man skall välja.

 

prisjakt.nu

 

Är det egentligen något märke som är bättre eller sämre än något annat?

Skulle nog kunna spalta upp mängder utav frågor, men det är bättre att de som är lite insatta i detta skriver vad de tycker i stället, rekommendationer helt enkelt.

 

Tipps/råd mottages tacksamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mellan 6000 och 8000 får du en bra laptop.

 

Går man upp prismässigt från de billigaste för typ 5 000 så får man en bra laptop. De billigaste har alltid äldre processorer. Tycker att alla laptops lite över de billigaste prismässigt har bra och snabba pocessorer, bra med minne och hårddisk så det räcker.

 

Det är mest en fråga om tycke och smak. En laptop kan ju vara snygg att titta på också. Vikten kan ju vara viktig om du ska bära omkring med den hela dagarna men då blir de dyrare.

 

HP undviker jag. Nätdelen, klumpen på strömsladden, har jag dåliga erfarenheter av. Och likaså har en kompis haft problem. Han har fått byta sin nätdel 3 gånger på 2 år.

 

Acer har jag och skulle köpa igen.

 

Netonnets 17" laptops: http://www.netonnet....p/laptop-17-tum

 

Synnerligen prisvärd tycker jag: http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/laptop-17-tum/packardbell-easynotelm85-jn-570nc/136452.3004/#tabs

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Thosiba, helt klart dom har flera laptops med 17 tums skärmar. Jag köpte en 2008, Satellitmodell har inte ångrat det. Har aldrig ens haft en blåskärm på den. Windows Vista buisness, på den då när jag köpte den. Köpte Windows 7 Ultimate i somras och den fortsätter att tuffa på som vanligt. Ingen blåskärm än så länge med 7:an heller och ingen överhuvudtaget sedan 2008. Jag experimenterar en hel del med Virtuella installationer på Vmware Workstation och är mycket för att fota och filma, så min laptop får göra rätt i från sig, men den har som sagt pepparpeppar bara funkat.

 

Mitt tips blir alltså. Köp en Thoshiba med stor skärm. Min kostade 7000:- spänn hösten 2008.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mellan 6000 och 8000 får du en bra laptop.

 

Går man upp prismässigt från de billigaste för typ 5 000 så får man en bra laptop. De billigaste har alltid äldre processorer. Tycker att alla laptops lite över de billigaste prismässigt har bra och snabba pocessorer, bra med minne och hårddisk så det räcker.

 

Det är mest en fråga om tycke och smak. En laptop kan ju vara snygg att titta på också. Vikten kan ju vara viktig om du ska bära omkring med den hela dagarna men då blir de dyrare.

 

HP undviker jag. Nätdelen, klumpen på strömsladden, har jag dåliga erfarenheter av. Och likaså har en kompis haft problem. Han har fått byta sin nätdel 3 gånger på 2 år.

 

Acer har jag och skulle köpa igen.

 

Netonnets 17" laptops: http://www.netonnet....p/laptop-17-tum

 

Synnerligen prisvärd tycker jag: http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/laptop-17-tum/packardbell-easynotelm85-jn-570nc/136452.3004/#tabs

Nu är det väll så att jag sätter funktion före design, sen så får den gärna vara robust byggd så man får en känsla av kvalitet när man tar i den det gör absolut inget.

Fast jag skulle aldrig gå och köpa en dator bara för att den är snygg att titta på.

Vikten är av ringa betydelse, datorn bärs inte så mycket utan flyttas kanske någon gång i mellan en plats och en annan.

Vill man ha en bärbar som gör skäl för namnet så skall man definitivt inte välja en 17".

 

Nu när du ändå är inne på detta med processorer, så är ju frågan Intel eller AMD?

Finns det någon fördel eller nackdel med den ena eller den andra.

Och jag förmodar att Intel Core är en nyare än Intel Pentium.

AMD kör väll med sina Athlon II eller Phenom II.

 

Hp känns som man skall undvika.

Acer! Är det en "vanlig" Acer eller är det en Acer eMachines?

eMachines är väll deras billighets märke om jag fattat det hela rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det väll så att jag sätter funktion före design, sen så får den gärna vara robust byggd så man får en känsla av kvalitet när man tar i den det gör absolut inget.

