Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Boota med Windows 7-skiva


eirmark

Rekommendera Poster

Jag blir inte klok på detta!

 

Jag har windows 7 installerad ovanpå en gammal XP, men vill nu göra en ren installation.

Jag har ställt in i BIOS att datorn skall boota från CD, och när jag lägger i skivan (W7) och startar om, så kommer jag till Press any key to boot from CD/DVD. När jag då klickar på någon tangent, så startar datorn ändå upp med det gamla operativet.

 

Jag vill göra en clean install för att rensa bort windows old-mappar och lägga in 64-bitars systemet eftersom processorn stöder detta.

 

Men vad jag än gör, så startar Windows som vanligt.

Har det att göra med att Windows 7 skivan är en DVD och i BIOS står first priority boot CDrom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vanliga problemet är när du beskriver det är att du använder Usb, det brukar funka klockrent vid användning av ps/2 tangentbord. Vet inte helt varför det är så antar att det är bios uppbyggnad, det brukar finnas i bios en funktion som låter användaren använda usb.men detta är inte säkert men testa med ett ps/2 tangentbord garanterar att det löser ditt problem //Mvh Lordkiller

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det brukar finnas i bios en funktion som låter användaren använda usb

Heter ofta USB Legacy i BIOS-inställningarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heter ofta USB Legacy i BIOS-inställningarna.

 

Tack alla!

Det var mycket riktigt så att USB-funktionen för mus och tangentbord stod på Disabled i BIOS, så när jag tillät det, så hoppade allt igång direkt!

 

Problemet löst!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

eimark!

 

Även om du inte tidigare gjorde installationen själv av Windows 7 på XP-datorn, kan det vara idé att notera hur du nu gjorde, så kommer du ihåg det till nästa gång.

 

Bara ett litet tips alltså!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...