Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

3DMark11


RN

Rekommendera Poster

Det blir att testa ikväll, men jag har inget DX11 kort.

Hmm... :huh: Klistrat från Futuremark:

 

 

"Minimum requirements

3DMark 11 requires DirectX 11, a DirectX 11 compatible video card, and Windows Vista or Windows 7.

 

We recommend 3DMark Vantage for benchmarking DirectX 10 and 3DMark06 for benchmarking DirectX 9."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klistrat från Futuremark:

 

 

"Minimum requirements

3DMark 11 requires DirectX 11, a DirectX 11 compatible video card, and Windows Vista or Windows 7.

Bara att inse att man inte är med på banan längre. :(

 

Nästa bygge blir med ett DirectX 11 compatible video card, men då är väl Direct 12 på G. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästa bygge blir med ett DirectX 11 compatible video card, men då är väl Direct 12 på G. wink.gif

Hehe, ja varför inte, DX11 har ändå funnits ute i över ett år nu. Och ännu längre om man nu ska räkna in Windows 7:s "release candidates". 3DMark är iaf verkligen inte det första som mäter DX11-prestanda utan ett kanske mera känt program i sammanhanget blev nog Unigine Heaven, vilket förutom DX-11 så även stöder -9 och -10.

 

Jag tycker iaf att det har varit lite mera fart på spelsläppen för DX11 än det nånsin var för DX10. DX10 blev ju som bekant Vista-exklusivt och det tog ju ett bra tag innan MS kunde få till detta från början så sorgliga barn med alla dess barnsjukdomar (utan servicepacken plus övriga uppdateringar så är det ingen större idé att använda det). Vista började som en katastrof så varför skulle folk då överge XP eller övriga OS bara för DX10... Men som det är idag så märker då inte jag någon omedelbar skillnad mellan att använda Vista eller Windows 7 (de ser i stort sett likadana ut och man använder dem på samma sätt). Fast då sitter jag egentligen mest bara och spelar på hemmadatorerna. :) Den stationära har Vista och min nyare bärbara Windows 7 – båda är mest bara spelleksaker. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
Flyfisherman

Gammal tråd, men tyckte det var intressant i alla fall.:)

Efter att i dag bytt grafikkort från XFX Radeon HD5830 till ett ASUS HD7870-DC2TG-2GD5-V2

 

Exakt samma prylar i övrigt:

Moderkort ASUS P8Z68-Deluxe

CPU: Intel Core i7 2600K moderat överklockad till 4,2GHz

8GB primärminne @1600MHz med XMP aktiverad i BIOS

Windows 7 -64 och Windows Aero avstängd under Benchmark.

AMD Catalyst 12.8 på båda grafikkorten under testerna: http://support.amd.c...ages/index.aspx

 

Då fick jag dessa resultat:

 

3DMARK 11 Basic settings i Free version 1.03 (Samma version som du RN hade).

ASUS HD7870-DC2TG-2GD5-V2

http://www.3dmark.com/3dm11/4569348

post-73434-0-49008300-1349449742_thumb.png

 

Jmfrt. med XFX Radeon HD5830

post-73434-0-69881700-1349449947_thumb.png

 

*****************

 

Unigine Heaven DX11 Benchmark 3.0

Obs. Custom settings:

post-73434-0-81973400-1349450189_thumb.png

 

ASUS HD7870-DC2TG-2GD5-V2

post-73434-0-82399300-1349450276_thumb.png

 

Jmfrt. med XFX Radeon HD5830

post-73434-0-75937200-1349450334_thumb.png

 

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul med en gammal tråd som vaknar upp från de döda. :) Resultatet jag hade var alltså från hur datorn såg ut i slutet av 2010. Året efteråt stoppade jag in ytterligare 4GB minne samt bytte ut HD5870 till ett GTX580. Sedermera uppgraderade jag Vista 64 till Window 7 64. Och du påminde mig nu om att jag faktiskt aldrig kört 3DMark 11 med datorns nyare konfiguration. Inte förrän nu.

 

Numera kör jag processorn Q9650 överklockad 35% vilket jag inte gjorde då. Allt sammantaget har i alla fall resulterat i att datorn skuttat upp till ett 50% bättre resultat i 3DMark 11 (P6347 3DMarks).

 

Ditt resultat får jag ändå till närmare 13% bättre än mitt nyare. Men min processor är gammal och trög... :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hehe ja gamla trådar kan vara skoj.:D

Var en slump att jag stötte på den när jag sökte efter nåt som kunde benchmarka DX11 och var gratis dessutom.

 

Det är otroligt vad sticker iväg om man petar lite på inställningarna...

 

Det följde med ett ASUS GPU tweak program till grafikkortet för att kunna överklocka detta ännu mer än fabriksöverklockningen (som 'bara' är 100MHz över referens). Enligt tester jag läst skall grafikkortet ha bra potential för detta och i tweak programmet så fanns det dessutom förinställda profiler tex. en Gamingprofil med höjning av spänningen, basfrekvens samt minnesfrekvensen.

 

Har faktiskt inte funderat så mycket på detta, kortet är ju brutalt mycket snabbare på allt jag testat det i än jmfrt. med mitt gamla 5830 - och dessutom lägre temperaturer.

Inga problem att aktivera DX11 Tesselation, 16x anisotropic, shader och 4x (eller 8x) anti-aliasing i något spel som jag har med höga inställningar i övrigt. Detta gick inte alls med förra kortet utan att FPS blev kraftigt lidande.

 

Vad får du med Heaven benchmark, med samma settings som jag körde med ovan?

Anledningen till just dessa inställningar var att många sajter som testar grafikkort i DX11 brukar köra med just dessa inställningar.

Tyckte det var kul att direkt kunna jämföra resultaten som testsajterna får, som givetvis skiljer sig. Beror naturligtvis på övrig hårdvara samt grafikdrivrutin.

 

Mvh

 

[Edit] DirectX 11 and Tessellation - Enabled vs. Disabled

http://www.youtube.com/watch?v=-uavLefzDuQ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jag beslutade att efter några års trogen tjänst så var det dags för min Q9650 att gå i arv till bättre behövande (min sambos dator! :D). Så in med en Core i7 3770K i min dator. K:et för en icke låst multipel, men inte var det så enkelt att överklocka Ivy Bridge ändå! Man fick sitta ett tag och lära sig på nytt hur överklockning egentligen funkade. :unsure: Och jag insåg att det gick inte, om det inte hade varit för att Gigabyte i somras faktiskt hade släppt en helt modifierad bios för ändamålet! Och lycklig blev jag över att ha valt dem igen, de har inte svikit mig förr när det kommer till överklockning. ^_^

 

En riktig överklockningsnörd skrattar säkert åt det men nu kör jag iaf i 4,68GHz, med vattenkylning. :)

 

1j5moy.jpg

 

Men inte kom grafikkortet GTX 580 upp sig något speciellt i 3DMark11 för det, inte ens tio procent! Så en (överklockad) Q9650 hade inte strypt kortet riktigt i den grad jag inbillat.

 

Inte helt nöjd ännu så beslöt jag att uppgradera även GTX 580. In med två st Asus GTX 660Ti så ska det väl ändå bli lite fart på det här, tänkte jag. Och fart blev det! Mer än en fördubbling i såväl 3DMark11 (P14703) som 3DMark Vantage (P44017). I det senare gav (överklockad) Q9650 plus GTX 580 inte mer än P20858...

 

//En lycklig RN som önskar God Jul! ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

God jul själv och kul att du berättade om din nya brutala maskin...som givetvis gör sig bättre hos mig....

Vill du ha adressen?:lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...