Fast jag skulle aldrig gå och köpa en dator bara för att den är snygg att titta på.

Vikten är av ringa betydelse, datorn bärs inte så mycket utan flyttas kanske någon gång i mellan en plats och en annan.

Vill man ha en bärbar som gör skäl för namnet så skall man definitivt inte välja en 17".

 

Nu när du ändå är inne på detta med processorer, så är ju frågan Intel eller AMD?

Finns det någon fördel eller nackdel med den ena eller den andra.

Och jag förmodar att Intel Core är en nyare än Intel Pentium.

AMD kör väll med sina Athlon II eller Phenom II.

 

Hp känns som man skall undvika.

Acer! Är det en "vanlig" Acer eller är det en Acer eMachines?

eMachines är väll deras billighets märke om jag fattat det hela rätt.

 

Laptopen jag har är en två-tre år gammal Acer Extensa 5220. E-Machine köpte en bekant och hon är helnöjd men dom finns inte i 17" har jag för mig. Intel eller AMD kan kvitta så länge man håller sig till dubbla kärnor eller mer. Det är ju priset som är avgörande, dock inte för billigt för du får mycket bättre för några tusen till. Och du vill ju ha minst 17" vilket även för mig är ett måste vid nästa laptopköp. Man kan inte ha en för stor skärm. Vikten kvittar säger du så då tipsar jag igen om denna: Synnerligen prisvärd tycker jag med Intel Core i3-330M: http://www.netonnet....6452.3004/#tabs Hade min laptop inte fungerat hade jag köpt den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thosiba, helt klart dom har flera laptops med 17 tums skärmar. Jag köpte en 2008, Satellitmodell har inte ångrat det. Har aldrig ens haft en blåskärm på den. Windows Vista buisness, på den då när jag köpte den. Köpte Windows 7 Ultimate i somras och den fortsätter att tuffa på som vanligt. Ingen blåskärm än så länge med 7:an heller och ingen överhuvudtaget sedan 2008. Jag experimenterar en hel del med Virtuella installationer på Vmware Workstation och är mycket för att fota och filma, så min laptop får göra rätt i från sig, men den har som sagt pepparpeppar bara funkat.

 

Mitt tips blir alltså. Köp en Thoshiba med stor skärm. Min kostade 7000:- spänn hösten 2008.

Intressant, det med att du fotar och filmar.

Fotar en del själv och det är väll det tyngsta arbete som min dator brukar utsättas för, att ladda in bilderna och redigera dem i rå format(raw).

Har du dedikerat grafikminne på din Thoshiba?

Eller är detta mest för de som håller på mycket och spelar?

 

Toshibas utbud på prisjakt var ju inte direkt stort, hela 3st efter min grov gallring.

Blir väll till att sätta sig i kväll och jämföra dem.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=650396,738997,580313

 

Stor skärm, de har tydligen någon med 18.4" fast tror nog inte att den kostar under 7000:-.

Tanken är att koppla i hop datorn med tv:n antigen trådlöst eller via kabel (hdmi), har inte prövat detta då det inte är någon ide på den gamle datorn.

 

Skall nog kolla närmare på detta med Thosiba.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laptopen jag har är en två-tre år gammal Acer Extensa 5220. E-Machine köpte en bekant och hon är helnöjd men dom finns inte i 17" har jag för mig. Intel eller AMD kan kvitta så länge man håller sig till dubbla kärnor eller mer. Det är ju priset som är avgörande, dock inte för billigt för du får mycket bättre för några tusen till. Och du vill ju ha minst 17" vilket även för mig är ett måste vid nästa laptopköp. Man kan inte ha en för stor skärm. Vikten kvittar säger du så då tipsar jag igen om denna: Synnerligen prisvärd tycker jag med Intel Core i3-330M: http://www.netonnet....6452.3004/#tabs Hade min laptop inte fungerat hade jag köpt den.

E-Machine finns med 17" fast de ligger ju på rekord låga priser.

Skall kolla vidare på tipset du gav mig. :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu när vi snackar märken så undrar jag om det är någon som har några synpunkter på ASUS datorer.

Vet själv inte så mycket om dem, så jag tänkte kolla om det är någon annan som vet nåt???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu när vi snackar märken så undrar jag om det är någon som har några synpunkter på ASUS datorer.

