Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

RAM minne och Grafikkortsminne


bowile

Rekommendera Poster

När jag kör ett onlinespel (Second Life) så blir det problem som inte varit förut. Spelet blir segt och slutar fungera ibland.

Har en kraftfull dator med bra Nvidia grafikkort

Inom spelet kan jag göra "empty casch" vilket jag tolkar till att minnet töms så

att det går lättare.

Det hjälper dock inte mycket. Har märkt att om jag loggar ut och startar om datorn från början blir det lite bättre.

Min fråga är: Kan det vara så att inte minnena töms riktigt utan en del skräp ligger kvar. Om det är så hur gör jag ?

Tacksm för all tips

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min fråga är: Kan det vara så att inte minnena töms riktigt utan en del skräp ligger kvar.

En undran som dök upp hos mig redan innan jag ens hade hunnit komma till denna mening var ifall spelet nyligen fått någon uppdatering? För i så fall kan den uppdateringen ha introducerat problem med minnesläckor(?) En minnesläcka gör så att minne äts upp bit för bit, utan att något minne sedan frigörs igen så att det kan markeras som ledigt för återanvändning av andra processer. Till slut har allt minne ätits upp och det går segt och slutar till sist med en totalkrasch...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En undran som dök upp hos mig redan innan jag ens hade hunnit komma till denna mening var ifall spelet nyligen fått någon uppdatering? För i så fall kan den uppdateringen ha introducerat problem med minnesläckor(?) En minnesläcka gör så att minne äts upp bit för bit, utan att något minne sedan frigörs igen så att det kan markeras som ledigt för återanvändning av andra processer. Till slut har allt minne ätits upp och det går segt och slutar till sist med en totalkrasch...

.....................

Tack för ditt svar.

Jo men visst...uppdateringar kommer lite då och då. Jag förmodade att det är bra med uppdateringar som har fixat buggar i spelet men det kanske kan gå snett också som du skriver.

Kan jag se någonstans i datorn hur mycket minne som är ledigt. Det RAM minne jag har är 4 MB (eller är det GB?) och det borde väl räcka till. Minnet i grafikkortet vet jag inte men det vore intressant att veta hur lite eller mycket som finns kvar.

Har Du eller någon något tips om hur jag löser problemet.

Tacksam för synpunkter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förmodade att det är bra med uppdateringar som har fixat buggar i spelet men det kanske kan gå snett också som du skriver.

Mm, och jag vet inte hur det är med Second Life men onlinespel brukar ju iaf kräva den senaste uppdateringen för att man alls ska kunna logga in och spela dem... Överlag är det förstås bra och tacksamt med uppdateringar men det händer emellanåt att det slår fel, exempelvis så jag vet inte hur många gånger det är nu som sambon inte längre har kunnat spela The Sims 3 enbart på grund av nån uppdatering – och sen har hon varit tvungen att vänta på en "patch för patchen". :thumbsdown:

 

Men iaf så hur mycket minne som för tillfället är upptaget går förstås att se i Aktivitetshanteraren (högerklicka Aktivitetsfältet och välj den). För min dator ser man att 1.50GB för tillfället används. Utöver det så står det att ca 2.9GB är cachelagrat. Och denna cachelagring är det servicen Superfetch som ligger bakom (i Vista/Windows 7). Det går kort ut på att Windows laddar in delar av, ofta använda, program så att de ska gå snabbare att öppna om man skulle få för sig att ladda in dem. En del undrar varför datorn håller på och laddar så mycket efter start, men det är bara superfetch:en som är igång några minuter i bakgrunden. Och många tror också att "nu är det dags att uppgradera RAM" när de ser hur mycket minne som har gått åt i datorn, men det resulterar bara i att Windows cachelagrar ännu mer data för att nyttja den ännu högre mängden RAM. Från det som är cachelagrat så frigör Windows utrymme direkt om det skulle behövas, så den funktionen innebär aldrig några problem på det sättet.

 

2yoriw7.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för många bra tips. Nu vet jag en hel del om hur det funkar.

Bifogar skärmdumpar på aktivetshanteraren när avataren rör sig sakta och även när den flyger.(man är ju lite Stålmannen ibland)

Ibland crashar spelet och jag får logga in igen och då är det gensast bättre. Kollade på CPU när det hände sist och det låg på 100 procent innan det crashade.

