Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dela mobilt bredband --> Router --> Surfa via mobil


Kiptanoi

Rekommendera Poster

Har försökt att få detta att funka i dagar nu. Men jag lyckas inte få till det riktigt.

Jag lyckas med att logga in på mitt wifi, men jag kan inte surfa via mobilen.

 

Jag har:

Stationär dator med Windows 7.

Mobilt bredband via comviq (Huawei).

Zyxel router P320w.

Samsung mobil.

 

Nu vill jag:

Dela mitt mobila bredband som via nätverkskabel går in till routern som på så sätt ger det trådlösa nätverk åtkomst till internet.

 

Och jag vet inte detta med fasta ip adresser, dhcp tjänsten i routern, ska den vara på eller av, vilken ip adress ska routern ha, ska lan kabeln in i wan eller lan porten på routern, ska min mobil ha fasta ip adresser och dns adresser osv...

 

Så om man kunde få hjälp med detta...

Jag kan som sagt komma in på mitt wifi nätverk, men jag får inte åtkomst till internet.

 

Så om vi börjar från början vore det najs.

 

1. Inställningar router?

2. Nätverkskortets inställningar på datorn?

3. Inställningar i mobilen?

 

 

 

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3. Har en Samsung och kan uppge vilka inställningar jag har *) men det är ju så att man för att kunna surfa så måste man ange en "Internetprofil".

Alltså först skapa den, vilket görs om man ansluter till nätverket. Men sedan måste man välja att det är DEN profilen man ska surfa via.

*) Inställningar, eg. inga, bara nätverksnyckeln. Kan meddela senare alla val/inställningar jag har.

 

2. Datorn är ju inte inblandad i kommunikationen mellan router & mobil.

 

1. Egentligen defaultinställningar.

 

 

Du kanske kan komplettera med telefonmodell? (Jag har en S8000)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3. Har en Samsung och kan uppge vilka inställningar jag har *) men det är ju så att man för att kunna surfa så måste man ange en "Internetprofil".

Alltså först skapa den, vilket görs om man ansluter till nätverket. Men sedan måste man välja att det är DEN profilen man ska surfa via.

*) Inställningar, eg. inga, bara nätverksnyckeln. Kan meddela senare alla val/inställningar jag har.

 

2. Datorn är ju inte inblandad i kommunikationen mellan router & mobil.

 

1. Egentligen defaultinställningar.

 

 

Du kanske kan komplettera med telefonmodell? (Jag har en S8000)

 

GT-S5620 Heter modellen jag har...

Och felet som jag får uppstår även när jag testade hemma hos syster mot deras router och fasta bredband, och de surfar själva via mobilen ibland.

 

 

Så jag antar att det är fel på mobilen, att den är trasig.

När jag fick telefonen så hade företaget jag beställt av skickat fel färg på telen.

Senare upptäckte jag att kameran inte fungerar.

Och nu uppstår detta, så jag antar att telefonen är trasig.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...