Vet själv inte så mycket om dem, så jag tänkte kolla om det är någon annan som vet nåt???

 

Rent allmänt har märket på datorn ingen betydelse. Komponenterna kommer från olika tillverkare i alla datorer. Mest höljet som skiljer. Min avoga inställning till just HP beror ju på återkommande problem med nätdelen. Andra köper bara HP och har ingenting att klaga på.

 

Jag tycker att min Acer är slitstark. Flyttar den runt i huset med sladden hängandes efter ibland och kontakten i datorn håller ändå. Sladden har fastnat vid något tillfälle och även ett ryck i kontakten har den klarat. Batteriet klarar fortfarande sina två timmar efter några år. Antennen är dubbel och sitter i skärmens överkant för att det ska bli bättre mottagning och det märker jag när jag går över till grannen. Min förra compaq klarade till vägen. Denna har mottaging inne hos grannen. Det blir ju då gärna en Acer nästa gång eller något annat bara det inte står HP på den.

 

Andra har säkert liknande erfarenheter av annat märke...

 

Ps: glömde att min Acer är tyst. Sällan som processorfläkten låter så det stör. Nu är det en intel celeron men ändå...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent allmänt har märket på datorn ingen betydelse. Komponenterna kommer från olika tillverkare i alla datorer. Mest höljet som skiljer. Min avoga inställning till just HP beror ju på återkommande problem med nätdelen. Andra köper bara HP och har ingenting att klaga på.

 

Jag tycker att min Acer är slitstark. Flyttar den runt i huset med sladden hängandes efter ibland och kontakten i datorn håller ändå. Sladden har fastnat vid något tillfälle och även ett ryck i kontakten har den klarat. Batteriet klarar fortfarande sina två timmar efter några år. Antennen är dubbel och sitter i skärmens överkant för att det ska bli bättre mottagning och det märker jag när jag går över till grannen. Min förra compaq klarade till vägen. Denna har mottaging inne hos grannen. Det blir ju då gärna en Acer nästa gång eller något annat bara det inte står HP på den.

 

Andra har säkert liknande erfarenheter av annat märke...

 

Ps: glömde att min Acer är tyst. Sällan som processorfläkten låter så det stör. Nu är det en intel celeron men ändå...

Sån info. som du skriver Bosse gillar jag :thumbsup:

En bärbar dator måste ju tåla en viss form av hantering.

 

Köper sällan något just för märkets skull, utan försöker samla information om det jag är intresserad av.

 

Sedan så tror jag heller inte att HP gör några direkta dåliga datorer, de är väll en bland de största tillverkarna av datorer.

 

Fast vem säger att HP är bättre om någon annan tillverkare just för det.

Min uppfattning är väll att HP riktar in sig mycket mot företag, de ligger ju prismässig lite över de andra tycker jag.

 

Anledningen till frågan om ASUS är egentligen den att de ligger i topp om man sorterar efter popularitet / tillverkare på prisjakt och det enda jag egentligen vet om dem är att de tydligen är stor tillverkare av modekort och att det är ett taiwanesiskt bolag.

 

Men det säger ju mig ingen ting i detta fallet.

Vet att vi har både garantier och konsumentköpslag att stödja oss på som privat person, fast det är ju inte direkt något nöje att behöva härja med företag om prylar som inte fungerar.

 

Lägger då hellre till ett par kronor och köper något som jag tror på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Treviligt att mina inlägg uppskattas. Om jag inte missminner mig så har Acer nu gått om HP vad gäller största tillverkare.

 

Ps: har precis beställt en julklapp till mig själv. En minilaptop. Märket? Acer naturligtvis! Ajabaja öppna innan julafton! :D

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gillar alla som skriver som det är ur verkliga livet......

Det är ju det bästa testet som dator eller en annan pryl kan utsättas för.

 

Satt precis och kollade på en.................................

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Just de Acer ;)

 

Har lyckats få ner min lista på prisjakt till ett 10:tal då valet av processor gick till Intel.

 

Hittade en sajt som jag förresten kan tipsa om:

www.notebookcheck.net

Där finns lite information om datorer, dess processorer, grafik kort, mm.

 

Om det blir en jul klapp eller inte vet jag ej men en ny dator skall det bli.

Det närmar sig. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...