Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

D-sub eller DVI-D


Reknud

Rekommendera Poster

- Vad är det för skillnad mellan D-sub och DVI-D? Både skärm och dator har dessa två kontakter.

- Blir det bättre bild om jag ansluter min bildskärm med "DVI-sladd"? Nu har jag D-sub.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, DVI skickar Digitala signaler, vilket gör att den kan skicka "bättre" signaler än vad en VGA (D-Sub) skickar för de skickar Analoga Signaler.

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Digital_Visual_Interface

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Video_Graphics_Array

 

Du kommer troligtvis se en stor skillnad i Skärpan när du använder Dvi'n istället för Vga'n.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

D-sub är en analog bildöverföring.

DVI-D är digital.

 

På frågan om det blir bättre bild så blev det de för mig; jag använde också med D-sub till min platt-monitor. Sedan testade jag med DVI och bilden blev skarpare.

 

Så jag tycker att du skall byta till DVI.

 

/Stefan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Fortsätter på samma ämne:

Jag har nu plockat ihop en ny dator åt mig. Inget märkvärdigt men ett MSI 760gm-e51 micro atx moderkort med inbyggt grafikkort, AMD Athlon II x2 250 (3GHz) processor samt 4GB Kingston 1333 minne och kör Win 7 på detta.

Moderkortet har d-sub, dvi och hdmi utgångar. Testade att använda tv'n, 2 år gammalt sony 32" lcd, som skärm med hdmi kabel och det fungerade mycket fint med upplösningen runt 1300pix bred.

 

Min skärm är en benq e2220hd/21,5" lcd 1080p hdmi och till den prövade jag hdmi kabeln men kvalitén var inte alls bra=suddigt.

Den ville använda samma upplösning som på tv'n men utnyttjade inte hela skärmen, nästan 2cm svart ram runt.

Nu använder jag d-sub på 1920*1080 upplösning och bilden är mycket bra och använder hela rutan.

Jag har inte prövat dvi kabel.

Vet någon varför den gör som den gör med hdmi kabel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...