Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Cirkel- olika form , olika skärmar


Swarley

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har ett otroligt störande problem då jag redigerar cirklar på min dator. När jag håller in shift för att göra en perfekt cirkel i Photoshop, blir den snarare lite tillplattad. Men i realiteten är den alltså rund, och då man ser på den i andra datorer är den perfekt rund.

 

När jag däremot gör en cirkel som jag uppfattar som rund, ser den dock oval ut på andra datorer.

 

Detta gäller inte bara när jag ser på cirkeln i photoshop, utan med samtliga program som kan öppna bilder på min dator.

 

Jag bifogar en bild som visar två cirklar med den form jag uppfattar de som.

 

Edit: Jag lyckades få cirkeln att se rund ut då jag ändrade min upplösning till 1680x1050, istället för 1280x960. Betyder detta att cirkelns form är helt beroende av upplösningen? Finns det någon universell lösning för att cirkeln ska se rund ut på samtliga skärmar?

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är skärmupplösningen som bestämmer eller rättare sagt det inbördes förhållandet bredd/höjd.

Det gäller olika på olika skärmar - storlek, bredbildsskärm, standardskärm etc.

Du måste kolla vad din skärm klarar tex. är det en vanlig 22" så är det troligen 1680 x 1050 och då måste du sätta upplösningen till detta, annars får du som du märkt en oval form på cirklarna.

Andra skärmar som är större kan ju ha 1920x1200 etc. Kolla dessa Skärmupplösning och Ändra skärmupplösning

 

Är det en LCD-skärm så skall den ställas in till det den är anpassad för, titta i specifikationen eller produktinformationen för skärmen, eller ladda hem den från tillverkaren (viktigt att kolla modellbeteckning). I annat fall utnyttjas inte skärmens optimala prestanda.

 

Har du 2 st.skärmar anslutna till samma grafikkort/dator och det är olika storlek/modell på skärmarna - måste du ställa in upplösningen separat för varje skärm tex. 1680x1050 på den ena och 1280x1024 på den andra. Det beror helt på vad skärmarna har för upplösning, vilket framgår av specifikationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...