Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorkrasch


la.n

Rekommendera Poster

Helt plötsligt så blir skärmen blå o sedan direkt svart med en markör som blinkar uppe till vänster. Har startat om datorn med På/Av knappen men den uppstarten kommer bara till den svarta skärmen o sedan händer inget mera. Märkte att fläkten gick för fullt strax innan datorn "la av". Vad kan ha hänt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en 6 år gammal Fujitsu med XP som operativsystem. Om det är den första bilden efter uppstarten du menar så visas den o jag kan gå in i BIOS genom att trycka på del-tangenten, men jag vet inte vad jag skall leta efter. Jag har operativsystem installerat på en annan disk också o efter ombootning till den så händer samma sak o det kan väl inte vara krasch på två diska samtidigt tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..svart med en markör som blinkar uppe till vänster..

 

Hur länge har du väntat i detta läge?

Kolla klockan & vänta fem minuter.

Har varit med om detta och när man sitter o väntar på att nåt ska hända så verkar 30 sek vara en evighet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddiskkrasch brukar ge riktiga felmeddelanden. Bara ett blinkande streck beror ofta på hårdvaruproblem, så förutom att verkligen vänta länge som Mikael63 skriver plocka bort allt onödigt, skrivare, USB-minnen, CD/DVD-enhet, instickskort, extra RAM-minnen. Men sex år är rätt mycket för en dator, moderkortet eller processorn i min förra la av efter ganska precis 4 år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft datorn i gång i ett par timmar o väntat men det händer inte mycket mer.

 

Skall prova att koppla bort lite "onödigt"

 

Jo, den har ju några år på nacken, men kan man plocka ut lite till så är det ju bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Detta verkar vara ett vanligt problem med dessa datorer. Misstänker att grundproblemet är gammal kylpasta som orsakar överhettning av CPUn eller trasigt / dåligt fungerande näraggregat. Pröva att starta upp datorn med en minnesticka. Om detta ej fungerar pröva att nollställa BIOS genom att ta ut CMOS batteriet. Gör endast detta om du har orginal konfigurerad dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...