Tack än en gång

post-56649-0-18358500-1292603071_thumb.jpg

post-56649-0-47635700-1292603097_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för uppskattningen. :) Men hmm, detta problem kan ju bero på vadsomhelst i princip, så vi får nog lov att försöka ringa in det och utesluta möjliga orsaker. En bra början vore och du med Speccy tog en skärmdump och visar en sammanfattning av din hårdvara. Det kan ge idéer för hur man ska gå vidare då olika hårdvara kan innebära olika förutsättningar. Som exempel visar jag från min stationära spelleksak:

 

wwgcuc.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för allt du lär mig väldigt intressant

Bifogar den bild du ville ha Hoppas den kommer med i detta meddelande

:D;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dina prylar är ju långt bättre än vad som egentligen behövs för Second Life i alla fall. :thumbsup:

 

Men vi börjar i botten med moderkorts bios: uppdatera denna. Bios kan otvivelaktigt ligga bakom alla möjliga problem (se den här tråden (bara som ett exempel)). Ibland är det bara bios:en, ibland själva moderkortet, eller bios:en i kombination med någon specifik drivrutin. Men en sökning på ditt moderkort ger dessvärre träffar på inte mindre än nio olika modeller:

http://eu.msi.com/in...&table=download

 

Så vi måste förminska det hela. Kolla istället med CPU-Z vad det har att säga om moderkortets modellbeteckning. Så här ser det ut...

 

1498ea0.jpg

 

 

 

Edit:

Apropå det att tömma cachen som du från början nämnde så står det lite om den saken här:

http://wiki.secondlife.com/wiki/Clearing_the_cache

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Nu börjar det bli svårt. Förstår inte vad jag skall göra

Skall jag ladda ner CPU-Z i min dator via den länk du gav mig?

Hälsningar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Nu börjar det bli svårt. Förstår inte vad jag skall göra

Skall jag ladda ner CPU-Z i min dator via den länk du gav mig?

Hälsningar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter mycket funderande tror jag nog att du ville ha en kopia på moderkortet.

Försöker att bifoga en skärmdump på den

Hälsningar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter mycket funderande tror jag nog att du ville ha en kopia på moderkortet.

Försöker att bifoga en skärmdump på den

Hälsningar

Hmm, nej bara det vad GPU-Z säger på raden "Model"... Se min senaste bild och raden som jag har ramat in med rött. Detta eftersom den andra beteckningen pekade emot nio olika moderkortsmodeller...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Dina prylar är ju långt bättre än vad som egentligen behövs för Second Life i alla fall. :thumbsup:

 

Men vi börjar i botten med moderkorts bios: uppdatera denna. Bios kan otvivelaktigt ligga bakom alla möjliga problem (se den här tråden (bara som ett exempel)). Ibland är det bara bios:en, ibland själva moderkortet, eller bios:en i kombination med någon specifik drivrutin. Men en sökning på ditt moderkort ger dessvärre träffar på inte mindre än nio olika modeller:

http://eu.msi.com/in...&table=download

 

Så vi måste förminska det hela. Kolla istället med CPU-Z vad det har att säga om moderkortets modellbeteckning. Så här ser det ut...

 

1498ea0.jpg

 

 

 

Edit:

Apropå det att tömma cachen som du från början nämnde så står det lite om den saken här:

http://wiki.secondlife.com/wiki/Clearing_the_cache

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, nej bara det vad GPU-Z säger på raden "Model"... Se min senaste bild och raden som jag har ramat in med rött. Detta eftersom den andra beteckningen pekade emot nio olika moderkortsmodeller...

Hej igen

Har kollat nu. Det är exakt samma beteckning som i den skärmdump du sände.

EP45-UD3LR

Har nu en annan s.k. Viewer som jag använder. Den fungerar helt ok och det crashar inte. Tyvärr har den inte en del finesser.

Det aviseras en helt ny Viewer i stället för den som krånglat för mig så jag tror jag kanske skall vänta och se.

Det är dock mycket intressant och lärorikt att förstå mer och mer om datorn genom detta.

Hälsningar och tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Har kollat nu. Det är exakt samma beteckning som i den skärmdump du sände.

EP45-UD3LR

Hej själv. :) Det moderkortet gjorde mig så nöjd att jag beställde ett till likadant och monterade in i min sambos dator, för ungefär ett år sen. Moderkortet har emellertid en mängd viktiga uppdateringar för bios:en, bland annat så fungerar inte mitt grafikkort HD5870 i det förrän fr o m biosversion F8. Vidare så finns en rad uppdateringar för ökad minneskompatibilitet m fl.

 

Så beroende nu på din biosversion så kan den otvivelaktigt behöva uppdateras. Uppdateringen kan smidigt utföras med Gigabyte:s program @BIOS, som ser ut så här:

 

30ts8k2.jpg

 

 

 

P.S. Antivirusprogrammet bör tillfälligt inaktiveras under uppdateringsprocessen. Inte heller får andra program vara igång samtidigt – kolla med Aktivitetshanteraren så att Programlistan är tom (vilket den inte är i min bild).

 

zufj1j.jpg

 

 

 

Och lycka till såklart! :thumbsup:

 

Edit:

Jag blir dock konfunderad av att Speccy visade på ett helt annat moderkort för dig... :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...